2023-07-13, 19:50
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratengtomas
Wall of text ligger i spoiler ovanför.

Varför ska apotekare hålla på och anstränga en med frågor varje gång man hämtar ut klassade mediciner? Vad är syftet när jag inte har några problem öht som är kopplade till medicinen och som läkare vet? Vad har apotekare med saken att göra?

Är du en pensionär? Beställ det på internet bara
Citera
2023-07-13, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tror du att jag skulle vilka ha annat än maximalt c-vitamin vid min grind. Tänk om paket försvinner. Nej jag jobbar som lärare i matematik, kemi och fysik på högstadiet.
Citera
2023-07-13, 20:00
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

All typ av medicin går inte att beställa över nätet. En del narkotikaklassade läkemedel exempelvis.
Citera
2023-07-13, 20:04
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ok riktlinjer att följa är förklaringen men man kan tycka att de borde ändras. De bidrar inte till välmående. Bara för att det ska stå en senildement gubbe framför och prata väder och vind och hämta ut sjutton salvor så betyder det inte att jag har lust att tjafsa. För helvete min glass tinar..

Brukar beställa från Apotea men just i förrgår hade jag andra ärenden att göra inne i Linköping. Dock litar jag inte på hemleveranser då de kan ställa mediciner tillgängliga för tjuvar. Också ska man behöva vara på sin vakt tills man får dem som ett jäkla asplöv.

Nu skriver jag här som alla andra. Hej och hejdå är vad jag vill säga men inte ens när man går in på apotek så kan expediterna låta bli att nästan skrika på en från andra sidan. Hej behöver du hjälp?
Varför ska jag svara när jag bara ska ta en nummerlapp, och varför skulle jag köpa varor på fysiska apotek när tex Apotea är billigare.
Läkare kan också se receptlistor när man ger samtycke. Man känner att apotekaren ska skvallra till Läkemedelverket eller något liknande, också ska man behöva oroa sig över det sen istället för att bara känna sig lugn och må bra.

Ja herregud, kan man inte få ett plakat med ett nummer istället?
Fan det skriker bara kölapp när jag står där med blicken fäst mot kassan.

Vad kallas personalen som max får sälja alvedon?
Magneter?

Det känns lite som att kassörskan på Ica Maxi ifrågasätter ett fetto,
-vet du hur många kalorier det är i en pizza
-*halvt andnöd av att existera* ja
Citera
2023-07-13, 20:04
Medlem
Citat:
Tror du att jag skulle vilka ha annat än maximalt c-vitamin vid min grind. Tänk om paket försvinner. Nej jag jobbar som lärare i matematik, kemi och fysik på högstadiet.

Beställ och hämta ut på posten eller på apoteket. Du behöver inte få det hem i brevlådan.
Citera
2023-07-13, 20:22
Medlem
Sababas avatar
Jag brukar alltid avbryta när snacket börjar. Det som däremot irriterar mig är alla ensamma pensionärer som hör samma veva för hundratolfte gången men lyssnar intressant då de är ensamma och/eller dementa. Kön hade flutit snabbare utan allt snack.
Citera
2023-07-13, 20:24
Medlem
Just när det gäller läkemedelen så har en farmaceut oftast bättre kunskap än en läkare.

En läkare kan ställa en diagnos och vet oftast men inte alltid vilken typ av läkemedel som kan lindra eller bota en sjukdom. Ibland så måste en läkare vara i kontakt med en farmaceut för att ta reda på vilket läkemedel som ska sättas in.

En farmaceut har för det mesta en djupare kunskap om själva läkemedlen så det är inte så konstigt att de ställer frågor när man ska hämta ut sin medicin.
Citera
2023-07-13, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krachon
All typ av medicin går inte att beställa över nätet. En del narkotikaklassade läkemedel exempelvis.
Alprazolam Krka och Propavan som jag får utskrivet går men förrförra gången ställde de paketet utanför huset. Därefter valde jag ett annat leveranssätt men då stod paketet stilla nånstans och blev försenat.
Ombud är det bästa med då måste du välja tex DHL, Schenker mfl. Om du väljer Postnord så kan hända att de ställer paketet utanför huset. Antagligen tar de ett kort för att bevisa sin oskuld men jag skulle inte kunna bevisa min oskuld om det hade försvunnit.

Att de har ställt paket utanför huset har hänt mig. När du beställer så står det antingen till ombud eller vid ditt hus, och då vet du inte om grannar kan hinna ta det innan du snabbt är där.
Citera
2023-07-13, 20:39
Medlem
Är säkert något dem skall göra, fick höra av en läkare att dem ibland till och med utfrågas av apoteket om dosering osv stämmer om dem tycker det ser tokigt ut. Så hyfsat kunniga är dem nog men håller med att i 99fall är det helt onödigt
Citera
2023-07-13, 20:47
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Det enkla svaret är att apotekaren/receptarien har ett lagkrav på sig om att säkerställa att du vet vad du har dina läkemedel för och att du vet hur du ska använda dem korrekt, samt att de inte är hälsovådliga att använda för dig, samt att receptet svarar mot lagkrav, uppfyller krav för förmån, och att ordinationen är förenlig med beprövad vetenskap dvs landstingens rekomdationer.

Benzo add libum är exempel på en ordination som inte uppfyller kraven om beprövad vetenskap.
Citera
2023-07-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Just när det gäller läkemedelen så har en farmaceut oftast bättre kunskap än en läkare.

En läkare kan ställa en diagnos och vet oftast men inte alltid vilken typ av läkemedel som kan lindra eller bota en sjukdom. Ibland så måste en läkare vara i kontakt med en farmaceut för att ta reda på vilket läkemedel som ska sättas in.

En farmaceut har för det mesta en djupare kunskap om själva läkemedlen så det är inte så konstigt att de ställer frågor när man ska hämta ut sin medicin.

Läkaren har förstås bättre kunskap om åkomman de behandlar och vilken medicin som lämpar sig bäst. Det en farmaceut kan vara bättre på är hur olika mediciner interagerar med varandra och se om det blir ett problem när man kombinerar mediciner utskrivna från olika läkare.
Citera
2023-07-13, 20:55
Medlem
För att dom är experter och har pluggat läkemedel i fem jävla år. Dom kan mycket mer om medicinerna än läkare. Läkaren kollar i kloka listan och skriver ut förstahandsalternativet och när man hämtar ut ska man vara tacksam att det finns en expert som snabbt kan säga om det är några preparat i läkemedelslistan som inte fungerar med varandra. Har blivit varse om läkares missar flera gånger tack vare bra apotekspersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in