2023-07-13, 16:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudarmochta
Kan man ta kollagen alla dagar på året eller kör man i perioder? Hur många tar du per dag och hur mycket väger du?

Tar 7 g per dag. Kan tas stadigvarande.

Jag väger ca 85 kg. Men lyfter tungt och vill undvika slitage på leder när jag blir äldre.
Citera
2023-07-13, 16:44
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Jag undrar hur jag maximerar muskelåterhämtning mellan passen/dagarna.

Det jag vet ju är:
Kaloriöverskott på ungefär 500 kalorier.
Massage på musklerna.
Dricka mycket vatten/mjölk.
Sova ungefär 8 timmar per natt.

Vad vet ni? Vad tycker ni och hur kan man maximera muskelåterhämtning?

Det ända du kan göra är att äta mer, sov mer och vila mer. Det finns ingen gyllene regel men något jag läst är att för varje timme du tränar bör man sova 30 minuter extra.

Varför ska du träna på det sättet? Har du kapacitet att tränyså mycket? De första åren av i sin träningskarriär går i stort sett ut på att bygga upp kapaciteten.
Citera
2023-07-13, 16:52
Medlem
Citat:
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Varför inte leva ett liv där du lyssnar på vad kroppen säger. Då kör du ju bara och låter koppen tala, av koppen har du ju svaret.

Äta , Dick vatten, Vila upprepa. Fuskar du så får du inte ut ett skit av din träning. Händer inget då ska du lästa om detta. Det ät vanlig jävla svensk husmanskost som gäller men kanske fler mål under dan och korta av fastan under natten. ät och drick lätt innan läggdags. ät frukost så tidigt som möjligt. Få i dig lite snabbt efter träning, varför inte ha med en liten matlåda+ liten macka.

Röra sig lät och lite vid återhämtning. Små korta långsamma promenader ofta, då får du igång cirkulationen lite och ombyter grejer i kroppen lite bättre.

Så mycket mer än så kan du inte göra och övertränar du då byter du ner mer än bygger upp. En skada kan ju göra att man bara måste vila och det läge om man har otur och det är ju det första man ska undvika.
Citera
2023-07-13, 16:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Det finns forskning som säger att kyla gör att musklerna återhämtar sig snabbare. Kallbad osv.
Men som vanligt finns det samtidigt forskning som säger det motsatta.

Jag har själv testat och upplever högst subjektivt att kyla funkar för mig.

En parentes är också att kyla stimulerar tillväxt av brunt fett, vilket är ett skydd mot cancer
Citera
2023-07-13, 19:19
Medlem
Citat:

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Kallbad
Citera
2023-07-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Det finns forskning som säger att kyla gör att musklerna återhämtar sig snabbare. Kallbad osv.
Men som vanligt finns det samtidigt forskning som säger det motsatta.

Jag har själv testat och upplever högst subjektivt att kyla funkar för mig.

En parentes är också att kyla stimulerar tillväxt av brunt fett, vilket är ett skydd mot cancer

Jag tog just ett kallbad, vilket jag gör några ggr/vecka.
Jag tycker det är bra, det får musklerna att slappna av lite m.m
Citera
2023-07-13, 19:21
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Du har en ca 20 minuters lucka direkt efter träningen där dina muskler är vidöppna för påfyllnad av energi. Inget insulin behövs för att energin ska fyllas på i musklerna och det är här du kan säkerställa ork för nästa pass.

För att fylla på behöver du snabba kolhydrater, typ socker. Den bästa sportdrycken är chokladmjölk, för då får du även i dig leucin som är en av de essentiella aminosyrorna och som används för muskeluppbyggnad.

Andra schyssta grejer att göra eftee träning för att bättre muskelåterhämtning är isbad eller bastubad samt stretchning. Även uppvärming innan passet med dynamisk stretch och nertrappning i slutet av passet med stora, lugna rörelser.

Säger inte att du har fel, men om chokladmjölk var bästa sportdrycken borde man väl se fler professionella idrottare konsumera produkten? Har då aldrig sett någon dricka chokladmjölk.
Citera
2023-07-13, 20:26
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jag tog just ett kallbad, vilket jag gör några ggr/vecka.
Jag tycker det är bra, det får musklerna att slappna av lite m.m

Ja det händer en massa bra saker.
Man får en boost av endorfiner, reducerar stress, smärtlindrande osv
Citera
2023-07-13, 20:44
Medlem
C-vitamintillskott stärker collagenet så jag "tror" inte man behöver ha extra kollagentillskott för det är osäkert med upptaget. Jag tror man underskattar C-vitaminets betydelse och det är ju vattenlösligt och skall tillföras varje dag. Kosttillskott är OK men man kan äta apelsiner och jordgubbar och kanske också nypon.

Har man en bra kost får man sällan magnesiumbrist. Därför tror jag inte extra magnesium behöver tillföras.

Fiskolja har aldrig givit mig något.

Zink tror jag däremot att man behöver mer än vad RDI visar. Kanske runt 20 mg. Kolla vad som står på förpackningen. Det gäller också att få i sig det zink som tas upp lättast i kroppen.
När det gäller aminosyror är det en djungel vilka man behöver tillföra om man ändå har en bra kost. Möjligen kan taurin vara något att satsa på. Nya rön kommer ständigt.
Citera
2023-07-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
FYI är bockhornsklöver en beståndsdel i curry. Hälsofördelarna är många utöver muskeltillväxt.

Vad är bra med bockhornsklöver?
Citera
2023-07-13, 21:17
Medlem
Citat:

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Mjölk kommer knappast hjälpa.
Sömn och vila är den bästa återhämtningen som finns.
Bra kost är en annan sak som hjälper musklerna att återhämta sig.
Massage och foam roller inte så hjälpsamt men kan hjälpa lite.
Citera
2023-07-14, 00:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad är bra med bockhornsklöver?

Utöver det som jag skrev ovan, så är det även bra mot inflammationer samt kan sänka blodsocker. Finns ganska många hälsofördelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in