Citat:
Ursprungligen postat av
Huvudarmochta
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.
Jag undrar hur jag maximerar muskelåterhämtning mellan passen/dagarna.
Det jag vet ju är:
Kaloriöverskott på ungefär 500 kalorier.
Massage på musklerna.
Dricka mycket vatten/mjölk.
Sova ungefär 8 timmar per natt.
Vad vet ni? Vad tycker ni och hur kan man maximera muskelåterhämtning?
Varför inte leva ett liv där du lyssnar på vad kroppen säger. Då kör du ju bara och låter koppen tala, av koppen har du ju svaret.
Äta , Dick vatten, Vila upprepa. Fuskar du så får du inte ut ett skit av din träning. Händer inget då ska du lästa om detta. Det ät vanlig jävla svensk husmanskost som gäller men kanske fler mål under dan och korta av fastan under natten. ät och drick lätt innan läggdags. ät frukost så tidigt som möjligt. Få i dig lite snabbt efter träning, varför inte ha med en liten matlåda+ liten macka.
Röra sig lät och lite vid återhämtning. Små korta långsamma promenader ofta, då får du igång cirkulationen lite och ombyter grejer i kroppen lite bättre.
Så mycket mer än så kan du inte göra och övertränar du då byter du ner mer än bygger upp. En skada kan ju göra att man bara måste vila och det läge om man har otur och det är ju det första man ska undvika.