2023-07-13, 08:02
Medlem
Kommer domen kl 11 eller kl 14 idag?
Citera
2023-07-13, 09:21
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Kommer domen kl 11 eller kl 14 idag?
Citat:
I dag torsdag kl. 11 meddelar Skellefteå tingsrätt dom i det ärende där fyra personer åtalats för mord på en man i 30-årsåldern som höggs ihjäl i sitt hem i Malå i februari i år. Åklagaren är tillgänglig för media.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2023/juli/dom-meddelas-i-arende-om-mord-i-mala-vasterbotten/
Citera
2023-07-13, 09:57
Medlem
F0ck-its avatar
Domen är framflyttad till i morgon kl 11:00.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/just-nu-domen-om-mordet-i-mala-har-flyttats-fram-i-sista-stund/lz7e94zr
Citera
2023-07-13, 11:14
Medlem
Från Norran:

Nu var det alltså tänkt att domen skulle meddelas i dag klockan 11.00, en tingsdom som väldigt många med stort intresse väntat på.

Men på torsdagsmorgonen kom beskedet från personal vid Skellefteå tingsrätt att domen är flyttad.

Nytt datum är nästkommande dag, alltså fredag den 14 juli klockan 11.00.

Men en brasklapp bör lämnas in där: när domar börjar flyttas är erfarenheten att det i sin tur kan bli ytterligare förändringar när domen meddelas.

Att svenska domstolar flyttar fram både små och stora domar är inget ovanligt.

Med tanke på att allt tyder på att de fyra kommer att fällas till ansvar för delaktighet i mordet – oavsett hur de exakta rubriceringarna blir för varje enskild åtalad – så är den enkla förklaringen att tingsrätten behöver mer tid på sig för att bli klar med domen.
Citera
2023-07-13, 13:01
Medlem
BO har förekommit i DurTvå (FUP) för sexualbrott förut. Någon som vet mer?

Jag verkar inte kunna hitta förhören. Saknas det i FUPen som postats eller är jag blind?
Senast redigerad av SunTzu 2023-07-13 kl. 13:48.
Citera
2023-07-13, 14:31
Medlem
F0ck-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu

Jag verkar inte kunna hitta förhören. Saknas det i FUPen som postats eller är jag blind?

???
Han har inte varit inblandad i något sexualbrott tidigare enligt det som kommit fram i detta mål. Annat än att GM påstår att han har det.

Vad är DurTvå?
Citera
2023-07-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0ck-it
???
Han har inte varit inblandad i något sexualbrott tidigare enligt det som kommit fram i detta mål. Annat än att GM påstår att han har det.

Vad är DurTvå?

DurTvå är ett av polisens register: DurTvå (Datoriserad utredningsrutin – tvångsmedel) är ett system där förundersökningsprotokoll upprättas elektroniskt.

Det nämns i loggen från den ursprungliga uttryckningen:

"ANM FÖREKOMMER DURTVÅ FÖR SEXUALBROTTSÄRENDEN, EV
ATT DETTA HAR KOPPLINGAR TILL DET"
00:34:13 på mordnatten, precis när polisen börjar åka mot platsen. Verkar haft en förundersökning startad gällande sexbrott, som antingen är helst färskt eller aldrig gick till åtal.
Citera
2023-07-13, 14:49
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Ingen som har hört eller läst nåt sånt, vart har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2023-07-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0ck-it
???

Vad är DurTvå?

"DurTvå
.
Så heter ett program polisen ständigt arbetar med, vilket är en förkortning av Datoriserad UtredningsRutin och TVÅngsmedelshantering. Som namnet antyder registreras alla typer av tvångsmedel i detta program men även "vanliga" förhör, PM, kontaktuppgifter till inblandade med mer. Programmet behövs för att driva en förundersökning framåt, enkelt förklarat."
Citera
2023-07-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Ingen som har hört eller läst nåt sånt, vart har du fått den uppgiften ifrån?

Ja då behöver FB detektiverna lära sig läsa. Står i FUPen, sida 40 i del 3.
Citera
2023-07-13, 15:29
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ja då behöver FB detektiverna lära sig läsa. Står i FUPen, sida 40 i del 3.
Men snälla dom kan ha kokat ihop någonting för att skylla ifrån sig.

Jag efterfrågade bevis eller fup på att BO har begått något brottsligt!!
Citera
2023-07-13, 15:29
Medlem
Citat:

Det betyder bara att någon kan ha anmält honom, det sparas i systemen. Eftersom vem som helst kan anmäla någon för ett brott betyder det egentligen ingenting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in