2023-07-13, 10:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Är helt enig med dig.
Jag vill inget annat.
Men nu är ju inte alltid verkligheten lika gullig och enkel som en saga tyvärr.
Går inte att ha en tillsatt marionett som är styrd av Washington och tro att han ska få order att ge sig

Det är inte ett dugg komplicerat.

Ryssland har gjort fel genom att militärt angripa ett grannland. För detta måste de bestraffas. Det har egentligen inte så mycket med vare sig Ryssland eller Ukraina att göra. Det är en fråga om att upprätthålla den allmänna moralen. Om inte brottslingar bestraffas så kollapsar hela rättssamhället.

I praktiken betyder det att det inte kan bli någon förhandlingsfred. De enda alternativen här är att Ryssland bestraffas (dvs förlorar så att det märks) eller att den internationella världsordningen som har underbyggt freden de senaste 80 åren kollapsar.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ska inte ge sig , sätta sig vid förhandlingsbordet så klart.
Det dör mängder med tappra ukrainska män och han bryr sig inte.
Detta är en broder folk för fan

över 90% av Ukraina stödjer Zelensky. Broderfolk upphörde dom att vara den 1991. Ukraina tillhör Europa och NATO inte fascistryssland.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nu förbiser du troligen medvetet en viktig del i det hela. Dessa ukrainska män som "dör i mängder" gör det frivilligt för Ukraina.

Zelensky är inte så en så stark diktator som Putin att han kan tvinga ut soldater i fält.

Men detta för förbiser du av någon anledning.

Du är en skam för Sverige och blir det krig här skulle jag aldrig vilja ha dig vid min sida.
Citera
2023-07-13, 10:30
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ser du inte att fronten flyttat sig i söder?

Det blå innebär mark som Ukraina tagit de två sista veckorna.

Troligen så har denna första fasen i offensiven varit en "Reconnaissance-in-force"
https://en.wikipedia.org/wiki/Reconnaissance#Reconnaissance-in-force

Man letar svagheter i den ryska linjerna. Man är inte så jävla dum så man gör en "All out assault" på en fiendelinje som grävt ner sig i månader. Då är man skapligt dum i huvudet som befälhavare.

Men av någon anledning så tror pro-ryssar att det är så man krigar.

haha jo jag har sett den ytterst lilla förflyttning av linjen.
Är detta vad du hade förväntat dig?
Är rätt övetygade att en bred majoritet hade förväntat sig betydligt mer.
Gå tillbaka i tråden och se hur ni skrev.
Ryssen hacka och sten vapen skulle fullständigt köras över av väst övermakt. De har ju inte blivit så.
Ukrainarna dör ju i drivor. Dessa modiga män behöver Europa.
Om 3-4 månader är det blött igen
Citera
2023-07-13, 10:32
Medlem
Citat:
Nej jag vill inget annat ha än fred.
Men man kan förstå varför ryssland inte vill ha det.
Hade ryssen sätt militärbaser på gränsen i Kanada och mexico så hade jag förstått usa.
Hur skulle Ryssland kunna bygga militära baser där?
Och i så fall hade väl i första hand Mexico och Kanada protesterat inom de ramar som den demokratiska världen tillåter.
Citat:
Nej det tycker jag inte, men du ser inte pressen ungern och polen har i mot sig!?
Absolut ser jag att Polen, Ungern och Turkiet utsätts för press och påtryckningar. Alla behöver inte tycka lika om allting inom NATO.

Det finns ju inget som tvingar Ryssland att införa woke eller stödja hbtq rörelser.
Citera
2023-07-13, 10:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Vilka källor finns det på detta?
Citera
2023-07-13, 10:41
Medlem
Citat:
Det där 10 ggr mer ryssar så varför sätter sig inte din käre vän putin vid bordet?
Citera
2023-07-13, 10:41
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är inte ett dugg komplicerat.

Ryssland har gjort fel genom att militärt angripa ett grannland. För detta måste de bestraffas. Det har egentligen inte så mycket med vare sig Ryssland eller Ukraina att göra. Det är en fråga om att upprätthålla den allmänna moralen. Om inte brottslingar bestraffas så kollapsar hela rättssamhället.

I praktiken betyder det att det inte kan bli någon förhandlingsfred. De enda alternativen här är att Ryssland bestraffas (dvs förlorar så att det märks) eller att den internationella världsordningen som har underbyggt freden de senaste 80 åren kollapsar.

Ja i sak har du helt rätt.
Men man kan ju sett en konflikt från 2 sidor.
Men tänkte du samma om Vietnam, afganistan , irak och Libyen ?
Citera
2023-07-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ryssen hacka och sten vapen skulle fullständigt köras över av väst övermakt. De har ju inte blivit så.
Ukraina övar anfall med alla de olika nya vapensystem som man fått.
Kriget kommer att pågå länge, tror jag.

Till hösten kommer Abrahams tanks och därpå lervällingen. Den stora offensiven kanske kommer i vinter, eller inte alls.
Jag gissar att NATO föredrar att Ryssland vittrar sönder lite långsamt och inte plötsligt imploderar och faller sönder i små elaka enklaver med kärnvapen. Då är fullvuxna karlar i kvinnokläder lättare att hantera.
Citera
2023-07-13, 10:55
Medlem
Citat:
Broderfolk är bara ett politisk pladder som Ryssland tar fram när det passar och sedan använder för att ursäkta sitt övergrepp på det Ukrainska "broderfolket". Vi får inte glömma Putin bryr sig ju varken om dom ryska massförlusterna eller broderfolket ukrainarnas liv. Och det är ju tack vare dom tappra ukrainare som Ukraina kan stå emot och t.om går på offensiv mot sin idag värsta fiende Ryssland.
Det har gjort att Zelenskyj nu är respekterad och accepterad fullt ut i dom stora politiska grabbarna gäng. Gnällkärringen i Kreml rasar men kan vilket som ändå inte påverka vad väst beslutar.

Och Vilnius blev ju en succe inte bara för Sverige utan en del spillde även över på Ukraina som lovades än mer stöd och som ju så fint representerades av det unga Ukrainska presidentparet.
Citera
2023-07-13, 10:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ja i sak har du helt rätt.
Men man kan ju sett en konflikt från 2 sidor.
Men tänkte du samma om Vietnam, afganistan , irak och Libyen ?

Ingen av de fyra konflikterna du räknar upp är jämförbar. Ryssland har de facto invaderat ett grannland i syfte att annektera delar av detta grannland. Världen har inte sett något liknande sedan 1945 (undantag: Iraks angrepp på Iran och Kuwait, där det senare faktiskt bestraffades ganska hårt av världssamfundet). Om inte Rysslands senaste äventyr bestraffas kommer det att innebära en helt ny och betydligt mer instabil världsordning.
Citera
2023-07-13, 10:58
Medlem
Citat:
Hur går 3-dagars operationen så här ett år, fyra månader, två veckor och sex dagar senare?
Gå tillbaka i tråden och se hur Ukraina skulle fullständigt köras över av ryzzjävlarnas övermakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in