Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarl-85
Hej,
Gärna input ifrån folk med boerfarenhet ifrån områden ni kommer att se längst ner.
Vi går i tankarna att skaffa hus då vi idag bor i ett av Stockholms problemområden (Vårberg). Vi har en budget på mellan 6,5 till 7 miljoner. Huset behöver inte vara helrenoverat eller så men åtminstone tillräckligt bra för att kunna bo i det och sedan renovera i vår takt de kommande åren. Vi är en familj som har ett barn på 14 månader. Jag jobbar i Solna.
Följande är områden jag skulle vilja ha era inputs om - fokus är på vad som är bra för barnet, miljö, skolor, förskolor, barnvänlig kommun mm. Visst så föredrar vi ett så kort pendlingsavstånd som möjligt till jobbet men det är inte viktigast:
Norra sidan av Stockholm
- Bällsta
- Eneby
- Norra Ängby
- Nälsta
- Solhem
- Sundby
- Ursvik
Södra sidan av Stockholm:
- Långbro
- Fruängen
- Segeltorp
- Snättringe
- Stuvsta
- Högdalen
- Farsta (fagersjö)
- Hökarängen (den delen närmare järnvägen och Fagersjö).
Obs. Inte intresserad av Tyresö, Nacka, Tullinge, eller Sollentuna.
Tack på förhand
Jag är uppvuxen på norra sidan och kan ge lite tips. Om du vill undvika problemområden så skulle jag stryka Ursvik, Nälsta och Solhem direkt. De i sig är inga problemområden men ligger nära Vällingby, Hallonbergen och Rinkeby, så du är omringad av problemområden.
7 miljoner kommer inte heller räcka ens till radhus, för trots det jag skrev ovan så är husen dyra.
Täby och Vallentuna kan vara värt att kolla på, fördelen är att de är helt befriade från problemområden men nackdelen är att det är sämre kommunikationer. Även Danderyd är fint men det är lite dyrare. Finns Vaxholm och Åkersberga också men då blir det längre pendling. 7 miljoner räcker dock inte för att köpa ett fristående hus i någon av dessa områden.