2023-07-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Försvarar inte Ryssland någonstans. Jag diskuterar ur historiska perspektiv och inte ytligt och känslosamt. Nej, jag förstår det inte, eftersom att amerikanarna vill ha det här kriget, till varje pris. De hade kunnat undvikas om och om och om igen. Men de ville de inte. Hur svårt är det att förstå?

Nu är det ju självklart Ryssland som gått in i Ukraina, de förnekar ingen. Men om du följt politik, historia och diplomati de senaste 20 åren förstår du att detta är ingenting väst eller USA ville undvika.

Det ryska offernarrativet igen. Ukrainare vill bli invaderade och avyttra landområden till Ryssland men hindras av onda USA som tvingar dem att försvara sitt land. Gråter du när du tänker på hur Putin tvingades till att invadera ännu ett land?
Citera
2023-07-11, 22:18
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det här var det roligaste jag läst idag.

Scott Ritter är en mytoman som nästan alltid ljuger. Och spekulerar gör han ofta. Men hans spekulationer är totalt värdelösa, eftersom han nästan alltid har fel. Några exempel:

Ritter: "Ukraina kan aldrig ta Lyman":

Ritter: "Kriget är över våren 2023":

Ritter: "Kriget är över våren 2022":

Angående "objektivt verifierbara fakta" så var Scott Ritter en av dem som fantiserade om den där hypersoniska missilen som "slog ut en NATO-bunker på 80-130 meters djup och dödade en massa NATO-personal":

https://www.youtube.com/watch?v=qXt3heeqAuk
https://www.flashback.org/sp84323406
https://www.flashback.org/sp84327422

Helt påhittat förstås.

Han har en livlig fantasi. Men han håller inte till fakta utan bara ren fiction. Han kanske blir en bra romanförfattare?

Ritter vet vad han talar om, inget snack. En mycket intelligent karl med stor integritet. Vi minns hur han i egenskap av kärnvapeninspektör stod emot neoconsvinens lögner och vägrade leverera falska underrättelserapporter om Iraks "massförstörelsevapen" som krigshetsarna i Washington dreglade efter.
Ok, det är alltid svårt att förutse framtiden - men Ritter har stuckit ut hakan och sagt att det är game over för AFU innan augusti. Det ser faktiskt ut som han kommer att få rätt i det...
Senast redigerad av Drozd 2023-07-11 kl. 22:21.
Citera
2023-07-11, 22:18
Medlem
Citat:
Nej, det är inte mänsklig natur. Jag skulle aldrig strida för makthavare, sån jävla lättmanipulerad jävel är jag inte. Skulle alla tänka likadant skulle det inte finnas några armeer och krig skulle inte vara möjligt. Men så fort man kastas in i krigsmaskinen och utbildningen blir man nedbruten totalt psykiskt och programmerad.

Ok Dirty Harry, men nu är det så enkelt att dom allra flesta i ett angripet land vill försvara sitt fosterland och utomstående betraktare tar oftast den svagares parti.
Ja....inte dom 'neutrala' såklart.
När du talar om psykiskt nedbrytande inom krigsmakten så märks det ju att du inte tjänstgjort i en västlig armé.
Citera
2023-07-11, 22:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ghost of Kiev liksom.

"Ghost of Kiev" igen. Ni hänvisar alltid till samma grej.

Finns det inget mer?

Då är det ett gott betyg för Ukraina, om detta är det värsta ni kan hitta efter 1,5 års krig.
Citera
2023-07-11, 22:20
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Det ryska offernarrativet igen. Ukrainare vill bli invaderade och avyttra landområden till Ryssland men hindras av onda USA som tvingar dem att försvara sitt land. Gråter du när du tänker på hur Putin tvingades till att invadera ännu ett land?

Sinnesjukt hur du vrider och vänder totalt på allting du inte har svar på. Bättre att hålla käften då, inte sant?

Tror inte Ukraina ville bli invaderade. De hade ju dock förberett sin arme sedan 2014 och var därmed inställda på konflikt, oavsett.
Citera
2023-07-11, 22:22
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Nu är det ju självklart Ryssland som gått in i Ukraina, de förnekar ingen. Men om du följt politik, historia och diplomati de senaste 20 åren förstår du att detta är ingenting väst eller USA ville undvika.

En liten undran bara. Vad skulle ske om Ukraina gav upp, Zelenskey ger sig o går med på Rysslands krav etc etc. Skulle då USA, som du säger vill undvika diplomati och fortsätta detta krig, då gå in o fortsätta kriget? Eller hur menar du, jag hänger inte riktigt med.
Citera
2023-07-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Svårt för mig att veta. Men militärt så är det nog något bättre.

På vilket sätt? Rysk militär har lidit enorma förluster när det gäller personel och materiel.

Häromdagen försökte en statsfinansierad terrorgrupp (Wagner PMC) genomföra en kupp som skulle kunnat förändra rysslands redan skrattretande demokrati

Putler ryssland våga inte ens gripa eller åtala dessa personer.

Men du tror ändå att rysslands militära förmåga har stärkts? Copium-pundare där…
Citera
2023-07-11, 22:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ritter vet vad han talar om, inget snack. En mycket intelligent karl med stor integritet. Vi minns hur han i egenskap av kärnvapeninspektör stod emot neoconsvinens lögner och vägrade leverera falska underrättelserapporter om Iraks "massförstörelsevapen" som krigshetsarna i Washington dreglade efter.
Ok, det är alltid svårt att förutse framtiden - men Ritter har stuckit ut hakan och sagt att det är game over för AFU innan augusti. Det ser faktiskt ut som han kommer att få rätt i det...

Ritter har även sagt att Ukraina kommer förlora kriget våren 2022. Och våren 2023. (källa)

Hur bra har det stämt med verkligheten?

"Innan augusti" verkar vara hans senaste bud. Augusti är om 3 veckor. Vad kommer han att säga under augusti? Hösten 2023? Därefter julen 2023?
Citera
2023-07-11, 22:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
När natopapprena är påskrivna och inlåsta borde väl Sverige göra en seriös inventering och skicka åtminstone någonting av det bästa vi ändå kan avvara till Ukraina. Det blir ändå ett annat läge för vårt försvar och man tycker det kunde få märkas. Finland bjussade väl lite mer efter?

Det har snackats om JAS och ett antal soldater har väl också varit här på utbildning så kanske inte omöjligt.
JAS har aldrig provats i krig vad jag vet så lyckas den så kan det vara bra reklam för SAAB att få sälja flera.
Citera
2023-07-11, 22:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
https://www.expressen.se/nyheter/rysk-ubatskapten-lonnmordad-sparades-via-joggingapp/

Fler glädjande nyheter!

Skönt att man inte förlitar sig på att krigsförbrytarna släpas till Haag utan plockar dem på sin hemmaplan där de förmodligen känner sig säkra.

Många ryyzka krigsförbrytare som gör sig av med sina smartphones nu. Its time to pay the piper...

Läste om det där. Jag är inte den som gärna vill ha ihjäl levande varelser, så jag slänger ut spindlar och annat om jag kan. Men människor som den här är sämre än flugan, som inte vet bättre.

På något vis njuter jag av våld, men bara mot onda människor. Ryssarna kan inte be om något bättre än att förövarna dör, och deras städer läggs i grus. Då blir det fred.

Jag hatar inte ryssar, men i en situation som denna finns bara våld som metod för att få dem att hålla sig hemma.
Citera
2023-07-11, 22:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nej, det är inte mänsklig natur. Jag skulle aldrig strida för makthavare, sån jävla lättmanipulerad jävel är jag inte. Skulle alla tänka likadant skulle det inte finnas några armeer och krig skulle inte vara möjligt. Men så fort man kastas in i krigsmaskinen och utbildningen blir man nedbruten totalt psykiskt och programmerad.

Gott, jävligt gott att du tänker självständigt !

Men du tar väl till vapen om din egen egendom, din egna familj, och om din egna nation skulle hotas att bli utplånas ?

(så är det för Ukraina)
Citera
2023-07-11, 22:31
Medlem
Citat:
Västlig arme? Haha. Det är ingen arme. Men jo, har gjort lumpen. västs armeer, förutom i Öst, är en freakshow. Jodå, har en släkting som genomfört och tjänstgör i ett av de tuffaste förbanden i världen.

När jag säger västlig så menar jag naturligtvis ett militärt förband i ett västland.
Du har all rätt att tro att dom är skräp, men vad tycker du talar för att det faktiskt är så?
Du får gärna berätta mer om dig släkting och vilket av dom tuffaste förbanden i välden han tjänstgör....hit me.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in