2023-07-10, 19:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vi har dåligt med kablar till områden som behöver el, typ till Mälardalen.
Ja, varför begrep jag inte det.
Citera
2023-07-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ock !!!, det har inte med det trådstartaren påstår att göra och inte det tråden handlar om.
Du tycker inte det är konstigt att Finland vill exportera el när Finland är det land vi exporterar mest el till?
Citera
2023-07-10, 19:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Att en tråd likt denna öppnas i avdelningen "Ryssland och det nära utlandet" - det kommer definitivt att påverka relationen mellan våra länder. Även om Finland är granne med Ryssland, har denna grannskap inget med trådens ämne att skaffa.

Nä den var kanske inte helt rätt placerad...

Politik: Ryssland och det nära utlandet --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2023-07-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja, varför begrep jag inte det.
Vi har massor med el i Sverige, men vi har svårt med att distribuera till platser där elen behövs. Typ Mälardalen.

Vi bygger industrier som kräver massor el i Norrland. Just för att vi kan leverera el dit.
Citera
2023-07-10, 19:59
Medlem
Citat:
Du tycker inte det är konstigt att Finland vill exportera el när Finland är det land vi exporterar mest el till?
Du kanske citerade till fel person, Det var ju det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.

Jag tycker ingenting , jag skrev fakta.
Citera
2023-07-10, 20:04
Medlem
Citat:
Du kanske citerade till fel person, Det var ju det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.

Jag tycker ingenting , jag skrev fakta.
Och fakta är att vi inte har ont om el, utan att vi har problem med distributionen. Sorry om jag missförstod dig.
Citera
2023-07-10, 20:14
Medlem
Citat:
Och fakta är att vi inte har ont om el, utan att vi har problem med distributionen. Sorry om jag missförstod dig.

TS skrev så här "men Sverige kan inte importera el på det sättet som var tänkt"

Jag kollar elmarknaden varje dag och det är alltså få gånger per år som jag ens ser något annat än att vi exporterar.
Citera
2023-07-10, 20:18
Medlem
Citat:
TS skrev så här "men Sverige kan inte importera el på det sättet som var tänkt"

Jag kollar elmarknaden varje dag och det är alltså få gånger per år som jag ens ser något annat än att vi exporterar.
Varför skulle då Finland exportera?
Citera
2023-07-10, 20:22
Medlem
Citat:
Varför skulle då Finland exportera?

Exakt varför i helvete skulle dom eller vi ens ta mot då vi har samma problem samtidigt

Minuspris brukar sammanfalla med att flera länder får det samtidigt så varför skulle vi i Sverige ha lust att importera el från Finnarna när vi själva har för mycket el. Det lusiga är att minus alltid sammanfaller med att det blåser mycket, då går vindkraftverken så klart som får betala för att leverera el eller hålla dom stängda. Det står i artikeln att det handlar om framtiden, att man saka bygga mycket vindkraft så det är framtida investeringar man pratar om.

Vi har ju redan haft minuspris ett par gånger i det här landet och det ökar så klart i samma takt som man bygger vindkraft.
Citera
2023-07-10, 20:27
Medlem
Citat:
Exakt varför i helvete skulle dom eller vi ens ta mot då vi har samma problem samtidigt

Minuspris brukar sammanfalla med att flera länder får det samtidigt så varför skulle vi i Sverige ha lust att importera el från Finnarna när vi själva har för mycket el. Det lusiga är att minus alltid sammanfaller med att det blåser mycket, då går vindkraftverken så klart som får betala för att leverera el eller hålla dom stängda. Det står i artikeln att det handlar om framtiden, att man saka bygga mycket vindkraft så det är framtida investeringar man pratar om.

Vi har ju redan haft minuspris ett par gånger i det här landet och det ökar så klart i samma takt som man bygger vindkraft.
Men vi exporterar el till Finland. Massor. Finland är det land vi exporterar mest el till. Sverige har hur mycket el som helst. Vårt problem är distributionen. Inte produktionen. Vi har massor vattenkraft, och en hel del kärnkraft.

Vi fixar inte att leverera till Mälardalen. Vi kan leverera till Norrland. Det är därför alphabet och northvolt bygger där. För att vi kan leverera massor med el dit.

Relaterat,
Microsoft köper 130 hektar mark i Norrland – för 269 miljoner
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.711852/microsoft-norrland
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-10 kl. 20:55.
Citera
2023-07-10, 21:02
Medlem
Citat:
Men vi exporterar el till Finland. Massor. Finland är det land vi exporterar mest el till. Sverige har hur mycket el som helst. Vårt problem är distributionen. Inte produktionen. Vi har massor vattenkraft, och en hel del kärnkraft.

Vi fixar inte att leverera till Mälardalen. Vi kan leverera till Norrland. Det är därför alphabet och northvolt bygger där. För att vi kan leverera massor med el dit.

Relaterat,
Microsoft köper 130 hektar mark i Norrland – för 269 miljoner
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.711852/microsoft-norrland
Det fetade se inlägg ett från mig.
Citera
2023-07-10, 21:05
Medlem
Citat:
Det fetade se inlägg ett från mig.
Vad är fel? Finland är det land vi exporterar mest el till.
De länder som Sverige har exporterat mest el till är Finland, 7 TWh, och Danmark, 4 TWh. Tyskland, som är tvåa på listan över elexportörer, har en nettoexport på 15,4 TWh.
https://www.dn.se/ekonomi/trots-stigande-priser-sverige-exporterar-mest-el-i-europa/
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-10 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in