Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Here we go again!
Du tycker inte att det är lite lågt att förtala mig i den här tråden för något jag skrivit i en annan tråd? Som jag inte kan svara på för då blir det off topic?
Jag lägger huvudansvaret på Maja för hon är den som kunde gjort något åt det. Alla vuxna människor har huvudansvaret för sina egna liv.
JJ visade klart och tydligt vad hon gick för. Men blåsta Maja valde att acceptera att bli behandlad på det sättet av sin "vän". Hon tillät J att behandla henne som skit.
Jag vet det. Jag har varit under inflytande av narcissister under hela mitt liv. Men jag skyller inte ifrån mig. Jag tar ansvar för att det är jag som har varit blåst när jag har tillåtit dem att manipulera mig. Och det är bara jag som kan ändra på det genom att inte acceptera deras BS längre. De kommer aldrig att ändra sig.
Det kanske vi kan diskutera i rätt tråd?
Jag tycker inte att man kan jämföra MH med en kvinna som varit gift i 20 år och har två barn och hus tillsammans med sin man.
Som sagt; fel tråd!
Hur ska jag kunna svara på det utan att det blir off topic?
Hade du inte lika tongångar här om Toves ansvar över vad som sedan hände, när Tove sa det nedsättande på Nöjet?
Nu spelar du riktigt lågt. Jag har aldrig skrivit att det skulle vara befogat att mörda någon pga vad någon sagt.
Däremot tycker jag att det var onödigt och dumt av TT att säga som hon gjorde på Nöjet.
På samma sätt som jag tycker att det var onödigt och dumt av LW att ha en relation med en gift man i 6 år och försöka tvinga honom att lämna sin familj för hennes skull.
Topic skulle då kunna vara att brottsoffren i båda fallen har lekt med elden och inte förstått hur farligt det var förrän det var för sent.
Om man, som du, vägrar att se det så finns det inget att lära här. Ingen möjlighet till insikt för andra som lever i liknande situationer och som fortfarande har en möjlighet att göra något åt det innan det är för sent. En varning för riskerna man utsätter sig för genom att vara naiv och tro gott om alla.
Huvudansvaret på Maja.
OK, det låter som att du menar att Johanna inte kunde hjälpa sig?
Att Tove säger nedaättande saker till Johanna typ "Hur känns det att vara väldens sämsta människa?" är förstås inte snällt sagt. Onödigt sagt kan man också säga.
Men det är inget man har rätt att knuffas för (om det stämmer) och inte hämnas för. Då oavsett vad hämnden handlar om.
Att Johanna går till vakter/polisen ser jag som bara ett sätt att Strafa Tove för detta, och sedan kommer nog tankarna på en hämnd som övergår vårt förstånd. Det finns inget som Tove skulle kunna ha sagt, som rättfärdigar det.
Tove har lekt med elden, men som jag ser det har hon ingen aning om att hon gör det på det sätt hon gör. Tror ingen såg det komma, inte Tove, inte ens Maja (tror jag).
Så att lägga ansvaret på andra, än den som mördat är som jag ser det, fel.
Jag tror att man resonerar likt M*y, att hon tänker att det kan vara Johanna, men så kan väl ingen göra? Man kan inte ta in att någon människa kan hämnas på detta sätt.