2023-07-10, 06:24
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ja. Du missförstår mig. Jag pekar på att ukraina är delat, geopolitiskt. Östra ukraina mot västra. Dom kommer inte överens. Östra ukraina är för det mesta pro ryskt, därför dom flesta där är ryssar. Västra ukraina är inte ryska, och vill inte ha med något ryskt att göra.

De är inte ryssar bara för att de talar ryska. Jämför med finlandssvenskar i Finland. På Åland och i sydvästra Finland finns en region där majoriteten är svensktalande och svenska är även officiellt språk i Finland. Men de är fortfarande finnar, inte svenskar, och identifierar sig helt och fullt som finnar.

De sympatier som fanns för ryssland i östra Ukraina har säkert minskat kraftigt efter 1,5 års krigande, tvångsmobiliseringar, våldtäkter, total förstörelse av städer och infrastruktur mm.

Om ryssarna drar sig tillbaka så kan ukrainarna sedan i lugn och ro rösta om både eventuell självständighet i oblast och EU- samt NATO medlemskap i FN-kontrollerade val. Så slipper både du och jag sitta här och gissa om vad folket i Ukraina tycker.
Citera
2023-07-10, 06:49
Medlem
Svd intervjuar Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Maljar som ger en mer nykter bild av situationen än svensk massmedia normalt gör:

https://www.svd.se/a/2Bwelr/hanna-maljar-inte-aktuellt-med-kvinnlig-varnplikt-an
Citera
2023-07-10, 07:08
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Var inte det wagner?
Plus ett antal ryska förband som dels anslöt sig eller inte stod upp för Putin.
Citera
2023-07-10, 07:10
Medlem
hashs avatar
Lever Prigozhin ännu, jag har inte sett något av honom sen han påstods besöka Belarus?
Citera
2023-07-10, 07:17
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lever Prigozhin ännu, jag har inte sett något av honom sen han påstods besöka Belarus?
Ingen verkar veta var han är just nu eller om han lever. Det gäller ju även Surovkin, Gerasimov mf höga militärer.

Ingen vet heller om Putin fortfarande styr eller om det är FSB eller nån annan som håller i rodret.
Citera
2023-07-10, 07:23
Medlem
En utmärkt artikel från DN om början av kriget och konvojen

"Viktigast var troligen misstagen som invasionsmakten själv begick. Och det faktum att ryska flygplan snart inte kunde landa på flygplatsen i Hostomel."

Många översvämningar var det och det hjälpte att stoppa ryssarna.

Stor skillnad på civiliseringsgrad mellan ryska och Ukrainska soldater

"I luren hördes: God eftermiddag! Vi är från de ukrainska väpnade styrkorna. Kan vi få bo i ert hus några nätter?"

Tror ni ryska soldater frågade om lov.

https://www.dn.se/varlden/sa-gick-det-till-nar-ukrainarna-stoppade-kolonnen-utanfor-kiev/
Citera
2023-07-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Här är lite information om Putins popularitet i Ryssland, vilket ju tyder på att ryssarna ser konflikten som viktig. Jag tror att det är mycket viktigt att inse att för ryssar är konflikten motiverad av att man bombat ryssar i snart 10 år.

Jag klipper och klistrar:
"But, paradoxically, Russian President Vladimir Putin’s popularity has risen since the invasion of Ukraine. Putin’s approval rating remains near its record high, standing at 82 percent in May 2023, according to a tracking survey by the independent Levada Center.

In January 2022, ahead of the invasion of Ukraine, Putin’s approval rating stood at 69 percent. By March of last year, it had surged to 83 percent — the highest level since September 2017.

Over the course of the ongoing Russia-Ukraine War, support for Putin has seen modest fluctuation, falling to 77 percent in September 2022 after the announcement of a partial mobilization of military reserve forces. But support for Putin has since rebounded, with his approval rating reaching 82 percent this January."

Om en diktators populäritetssiffror är under 90+ procent plus så är nog diktatorn rädd att han i slutändan gör en Gadhafi. Det sägs att Putin är livrädd för det ödet - Lynchad och avrättad längs en vägkant.
Citera
2023-07-10, 07:46
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om en diktators populäritetssiffror är under 90+ procent plus så är nog diktatorn rädd att han i slutändan gör en Gadhafi. Det sägs att Putin är livrädd för det ödet - Lynchad och avrättad längs en vägkant.
Ja det vore ett perfekt avslut på dvärgen! Framsläpad ur en vägtrumma, misshandlad och sen avlivad som en rabiessmittad hund….
Citera
2023-07-10, 07:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja. Du missförstår mig. Jag pekar på att ukraina är delat, geopolitiskt. Östra ukraina mot västra. Dom kommer inte överens. Östra ukraina är för det mesta pro ryskt, därför dom flesta där är ryssar. Västra ukraina är inte ryska, och vill inte ha med något ryskt att göra.

1. Vad är det som säger att de flesta i östra är PRO Ryssland? Har du en folkomröstning för det?
Merparten i Donbass är etniska ukrainare.

2. Ryssland invaderade redan 2014 med sina gröna män. Ryssland har understött separatister och inbördeskriget sedan 2014.
Det är alltså Ryssland som sett till att konflikten har fortsatt.

3. Bor man i Ukraina, är man antingen Ukrainska medborgare eller olaglig invandrare.
I Ukraina gäller ukrainsk lag.
Det finns endast en president.
Citera
2023-07-10, 07:53
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det finns opinionsundersökningar från Donbas sedan 2014. Jag har inte sett någon som visat på majoritet för Ryssland i Donbas.
Däremot signifikant skillnad i opinion mellan del del som Ukraina kontrollerade och den del som Ryssland kontrollerade.

Vad jag vet, finns det inga tillförlitliga undersökningar.
Man får gå på, enligt mig, att de etniska grupperna troligen har mest sympatier med sin etnicitet.
Om man bortser från nationella gränser.
Citera
2023-07-10, 07:55
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 10.07.23 were approximately:

personnel / about 234,480 (+440) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4085 (+7) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7966 (+2) units,
artillery systems – 4371 (+5) units,
RSZV / MLRS – 668 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 414 (+1) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 309 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3686 (+1),
cruise missiles ‒ 1271 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6937 (+8) units,
special equipment / special equipment ‒ 632 (+4).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-07-10, 08:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 10.07.23 were approximately:

personnel / about 234,480 (+440) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4085 (+7) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7966 (+2) units,
artillery systems – 4371 (+5) units,
RSZV / MLRS – 668 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 414 (+1) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 309 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3686 (+1),
cruise missiles ‒ 1271 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6937 (+8) units,
special equipment / special equipment ‒ 632 (+4).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Bara 440 orcher som kom hem till sina mammor i liksäckar 😥

Nu med 234 000 avnazifierade ryssar så pratar vi någon miljon ryssar som är direkt/närmast anhörig till någon som dött.
Börjar inte folket tröttna snart? Hur motiverar de för sig själva att de åker till sitt grannland och mördar dess befolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in