2023-07-08, 16:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
M777, Archer och franska Caesar som alla finns i Ukraina är 155mm.

Edit, + polska Krab, brittiska AS90 och tyska Pzh2000 (tack YBB641).

Turkiet ska skicka T-155 Fırtına.

Citat:
The T-155 Fırtına ACS is a localized version of the famous Korean K9 Thunder howitzer manufactured and assembled in Turkey. According to the statements of the Turkish defense industry representatives, they were able to master the production of all the components of the K9, except for the engine.

The Fırtına differs from the Korean self-propelled guns by a modified tower, chassis, and Turkish fire control system.

T-155 Fırtına: Ukrainian General Staff announced the supply of Turkish self-propelled guns
https://mil.in.ua/en/news/t-155-firtina-ukrainian-general-staff-announced-the-supply-of-turkish-self-propelled-guns/
Citera
2023-07-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Du förstår ju inte poängen.
Poängen är att Ukraina inte kommer få massivt stöd av denna kalibern år efter år för att nöta ut Ryssland i en meter för meter kampanj.
Oavsett om du eller jag vill det.
Det är pengar som styr, mycket pengar.

Jo, jag hoppas iofs de kommer över puckeln och får lite hjälp av att det skiter sig inne i Ryssland också.
Citera
2023-07-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Så när Ryssland använde klusterbomber mot bostadsområden i Kharkiv i början av kriget så tänkte de aldrig framrycka utan gjorde det enbart för att terrorisera civila?

Låter rimligt.

(Klusterbomber är i sammanhanget inte ett jättestort problem då områdena Ukraina framrycker i oavsett är fyllda med ryska minor, oexploderad artilleriammunition och försåtsmineringar)

Det kan man ju iofs tro på. Jag tror de gör en del bara för att skrämmas och djävlas. Termitgranater kan man ju t ex lika gärna skjuta på dagen, men de verkar ha en tendens att skjuta på kvällen mot områden där folk bor.
Citera
2023-07-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Håller inte med dig. Bara England är 7 gånger fler än svenskarna.

Sverige har skickat 10 leopard 2, det är väl 20 Challenger som britterna skickat? Sverige har skickat 50 CV-90. Inte så att England skickat 350 sådana fordon. 12 artilleri i form av Archer har Sverige skickat. Har England skickat 100?

NLAW, M270 och stormshadow, där har verkligen England gått i bräschen. Tycker bilden är splittrad.

Jag tror du läser mitt inlägg som kritik gentemot din persona för att du är svensk. Så var det inte menat och ej heller något jag vill skall resultera i diskussion om vem som gjort vad eller ej.

Jag sade bara helt enkelt att EUROPA som helhet INTE har visat intresse för sin EGEN säkerhet I TID.

Som sagt - Det skall mycket mer till än nationalism/patriotism för att dissekera det faktumet som råder.
Att man gillar eller håller hägglunds kreationer högt har inte ett skit att göra med faktumet att EUROPA (dvs INTE Sverige enskilt) har misslyckats med sitt eget försvar.

Jag är inte särskilt intresserad utav hur svensk utrustning skickas eller fungerar. Det är liksom inte riktigt det som avgör hur denna konflikten slutar. Oavsett om den är förbannat bra ja! Så är den bara SEN utrustning som resten, oavsett om den nu råkar vara svensk. Jag älskar Sverige och deras förmåga ja, men det innebär inte att jag är blind för resten av verkligheten. Och i den verkligheten språkar LÅNGT FLER än bara svenskar. Det gör ingen nytta att sitta och pressa på hur handtag på kassar är unikt svenskt eller hur Bofors utvecklat kanoner som på något vis är unika. Handtaget kom till oss andra LÅNGT innan svedala fick det i vardagen, OAVSETT hur mycket BETAMAX film de konsumerade för att TRO att det var unikt svenskt.
Samma gäller Bofors-kanonerna, som självklart är vidareutveckling utav det ANDRA redan skapat.

Bara trött på att denna egenkärlek skall genomsyra det som detta kriget egentligen behöver och får från andra. Man kan älska Sverige utan att tro att deras gebit och flöde till kriget är det som gör skillnad. Hade det varit så, så hade de och resten utav skräpEUROPA agerat innan Ukraina blev invaderat
Citera
2023-07-08, 16:27
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jo, jag hoppas iofs de kommer över puckeln och får lite hjälp av att det skiter sig inne i Ryssland också.
Ja det hoppas jag också.
Folk med sina "Ukraina vinner visst, meter för meter, ingen stress!" vet inte vad dom pratar om.
Ukraina gör exakt det dom kan göra med tanke på omständigheterna men samtidigt kämpar dom också mot klockan.
Och det är just denna klockan som Putin vill ha tickande så länge det går.
Citera
2023-07-08, 16:30
Medlem
Citat:
Poängen är att Ukraina inte kommer få massivt stöd av denna kalibern år efter år för att nöta ut Ryssland i en meter för meter kampanj.
Jag säger inte att Ukraina gör något fel, dom gör vad dom kan med omständigheterna.
Men dom vinner inte såhär.

Dom kommer få stöd Bis zum Bitteren Ende...tills orcherna är i stian igen.
Citera
2023-07-08, 16:30
Medlem
Citat:
Jag säger inte att Ukraina gör något fel, dom gör vad dom kan med omständigheterna.

Stödet är långt ifrån massivt. USA har använt några procent av sin årliga budget till detta. De har 6000 Bradley i lager, och har skickat en bråkdel av detta till Ukraina.

Allt flyter på mer eller mindre som vanligt här i Väst samtidigt som Ryssland nöts ner och dukar under. Spelar ingen roll vad ryssapologeter skriver här, meter för meter så befriar Ukraina sitt land.
Citera
2023-07-08, 16:31
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:

Nja pengar för sänka ryssen! Kommer att fortsätta ett antal år framöver!

Slava Ukraina!
Citera
2023-07-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Jag tror du läser mitt inlägg som kritik gentemot din persona för att du är svensk. Så var det inte menat och ej heller något jag vill skall resultera i diskussion om vem som gjort vad eller ej.

Jag sade bara helt enkelt att EUROPA som helhet INTE har visat intresse för sin EGEN säkerhet I TID.

Som sagt - Det skall mycket mer till än nationalism/patriotism för att dissekera det faktumet som råder.
Att man gillar eller håller hägglunds kreationer högt har inte ett skit att göra med faktumet att EUROPA (dvs INTE Sverige enskilt) har misslyckats med sitt eget försvar.

Jag är inte särskilt intresserad utav hur svensk utrustning skickas eller fungerar. Det är liksom inte riktigt det som avgör hur denna konflikten slutar. Oavsett om den är förbannat bra ja! Så är den bara SEN utrustning som resten, oavsett om den nu råkar vara svensk. Jag älskar Sverige och deras förmåga ja, men det innebär inte att jag är blind för resten av verkligheten. Och i den verkligheten språkar LÅNGT FLER än bara svenskar. Det gör ingen nytta att sitta och pressa på hur handtag på kassar är unikt svenskt eller hur Bofors utvecklat kanoner som på något vis är unika. Handtaget kom till oss andra LÅNGT innan svedala fick det i vardagen, OAVSETT hur mycket BETAMAX film de konsumerade för att TRO att det var unikt svenskt.
Samma gäller Bofors-kanonerna, som självklart är vidareutveckling utav det ANDRA redan skapat.

Bara trött på att denna egenkärlek skall genomsyra det som detta kriget egentligen behöver och får från andra. Man kan älska Sverige utan att tro att deras gebit och flöde till kriget är det som gör skillnad. Hade det varit så, så hade de och resten utav skräpEUROPA agerat innan Ukraina blev invaderat

"
Jag sade bara helt enkelt att EUROPA som helhet INTE har visat intresse för sin EGEN säkerhet I TID"

Helt enig med dig där.
Citera
2023-07-08, 16:32
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Dom kommer få stöd Bis zum Bitteren Ende...tills orcherna är i stian igen.
Och vad grundar du det på?
Jag vill det också men det betyder inte att det är sant.
Vi snackar politiker, när har dom inte varit kappvändare?
Citera
2023-07-08, 16:37
Medlem
Citat:
"
Jag sade bara helt enkelt att EUROPA som helhet INTE har visat intresse för sin EGEN säkerhet I TID"

Helt enig med dig där.

Vilket är sjukt. Vi hade t o m ett årtal i Sverige om jag inte minns fel. Efter 2010 skulle vi skaffa ett försvar igen och så sket vi i det eftersom vi vant oss vid att använda pengarna till massa annat. Sjukt. Jag växte upp på 80-talet och gjorde värnplikt tidigt 90-tal. Då var Sverige normalt och ryssen hade en insikt om att det skulle kosta mer än det smakade.
Citera
2023-07-08, 16:39
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Stödet är långt ifrån massivt. USA har använt några procent av sin årliga budget till detta. De har 6000 Bradley i lager, och har skickat en bråkdel av detta till Ukraina.

Allt flyter på mer eller mindre som vanligt här i Väst samtidigt som Ryssland nöts ner och dukar under. Spelar ingen roll vad ryssapologeter skriver här, meter för meter så befriar Ukraina sitt land.
Det börjar redan bubbla upp krafter i USA där man kritiserar stödet som Ukraina får, främst republikaner.
Gör då Ukraina metervinster med sina offensiver så kommer inte dessa åsikter sjunka utan öka.
Vi vill samma sak du och jag men nöta ut Mordor den hårda utmattningsvägen är svårt.
Vi snackar en hjärntvättad fiende som numera skiter i sin ekonomi, sina förnödenheter, sina förluster, allt.
Dom flesta vettiga nationer hade kapitulerat innan man börjar dela ut musköter men inte Ryssland, dom är brända i huvudet.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-07-08 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in