2023-07-08, 13:12
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Hon vill ju såklart framstå som ett oskyldigt litet barn. Billigt trick.

Jag tror inte Maja är så perceptiv.
Citera
2023-07-08, 13:14
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Nu tror jag inte att J vill sitta i det sjunkande skeppet själv och vill att M ska sitta där också om hon nu får sitta där. Så sitter dem där i samma båt.

Finns även en möjlighet till att hon tänkt att M skulle kunna bekräfta hennes historia ang 10sek strypning och olyckshändelse. Av rädsla eller att hon inte skulle fatta bättre, till Js fördel.

Nu var hon "smart" och gjorde inte det, då föll även det korthuset och blev värre för båda. Iallafall i förstaläget.

Ja, typ.

Jag kan tänka mig Johannas tankekedja är något liknande: "Har den jäveln golat ner hela vår plan skall jag ta mig fan se till att hon får ett helvete" eller liknande.
Citera
2023-07-08, 13:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller hur?
Exakt de saker som du tagit upp tidigare faktiskt.
Och vad gäller bevisvärdering av indicefall, har vi själva sett i faller Lena W, hur en domstol friar, sågar varje indicie för sig, även om det faktiskt var några indicier som ändå borde vara lite udda, såsom att ha en stor blodfläck från mordoffret på sin tvättmaskins handtag och flera (blod) fläckar med mordoffrets DNA inuti skoplösar som Stefan haft på sig under mordkvällen (fotobevis). Bara som exempel på indicier som sågades till fotknölarna (minst sagt) av TR, medan viss indicieförstärkning, men i stort samma bevisning i HR gav fällande dom.

Så olika kan domstolar döma på samma bevisning och jag ska inte säga att jag vet mer än domaren i TR, men nog undrar man hur man kan såga varenda indicie på det viset?

Hur ska man då någonsin kuna bilda ett indiciemål?

Jag har många gånger sagt att indiciemål är svåra, och det har diskuterats hur bevisvärdering ska gå till. Hur ska man kunna värdera indicernas betydelse?

Oerhört svårt, och någon riktig enighet verkar inte finnas, även om det finns några teoretiker som verkar vara de som man lutar sig mot.

Lambertz (om jag inte minns fel (?), har tagit upp möjlighet att kunna värdera bevisning i procentsatser. Minns inga detaljer runt detta.

Polisens resurser genom kompetens, erfarenhet och personaltäthet, NFCs långa väntetider, och "Men it-forensiker är en eftertraktad yrkesgrupp som näringslivet rycker i.

Tyvärr jobbar våra politiker inte efter det som är viktigast, utan det som kan verka viktigast. Allt för att få röster. Man lyssnar inte på de erfarna med kompetens, man jobbar inte långsiktigt.

En fällande dom, där utredningsarbetet kunnat ske på optimalt sätt är ju enormt viktigt ur perspektivet förebygga brott.

Det är alltså oflashigt att vara utredare och därmed oflashigt att satsa på detta.

Tidöavtalet vill ha hårdare och längre straff, och andra åtgärder som mer poliser ute på fält. Men om man ändå inte kan fälla mördare, pga av de faktorer som artikeln handlade om, bl a bristande kompetens, utbildning och resurser för utredningar, NFC som går på knäna, svårigheter för polisen att veta vad som är väsentligt (!!) i uredningen för fällande dom, jag då kanske vi hamnar där vi är nu i detta fallet.

Du ger exempel från LW-fallet men inget från det fall den här tråden handlar om. LW-fallet har en egen tråd för dem som inte kunnat släppa det efter 5 år.
Citera
2023-07-08, 13:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
I en del komedifilmer och serier förekommer ju en stereotyp med en smart och slug skurk som har en riktigt dum och korkad sidekick. Det är ungefär den bilden jag börjar få av JJ och MH.

JJ är det onda geniet som smider planer, och MH är den korkade medhjälparen som lyder minsta vink men knappt fattar något av det som skall göras. Skulle JJ beordra MH att ställa sig på alla fyra och vara en stol som JJ kan sitta på så hade hon lytt utan att blinka.

Och ändå var det JJ som hade med sin mobil till skogen medan MH lämnade sin i lägenheten.

Jag tror inte att MH är hälften så dum som hon och hennes fanklubb försöker framställa henne. Det är väl bättre att framstå som dum än som en empatistörd mördare, antar jag. OK hon kanske har låg intellektuell begåvning men jag tror att hon är rejält streetsmart. Det visar lämnadet av mobilen och hennes vana att ljuga för och lura sina föräldrar. Och att hon teg så länge när hon satt häktad. 0 empati för TT och hennes anhöriga.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-07-08 kl. 13:30.
Citera
2023-07-08, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du ger exempel från LW-fallet men inget från det fall den här tråden handlar om. LW-fallet har en egen tråd för dem som inte kunnat släppa det efter 5 år.

Naturligtvi är det intressant att jämföra indicievärdering i detta fall, med andra fall!

Det är ju exakt det som de tio utredarna i artikeln pratar om, att bevisvärderingen är svår, att de behöver lära sig mer om vad som är fallgropar och vad som är västentligt, men också att domstolarna ser så olika på indicerana att det är svårt att förutse hur domen kommer att falla. Detta känns väl inte så rättssäkert.

Nu är det så att allt vi gör i ett samhälle, i hela världen, utgår från erfarenheter. Det gäller forskning (statistik t ex), det gäller vetenskapliga rtiklar, det gäller din egen världsbild. T o m ett litet barn eller ett djur drar slutsatser av sina egna erfarenheter.

Nu är det inte så att jag är som GW professor i kriminilogi, utan har enbart ett par fall som jag har följt.

Just det fallet som du syftar på, är ett väldigt tydligt exempel på hur bevisvärdering kan skilja sig åt i olika domstolar.

Precis som det kan komma att göra i det här fallet.

Nu är det så att just ditt inlägg också är ett tydligt exempel på hur du är ute efter mig. Inte själva ämnet, bevisvärdering i domstolar, utan mig som person.

Begrunda ditt eget hat, och fundera på vad hat kan skapa.
Citera
2023-07-08, 13:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Naturligtvi är det intressant att jämföra indicievärdering i detta fall, med andra fall!

Det är ju exakt det som de tio utredarna i artikeln pratar om, att bevisvärderingen är svår, att de behöver lära sig mer om vad som är fallgropar och vad som är västentligt, men också att domstolarna ser så olika på indicerana att det är svårt att förutse hur domen kommer att falla. Detta känns väl inte så rättssäkert.

Nu är det så att allt vi gör i ett samhälle, i hela världen, utgår från erfarenheter. Det gäller forskning (statistik t ex), det gäller vetenskapliga rtiklar, det gäller din egen världsbild. T o m ett litet barn eller ett djur drar slutsatser av sina egna erfarenheter.

Nu är det inte så att jag är som GW professor i kriminilogi, utan har enbart ett par fall som jag har följt.

Just det fallet som du syftar på, är ett väldigt tydligt exempel på hur bevisvärdering kan skilja sig åt i olika domstolar.

Precis som det kan komma att göra i det här fallet.

Nu är det så att just ditt inlägg också är ett tydligt exempel på hur du är ute efter mig. Inte själva ämnet, bevisvärdering i domstolar, utan mig som person.

Begrunda ditt eget hat, och fundera på vad hat kan skapa.

Nu är du lite paranoid. Jag är inte ute efter dig. Jag hatar inte dig.

Men jag är väldigt trött på dina långa diplomatiska förstående inlägg. Du väljer ut en syndabock, typ JJ i det här fallet, som enligt dig är ond och narcissist. Den personen får 0 empati från dig. Medan du försvarar precis alla andra och gör dem till oskyldiga offer för en narcissist. Utan eget ansvar för sina val och handlingar. Det är så synd om alla utom om narcissisten. Och du gör det med en överlägsen och nedlåtande ton mot oss som vågar se ondskan omkring oss. Som om du är så mycket bättre än oss för att du tror gott om alla.
Citera
2023-07-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vändningen av T skulle varit i skogen. Men det går inte heller riktigt ihop, för efter bytet skulle M hållt Js tfn och lyst vägen, sägs i ett annat förhör.
Det är lurigt med M, då det inte är helt givet när hon blandat ihop något och när hon ljugit, för att hon ljugit vet vi och mest troligt har hon gjort bådadera.

Det finns ingen klar logik i att J påstår att M hållt Ts händer. Precis som du skriver vore allt enklare om hon inte dragit in M, då hade narrativet helt och hållet varit hennes eget. Så frågan om varför hon ändå poängterar Ms närvaro hänger i luften.

Jag kan se att en variant är att M vet vad som hände och hur det gick till i badrummet.
Om J har berättat, hon bara sett eller det är upplevt, ser jag inte som solklart. Men om M bara fått det återberättat skulle J kunnat dementera.
Är J ovetande om vad M vet och tar en rövare för att gardera sig, ord mot ord?
Eller tar J på sig lejonparten för att framstå som omtänksam?

En annan variant är att J inte kan motstå frestelsen att dra med M I fallet, M inget vet och kan inte freda sig.

Som jag ser det finns ingen klar logik i någondera och argumenten pekar åt alla håll.

Ja du, hur smart är J egentligen när hon säger att de ska locka med T för att slå henne lite? Det är bara hon som påstår det, M bekräftar inte. Av vilken anledning säger hon så, när hon I nästa andetag vill ha mordet till en olyckshändelse?

Det förefaller som man kommer snett om man letar efter någon form av logik i det hela. Allt verkarfullkomligt ologiskt.

För mig som anser att det nästintill är omöjligt för J ensam att utföra mordet på beskrivet sätt, utan att själv få några rivsår är det mesta logiskt. Varför J säger att M höll i händerna, är för att hon just höll i händerna.

Efter att J fick information om maginnehåll i Toves lungor och gått igenom detta med sin advokat, tror jag hon var övertygad att komma undan med olyckshändelse. Hon skulle rädda både sig själv och Maja ur situationen genom att påstå att hon enbart höll i 10 sek medans M höll nere T s händer så hon inte kunde ta stryptag på J. Den enda som kan förstöra för henne i detta läge är M, genom att berätta vad som egentligen hände. Hon vet att information som J ger till polisen förs vidare till M, och att deras historier kommer jämföras. Därför tror jag hon är diffus när hon beskriver vad M gjort.

Innan J s erkännande hade polisen kommit på henne att ljuga flera gånger om anledningen till att hon var ute vid Nye, när dom jämförde deras historier. Det slutade med att hon fick pudla och detta vill hon undvika igen. Så hur hade det sett ut om J sagt att M inte var med i badrummet fast M berättat att hon var det?

Jag tror att J blev uppriktigt överraskad och mållös när hon i förhör fick veta att M nekat till att vara med i badrummet. Även hennes advokat blev förvånad.

J försöker ligga så nära sanningen som möjligt, men behöver ta hänsyn till vad M säger. Allt som inte stämmer överens med verkligenheten är en stor risk att ljuga om. Därför tror jag att J i det stora hela berättar vad som hände. Hon berättar t.ex. detaljer om stopp med bilen när dom ska köra iväg och att det blev immigt i bilen.

Jämför man deras historier så finns knappt några detaljer i M s redogörelse, medans J är full av just detaljer som fyller ut historian och gör den mer trovärdig.

Är det rimligt att dom skulle reda ut den långvariga konflikten och prata om bråket på Nöjet som M påstår? Och att M ställer ett krav, att hon enbart följer med så länge det inte blir bråk. Jag tycker inte det. Varför måste dom gå hem till J för att prata? Varför har J eller M aldrig tidigare visat intresse för att reda ut konflikten? M vet att J hatar T. Att M helt plötsligt tror att J vill reda ut nånting precis efter att T har sagt att J är världens sämsta människa och dom bråkat är inte rimligt. M vet att J är upprörd och inte släpper nånting.

Att J minuter innan sökt sig till vakter och polis är ju för att hämnas på T och få upprättelse. När hon inte fick den hjälpen behövde hon ta tag i det själv.
Citera
2023-07-08, 14:02
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jag minns denna del.

Med tanke på hur farligt och oförutsägbart det var i början med covid, människor dog av det under hemska förhållande, så är det ändå anmärkningvärt att inte vara mer rädd om sin egen pappa.

Väldigt många höll sig från sina vanliga kontkater, reste inte ens till andra delar i Sverige för att inte utsätta vården, träffade inte sin släktingar, la ner midsommarfester osv.

Samma pappa och mamma som nu hjälpt Johanna genom byte av försvarare, och som pratat om Johanna i positiva ordalag, tog hon inte tillräcklig hänsyn till. T o m vännerna reagerade.

Det säger ganska mycket om Johanna.

...vilket får mig att spekulera i orsaken till Pappans efternamn är borttaget i Johannas namn. Han har troligtvis läst hela förundersökningen och kanske bett henne om detta, eller så har Johanna kanske gjort det i affekt om pappa satt lite för snäva gränser.
Johanna verkar ju vara allt eller inget på något sätt.
Citera
2023-07-08, 14:04
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det har haglat referenser till andra fall här i tråden, vilket är fullt normalt med tanke på komplexiteten i indiciefall.
Citera
2023-07-08, 14:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Och ändå var det JJ som hade med sin mobil till skogen medan MH lämnade sin i lägenheten.

Jag tror inte att MH är hälften så dum som hon och hennes fanklubb försöker framställa henne. Det är väl bättre att framstå som dum än som en empatistörd mördare, antar jag. OK hon kanske har låg intellektuell begåvning men jag tror att hon är rejält streetsmart. Det visar lämnadet av mobilen och hennes vana att ljuga för och lura sina föräldrar. Och att hon teg så länge när hon satt häktad. 0 empati för TT och hennes anhöriga.

Själv tror jag det hade med förklaringsbördan mot sina föräldrar mer än för ev. framtida polisutredning att göra.
Citera
2023-07-08, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu är du lite paranoid. Jag är inte ute efter dig. Jag hatar inte dig.

Men jag är väldigt trött på dina långa diplomatiska förstående inlägg. Du väljer ut en syndabock, typ JJ i det här fallet, som enligt dig är ond och narcissist. Den personen får 0 empati från dig. Medan du försvarar precis alla andra och gör dem till oskyldiga offer för en narcissist. Utan eget ansvar för sina val och handlingar. Det är så synd om alla utom om narcissisten. Och du gör det med en överlägsen och nedlåtande ton mot oss som vågar se ondskan omkring oss. Som om du är så mycket bättre än oss för att du tror gott om alla.

Nu tappade du helt och hållet ämnet som handlade om en helt annan grej, bevisvärdering i det här fallet, vad som kan väntas i HR jmf med fallet Lena W.

Så jo, nu hamnar du en diskussion om mig, vad du anser om mig och varför du retar dig på mig.

På vilket sätt har incicievärdering i domastolar att göra med min syn (som du klistrar på mig) på människor.

Jag ber om ursäkt om jag beter mig överlägset och nedlåtande, det är något jag verkligen inte vill, tvärtom.
Citera
2023-07-08, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
...vilket får mig att spekulera i orsaken till Pappans efternamn är borttaget i Johannas namn. Han har troligtvis läst hela förundersökningen och kanske bett henne om detta, eller så har Johanna kanske gjort det i affekt om pappa satt lite för snäva gränser.
Johanna verkar ju vara allt eller inget på något sätt.

Svårt att veta, men jag kan tänka mig att familjen vill ha anonymitet, flytta till ett ställe där de människor inte vet vilka de är. Måste vara en hemsk situation för alla inblandade. Om nu Johanna är skriven hos en av föräldrarna, vill man nog inte skylta med utsickande efternamn kanske.

Det är väl den främsta teorin jag har om det.

Kärleken till barn kan vida överstiga det dom gör mot föräldrar tänker jag.
Tänker på Arbogakvinnans mamma som överlede mordattacken, men som till en början inte ville tro att det var dottern (?).

Det fanns väl tecken, exploaternade levnadssätt mot föräldrarna, där Johanna utnyttjade sin fars genorisitet och fick honom att betala hennes lgh, något sådant.

Men att dotterna skulle leja någon för att mörda dom, det fanns nog inte på deras världskarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in