Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Vändningen av T skulle varit i skogen. Men det går inte heller riktigt ihop, för efter bytet skulle M hållt Js tfn och lyst vägen, sägs i ett annat förhör.
Det är lurigt med M, då det inte är helt givet när hon blandat ihop något och när hon ljugit, för att hon ljugit vet vi och mest troligt har hon gjort bådadera.
Det finns ingen klar logik i att J påstår att M hållt Ts händer. Precis som du skriver vore allt enklare om hon inte dragit in M, då hade narrativet helt och hållet varit hennes eget. Så frågan om varför hon ändå poängterar Ms närvaro hänger i luften.
Jag kan se att en variant är att M vet vad som hände och hur det gick till i badrummet.
Om J har berättat, hon bara sett eller det är upplevt, ser jag inte som solklart. Men om M bara fått det återberättat skulle J kunnat dementera.
Är J ovetande om vad M vet och tar en rövare för att gardera sig, ord mot ord?
Eller tar J på sig lejonparten för att framstå som omtänksam?
En annan variant är att J inte kan motstå frestelsen att dra med M I fallet, M inget vet och kan inte freda sig.
Som jag ser det finns ingen klar logik i någondera och argumenten pekar åt alla håll.
Ja du, hur smart är J egentligen när hon säger att de ska locka med T för att slå henne lite? Det är bara hon som påstår det, M bekräftar inte. Av vilken anledning säger hon så, när hon I nästa andetag vill ha mordet till en olyckshändelse?
Det förefaller som man kommer snett om man letar efter någon form av logik i det hela. Allt verkarfullkomligt ologiskt.
För mig som anser att det nästintill är omöjligt för J ensam att utföra mordet på beskrivet sätt, utan att själv få några rivsår är det mesta logiskt. Varför J säger att M höll i händerna, är för att hon just höll i händerna.
Efter att J fick information om maginnehåll i Toves lungor och gått igenom detta med sin advokat, tror jag hon var övertygad att komma undan med olyckshändelse. Hon skulle rädda både sig själv och Maja ur situationen genom att påstå att hon enbart höll i 10 sek medans M höll nere T s händer så hon inte kunde ta stryptag på J. Den enda som kan förstöra för henne i detta läge är M, genom att berätta vad som egentligen hände. Hon vet att information som J ger till polisen förs vidare till M, och att deras historier kommer jämföras. Därför tror jag hon är diffus när hon beskriver vad M gjort.
Innan J s erkännande hade polisen kommit på henne att ljuga flera gånger om anledningen till att hon var ute vid Nye, när dom jämförde deras historier. Det slutade med att hon fick pudla och detta vill hon undvika igen. Så hur hade det sett ut om J sagt att M inte var med i badrummet fast M berättat att hon var det?
Jag tror att J blev uppriktigt överraskad och mållös när hon i förhör fick veta att M nekat till att vara med i badrummet. Även hennes advokat blev förvånad.
J försöker ligga så nära sanningen som möjligt, men behöver ta hänsyn till vad M säger. Allt som inte stämmer överens med verkligenheten är en stor risk att ljuga om. Därför tror jag att J i det stora hela berättar vad som hände. Hon berättar t.ex. detaljer om stopp med bilen när dom ska köra iväg och att det blev immigt i bilen.
Jämför man deras historier så finns knappt några detaljer i M s redogörelse, medans J är full av just detaljer som fyller ut historian och gör den mer trovärdig.
Är det rimligt att dom skulle reda ut den långvariga konflikten och prata om bråket på Nöjet som M påstår? Och att M ställer ett krav, att hon enbart följer med så länge det inte blir bråk. Jag tycker inte det. Varför måste dom gå hem till J för att prata? Varför har J eller M aldrig tidigare visat intresse för att reda ut konflikten? M vet att J hatar T. Att M helt plötsligt tror att J vill reda ut nånting precis efter att T har sagt att J är världens sämsta människa och dom bråkat är inte rimligt. M vet att J är upprörd och inte släpper nånting.
Att J minuter innan sökt sig till vakter och polis är ju för att hämnas på T och få upprättelse. När hon inte fick den hjälpen behövde hon ta tag i det själv.