Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
nu är ju jag en naiv svensk från ett land som har haft fred i över 200 år och kan väldigt lite om detta (trots att jag har gjort lumpen en gång i tiden)
men varför försöker inte ryssarna slå ut transporterna med vapnen från väst innan dessa når fronten eller bättre försvarade ställningar?
typ att skicka in mindre grupper med sabotörer från tex vitryssland? wagner?
som sedan slår ut transporter med drönare eller liknande? eller åtminstone lokaliserar dessa som sedan kan slås ut med flyg eller missiler?
är ryssarna tafatta eller är det lättare sagt än gjort?
eller förekommer det hela tiden men paasikivi och andra glömmer att nämna detta?
Ja de är sparsamma med den uppgiften men bomben som träffade i Lviv var nog ett försök att slå till mot militärt materiel. Tycker Huovinen är den som för närvarande är den som är mest ärlig i sina analyser.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=d26ecdb9bce2e0427a2ea284f4233 6ad
De sprider hela tiden att ryssarna bombar civila medvetet men jag tror mycket är riktat mot militärt marteriel som Ukraina medvetet placerar och transporterar runt civila, vi vet heller inte hur många som slår ner pga moteld och då träffar bostadshus.
Det passar däremot väldigt bra i narrativet att sprida bilden att ryssarna gör det fullt medvetet. Jag kan inte vara säker på att det helt stämmer men tänker man lite logiskt så är det nog närmare sanningen samt att ryssen kanske inte har den där "100% precisionen" som väst säger sig ha i sina vapensystem men det har vi sett hur det varit när tex USA träffat civila mål i sina räder i jakten på terrorister.
Intressant att de tömt sina lager så pass att det är därför de skickar klusteramo, och Zelenskyj som återigen varit ute på tiggarturné för femtioelfte gången. Det går bra det här kriget..