2023-07-07, 22:30
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Den ena sidan säger hånfullt att Systembolaget aldrig kan konkurrera med näringslivet, och den andra sidan säger att Systembolaget tydligen är vinstdrivande. Sanningen är den att man aldrig i helvete skulle bygga en privat spritbutik i Klippan med 4-6 anställda och ett groteskt utbud i förhållande till folkmängden.

Så länge man går plus så skulle både Systembolaget och privata intressen göra det.

Du förstår väl att Systembolaget går med bra vinst?
Citera
2023-07-07, 22:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag sa nykter alkoholist. En onykter alkoholist vill nog ha allt till alla.
En nykter alkoholist vill nog inte ha sociala problem. Har aldrig stött på en alkoholist som inte har haft problem i livet. Oftast för mycket press. Har du någonsin sett en enda kampanj från staten där man pratar om psykisk ohälsa och försökt att göra av med tabun kring det hela? Nej, för staten skiter i problemet.
Citera
2023-07-07, 22:34
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Så länge man går plus så skulle både Systembolaget och privata intressen göra det.

Självklart eftersom det finns en stark efterfrågan på deras produkter och de har ensamrätt. Men det betyder inte att de är jämförbara med privata vinstintressen i fråga om vad man lägger pengarna på.
Citera
2023-07-07, 22:34
Medlem
Intressant. Hade ni frågat mig för tio år sedan hade jag tyck det enbart var positivt. Idag är jag inte lika säker... Systembolaget har gjort väldigt mycket för att förbättra sig, och är svårt att klaga på när det gäller utbud, pris och kundservice idag. Och svenskar har ju trots allt kunnat beställa i stort sett vad de vill från EU i många år.
Citera
2023-07-07, 22:37
Medlem
Citat:

+1. The dude abides.
Citera
2023-07-07, 22:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Därför att Systembolaget inte är vinstdrivande som sagt. Om Systembolaget hade varit vinstdrivande så hade det gått i konkurs för länge sedan. Vad tror du det kostar att ha 100 sorters rödvin i varenda byhåla? Det kostar väldigt mycket. Systembolaget finns av folkhälsoskäl och eftersom det inte har funnits några lagliga alternativ har man varit tvungen att lägga en massa pengar på mycket personal och ett stort utbud. Man bedömer ändå att det är samhällsekonomiskt värt det jämfört med kostnader inom sjukvården, rättsväsendet, barnomsorgen osv som skulle öka med en avreglering.
600 miljoner i vinst före skatt 2020.
Citera
2023-07-07, 22:43
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag gillar Systembolaget.
Det finns få butiker i världen med det utbudet…

Detta argument är det vänstern borde föra. Att systemet har ett fantastiskt sortiment. Men det vågar de inte, då glorifierar de ju alkohol.

Personligen är jag för att det släpps fritt. Men jag tar mig för pannan hur vänstern argumenterar. Allt handlar om statens kontroll=typiskt vänster.
Citera
2023-07-07, 22:48
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
600 miljoner i vinst före skatt 2020.

Men alltså, du kan ju inte jämföra ett totalt monopol med en öppen marknad. Systembolaget hade kunnat gå 6 miljarder med vinst eller 16 miljarder, de sätter sina egna priser. Tycker du inte att det är lite märkligt att det enda företaget i sverige som har rätt att sälja sprit går med 600 miljoner i vinst? Miljoner alltså? Beloppet 600 miljoner är bara extrapengar efter att man har planerat ett nollresultat.

Om vi avreglerar systembolaget så är systembolaget inte längre ett monopol. Det betyder att det finns en massa andra aktörer som säljer samma produkter som systembolaget, medan systembolaget fortfarande har en enorm överkapacitet i sin organisation. Systembolaget skulle aldrig fortsätta existera under sådana former. De skulle krympa till en spillra av sitt forna jag och sannolikt skulle staten inte ha ett intresse av att driva organisationen alls.
Citera
2023-07-07, 22:49
Medlem
Citat:

Ska monopolet upphöra så betyder det självklart inte med automatik att Systembolaget försvinner.
Utan Systembolaget blir ett AB.
Ett AB ska gå med vinst.Viket då i sin tur betyder att om inte butikerna går med vinst så måste de läggas ned.
Om Klippans systembolag just nu går med vinst så betyder det ju inte att det går med vinst om lokala matbutiker huxflux tar halva kundunderlaget!
Då lägger Systembolaget ner butiken i Klippan
Citera
2023-07-07, 22:52
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ska monopolet upphöra så betyder det självklart inte med automatik att Systembolaget försvinner.
Utan Systembolaget blir ett AB.
Ett AB ska gå med vinst.Viket då i sin tur betyder att om inte butikerna går med vinst så måste de läggas ned.
Om Klippans systembolag just nu går med vinst så betyder det ju inte att det går med vinst om lokala matbutiker huxflux tar halva kundunderlaget!
Då lägger Systembolaget ner butiken i Klippan

Lägger systembolaget ner så tar privata intressen över.
Citera
2023-07-07, 22:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Men alltså, du kan ju inte jämföra ett totalt monopol med en öppen marknad. Systembolaget hade kunnat gå 6 miljarder med vinst eller 16 miljarder, de sätter sina egna priser. Tycker du inte att det är lite märkligt att det enda företaget i sverige som har rätt att sälja sprit går med 600 miljoner i vinst? Miljoner alltså? Beloppet 600 miljoner är bara extrapengar efter att man har planerat ett nollresultat.

Om vi avreglerar systembolaget så är systembolaget inte längre ett monopol. Det betyder att det finns en massa andra aktörer som säljer samma produkter som systembolaget, medan systembolaget fortfarande har en enorm överkapacitet i sin organisation. Systembolaget skulle aldrig fortsätta existera under sådana former. De skulle krympa till en spillra av sitt forna jag och sannolikt skulle staten inte ha ett intresse av att driva organisationen alls.
Du har ju Apoteket ,det ägs utav staten, det finns kvar trots avreglering och en massa nya aktörer.
Är systembolaget så bra som de påstår så borde de kunna konkurrera. Men visst annars är det bara att lägga ned. Skatt och moms kommer ju in ändå.
Citera
2023-07-07, 22:56
Medlem
Citat:
Lägger systembolaget ner så tar privata intressen över.
Ja självklart.
Men frågan är om de lokala handlarna då har samma sortiment och utbud som Systembolaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in