2023-07-06, 20:25
Medlem
HBOs avatar
Hej!

Lekt med tanken att dra igång en e-handel ett bra tag nu och känner att jag är i den perioden i livet där jag både har tid och skulle tycka det var roligt och intressant att våga ta det klivet. Det är en del saker som jag kommer behöva mycket hjälp med och en av dem sakerna är framförallt hemsidan. Hemsidan ska vara proffsig och seriös, därför behöver jag kontinuerlig hjälp med kod, design, att lägga in olika betallösningar, logistiklösning + en "mina sidor" där kunderna kan se och spåra sina ordrar och sen mycket pill runtomkring. Jag är mycket datakunnig men jag vet vart min gräns går och kommer därför lägga min tid och energi på allt annat.

Ska jag ta hjälp av en webbyrå som förmodligen kommer använda sig av WordPress/WooCommerce? Mellan tummen och pekfinger, vad kan det kosta i så fall?
Ska jag försöka anställa en duktig webbutvecklare som är med från början och i så fall hur lång tid kan det ta att skapa en sådan här hemsida från grunden?

Om jag letar efter en utvecklare i t.ex CSS eller HTML, hur duktiga brukar de vara med design och allt annat? Behöver jag anställa en webbdesigner också?

Jag är i kontakt med leverantörer och planerar att försöka skala upp relativt fort med hjälp av marknadsföring och SEO så kommer behöva anställa folk oavsett lite senare i processen men tänker mest på hur mycket jag bör räkna med i seed money?

Tack på förhand!

//HBO
Citera
2023-07-06, 21:00
Bannlyst
Extremt svårt att svara på men är inte speciellt svårt att sätta upp en Wordpress själv med WooCommerce, sen lägga till lite pluginer för det du behöver med betallösningar och dylikt. Beror ju på hur pass komplex e-handelsösning du är ute efter.

Går ju även med andra plattformar som Shopify som inte heller är komplext men som sagt beror helt och hållet på själv vad du är ute efter. Ska du anställa en utvecklare som heltidsanställd så är ju detta en rätt stor utgift, skulle vara bättre att ta in frilansare från exempelvis Fiverr eller Upwork eller dylik plattform om du vill hålla ner kostnaderna men detta kräver att du kan kravställa och förklara vad du vill ha så att det blir tydligt vad du betalar för och vad du förväntar på leveransen från utvecklaren.

Du kan ju alltid skicka offert till olika byråar och se vad du får för erbjudande men då måste du också speca ner väldigt specifikt vad du vill ha, kanske med designskisser, systemberoende (exempelvis betallösningar och integrationer), autentiseringslösningar m.m.

Men som sagt tror jag inte du kommer få något vettigt svar i tråden utan att delge mer information om mer specifikt vad plattformen/e-handelslösningen ska ha för funktionalitet och integrationer etc.

En webbdesigner behövs nog inte då det finns klara bibliotek och ramverk för att göra design på ett väldigt enkelt sätt som går att efterlikna om du har designskisser exempelvis. Finns många UI frameworks/libraries redan för Wordpress.
Senast redigerad av Fullstack 2023-07-06 kl. 21:04.
Citera
2023-07-06, 21:45
Medlem
Är du ”mycket datakunnig” som du skriver så är det inte särskilt svårt att sätta upp en butik i Woo.

Hur många artiklar handlar det om ?
Har du bra leverantörer så har de allt klart med produkttexter och bilder som du importerar.

Ska du själv skriva texter och fixa bilder så tar det tid.
Är allt det klart och du har avtalen klara med betallösning och frakt så har du en butik uppe på mindre än en vecka.
Citera
2023-07-06, 21:48
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Extremt svårt att svara på men är inte speciellt svårt att sätta upp en Wordpress själv med WooCommerce, sen lägga till lite pluginer för det du behöver med betallösningar och dylikt. Beror ju på hur pass komplex e-handelsösning du är ute efter.

Går ju även med andra plattformar som Shopify som inte heller är komplext men som sagt beror helt och hållet på själv vad du är ute efter. Ska du anställa en utvecklare som heltidsanställd så är ju detta en rätt stor utgift, skulle vara bättre att ta in frilansare från exempelvis Fiverr eller Upwork eller dylik plattform om du vill hålla ner kostnaderna men detta kräver att du kan kravställa och förklara vad du vill ha så att det blir tydligt vad du betalar för och vad du förväntar på leveransen från utvecklaren.

Du kan ju alltid skicka offert till olika byråar och se vad du får för erbjudande men då måste du också speca ner väldigt specifikt vad du vill ha, kanske med designskisser, systemberoende (exempelvis betallösningar och integrationer), autentiseringslösningar m.m.

Men som sagt tror jag inte du kommer få något vettigt svar i tråden utan att delge mer information om mer specifikt vad plattformen/e-handelslösningen ska ha för funktionalitet och integrationer etc.

En webbdesigner behövs nog inte då det finns klara bibliotek och ramverk för att göra design på ett väldigt enkelt sätt som går att efterlikna om du har designskisser exempelvis. Finns många UI frameworks/libraries redan för Wordpress.

Har suttit en del och försökt både i WooCommerce och Shopify men det kändes inte alls proffsigt och var ganska svårt. När jag körde med Shopify så tog jag även hjälp via Fiverr men tyckte inte jag blev riktigt prioriterad då dem även har andra projekt igång och vill helst gå vidare till nästa. Även svårt att förmedla vad man vill där igenom.

Betallösningar så som Klarna, Swish, faktura och kortbetalning.
Något typ av lagerhanteringssytem så sidan t.ex vet hur många produkter som finns kvar.
Logistiklösning med Postnord där kunden också ska kunna spåra och se sin order genom "Mina Sidor".

Det är väl typ dessa integrationer jag behöver hjälp med att lägga in på sidan och se till så allt blir korrekt. Kan en webbyrå hjälpa mig med detta? Avtalen löser jag på egen hand.

Jag kanske bör kolla offerter med någon byrå, få en proffsig och clean hemsida och sen jobba själv därifrån med konsultation från byrån.
Citera
2023-07-06, 21:54
Medlem
Ja, det där är typ standard vad en webbyrå gör. Även en liten sådan har oftast både backend utvecklare och designer anställda.
Citera
2023-07-06, 22:02
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Är du ”mycket datakunnig” som du skriver så är det inte särskilt svårt att sätta upp en butik i Woo.

Hur många artiklar handlar det om ?
Har du bra leverantörer så har de allt klart med produkttexter och bilder som du importerar.

Ska du själv skriva texter och fixa bilder så tar det tid.
Är allt det klart och du har avtalen klara med betallösning och frakt så har du en butik uppe på mindre än en vecka.

Nej visserligen inte, var ett tag sen jag försökte.

Kommer börja försiktigt så låt oss säga fem leverantörer och vi höftar med 10 artiklar per leverantör för att få en bättre bild på det.
Egna bilder kommer tas men med största sannolikhet inte på alla artiklar och produktbeskrivningar kommer jag importera.

Ju mer jag tänker på det så inser jag att jag förmodligen löser det mesta själv.
Citera
2023-07-06, 22:10
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, det där är typ standard vad en webbyrå gör. Även en liten sådan har oftast både backend utvecklare och designer anställda.

Perfekt! Så jag fixar avtal + produkter + villkor med allt vad det innebär så fixar byrån det andra? Har du något hum om vad en sån prislapp kan landa på ungefär?
Citera
2023-07-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBO
Perfekt! Så jag fixar avtal + produkter + villkor med allt vad det innebär så fixar byrån det andra? Har du något hum om vad en sån prislapp kan landa på ungefär?

Några tiotusen... Svårt att säga. Beroende på krångel, omfattning osv. Säg 50-100k. Men tänk på att en sådan sajt är mycket viktig att underhålla och uppdatera, ffa för säkerheten. Det blir givetvis en löpande kostnad istället för en gång om du ska ha en webbfirma sköta den framåt också men annars måste du ständigt hålla koll på nya versioner, säkerhetshål osv.

Däremot bör du själv absolut sköta saker som att lägg a till / ta bort produkter, uppdatera nyheter osv. Annars blir det orimligt dyrt, då kan du lika gärna anställa någon.
Citera
2023-07-06, 22:36
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Några tiotusen... Svårt att säga. Beroende på krångel, omfattning osv. Säg 50-100k. Men tänk på att en sådan sajt är mycket viktig att underhålla och uppdatera, ffa för säkerheten. Det blir givetvis en löpande kostnad istället för en gång om du ska ha en webbfirma sköta den framåt också men annars måste du ständigt hålla koll på nya versioner, säkerhetshål osv.

Däremot bör du själv absolut sköta saker som att lägg a till / ta bort produkter, uppdatera nyheter osv. Annars blir det orimligt dyrt, då kan du lika gärna anställa någon.

Jag förstår. Ja kanske är sånt som är bra att ta in hjälp för, hålla allt up to date och bra säkerhetslösningar.
Tusen tack för dina råd!
Citera
2023-07-06, 23:20
Medlem
PyroPelles avatar
Prova Quickbutik, när jag bytte plattform gjorde jag en hel del research och kom fram till att det var billigast och smidigast. Begränsade möjligheter för vissa funktioner men generellt extremt smidigt och går väldigt fort att sätta upp en butik!
Citera
2023-07-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBO

Betallösningar så som Klarna, Swish, faktura och kortbetalning.
Något typ av lagerhanteringssytem så sidan t.ex vet hur många produkter som finns kvar.
Logistiklösning med Postnord där kunden också ska kunna spåra och se sin order genom "Mina Sidor".

Betallösningar och lagerhanteringssystem finns "inbyggt" i Shopify. Shopify Payments har åtminstone Klarna, PayPal, Google Pay, kredit/debit etc. Är bara att aktivera det från inställningarna. Swish kan man enkelt sätta upp själv.

Postnord har även sin egna app till Shopify, sök i appbutiken så hittar du.
Citera
2023-07-07, 10:02
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Prova Quickbutik, när jag bytte plattform gjorde jag en hel del research och kom fram till att det var billigast och smidigast. Begränsade möjligheter för vissa funktioner men generellt extremt smidigt och går väldigt fort att sätta upp en butik!

Okej, ska kika lite och jämföra. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in