2023-07-06, 19:29
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Svenskarnas nya stora resmål..trumvirvel..fanfar..kan det bli Nordmakedonien ? 11 kr espresso eller en burgare. Taxi start 6kr ökar 3 kr per km enligt vad jag sett på nätet. Visserligen kanske man får åka i en gammal dieselmercha från 2003 med blårök och knackande motor. Men det går ju som bekant lite knackigt här hemma så..

Makedonien är bäst. 1200kr max biljett fram och tillbaka ca 3h. Du kan få två matkassar med varor för 70kr. Rekommenderar Hotel Russia för förstaklassigt Spa med 3x bastu och pool. 100kr per besök
Citera
2023-07-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kommer ihåg då jag var i Kroatien, så höll de på bygga nån bro mellan Fastlandet och nån ö/halvö. Man hade dock bara börjat och låg på hold så att EU kunde finansiera de miljarder de kostade när man förhoppningsvis blev medlem .
Kommer ihåg då jag var i Bulgarien ca 2002. Allt var ca 20% billigare än i Sverige. Men sen hörde jag av en som var där nästan varje år, att allt blev dyrare år för år. Han skyllde det på att turister gav för mycket dricks så de insåg man kunde höja priserna(t ex taxi).

Bron är färdigbyggd. Kina tackar för pengarna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pelje%C5%A1ac-bron

Kroatien gick med i EU för 10 år sedan. Rent demografiskt har det varit en katastrof för landet. En braindrain utan like drabbade landet och på många ställen är det bara gamlingar kvar.

Plåster på såret är såklart turismen och där försöker man med alla tänkbara medel dra in så mycket pengar som det bara går.
Senast jag öluffade i Kroatien märktes folkbristen tydligt. Många som jobbade på anläggningarna var gästarbetare från Bosnien, som har en alldeles egen demografisk katastrof i antågande.

Så om en stol kostar 10€ är det bara att betala, behövs till alla pensionärer därnere.
Citera
2023-07-06, 19:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Kostar maten "som här" så känner ju svensken nu av inflationen i HANS EGEN VALUTA SEK och inte i Kroatiens valuta (om Kroatien har euro eller ej vet jag inte).

Svenska kronan har försvagats sedan dess så nu är det dyrare som svensk.
Citera
2023-07-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Åkt till Kroatien nästa varje år i flera år men nu är det ohållbart. Var på en piss strand som var nästa övergiven och man tog €30 för 5 solstolar! Nästa dag åkte vi till en liten finare strand, men knappast någon lyxort och blev krävda på €90 för fem solstolar!! Haha, det är ju fan sjukt.

Kroatien har ju alltid varit ett relativt prisvärt land att åka till men nu mjölkar de ju bara skiten ur turisterna.

Det tar emot att skriva detta, men känner att jag måste varna folk. Ska ni bo på hotell kanske inte detta är ett problem, men jag tycker inte det är prisvärt alls längre.

Kommer välja Grekland och till och med Spanien framför Kroatien alla gånger.

Vad fan gör ni ens på de skitställena?
Citera
2023-07-06, 20:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Åkt till Kroatien nästa varje år i flera år men nu är det ohållbart. Var på en piss strand som var nästa övergiven och man tog €30 för 5 solstolar! Nästa dag åkte vi till en liten finare strand, men knappast någon lyxort och blev krävda på €90 för fem solstolar!! Haha, det är ju fan sjukt.

Kroatien har ju alltid varit ett relativt prisvärt land att åka till men nu mjölkar de ju bara skiten ur turisterna.

Det tar emot att skriva detta, men känner att jag måste varna folk. Ska ni bo på hotell kanske inte detta är ett problem, men jag tycker inte det är prisvärt alls längre.

Kommer välja Grekland och till och med Spanien framför Kroatien alla gånger.

Varför åker du utomlands mitt i sommaren? Hatar du svensk sommar?
Citera
2023-07-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför åker du utomlands mitt i sommaren? Hatar du svensk sommar?

Håller med. Förstår inte hetsen att resa utomlands. Alla plebs ligger packade som sill på en svettig sketen medelhavsstrand. Usch och fy.
Citera
2023-07-06, 21:06
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Nordmakedonien, vilka suveräna solstränder kan man besöka där? Nej, man får nog hänga vid poolen om dom nu har några i det där skitlandet. Nordmakedonien måste vara det sämsta av alla ex juggeländer.
Kroatien och Polen är om jag inte minns fel, de två mest homogena länderna i Europa. Alltid trevligt att slippa se negrer och babbar.

Jag har varit i Ohrid och det är fruktansvärt fint, förvisso ingen kust men sjön är jättefin och går hur bra som helst att sola och bada. Tycker det är väldigt väldigt prisvärt jämfört med Kroatien.
Citera
2023-07-06, 21:11
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Makedonien är bäst. 1200kr max biljett fram och tillbaka ca 3h. Du kan få två matkassar med varor för 70kr. Rekommenderar Hotel Russia för förstaklassigt Spa med 3x bastu och pool. 100kr per besök

Makedonien , är du blåst? Folk vill sola och bada inte fan åker man till en land där det inte finns tillstymmelse till hav. Om man nu inte är dum i huvudet förstås

Då kan du lika till andra fattiga länder med hav typ Albanien.
Citera
2023-07-06, 21:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Håller med. Förstår inte hetsen att resa utomlands. Alla plebs ligger packade som sill på en svettig sketen medelhavsstrand. Usch och fy.

Att åka utomlands på sommaren är så jävla dumt. Man åker ju för i helvete till värmen på vintern!!
Citera
2023-07-06, 21:20
Medlem
Ballcancers avatar
är de muslimer i kroatien? tänker att de då tar mer betalt av icke muslimer?
Citera
2023-07-06, 21:54
Medlem
Är i Spanien just nu, billigt nja inte direkt men ungefär i nivå med Sverige en öl 4 euro får väl anses billigt typ 46 skr
Var dessutom på apoteket och hämtade ut medicin Sverige kostar den typ 200 här 2,50 euro! Men i övrigt ligger det lite under svenska priser fortfarande! Men kanske inte så mycket man önskade fast fattar inte riktigt hur spanjorer klarar sig då de nästan ligger 10.000 under oss i lön...men det är rent här tryggare och ett öppnare samhälle så helt ärligt så det är hit jag ska bosätta mig i framtiden Sverige är inte framtiden!
Citera
2023-07-06, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
är de muslimer i kroatien? tänker att de då tar mer betalt av icke muslimer?
Nej, kroater är inte muslimer. Du tänker förmodligen på Bosnien där hälften av befolkningen knäböjer mot Mecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in