Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Kommer ihåg då jag var i Kroatien, så höll de på bygga nån bro mellan Fastlandet och nån ö/halvö. Man hade dock bara börjat och låg på hold så att EU kunde finansiera de miljarder de kostade när man förhoppningsvis blev medlem

.
Kommer ihåg då jag var i Bulgarien ca 2002. Allt var ca 20% billigare än i Sverige. Men sen hörde jag av en som var där nästan varje år, att allt blev dyrare år för år. Han skyllde det på att turister gav för mycket dricks så de insåg man kunde höja priserna(t ex taxi).
Bron är färdigbyggd. Kina tackar för pengarna.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pelje%C5%A1ac-bron
Kroatien gick med i EU för 10 år sedan. Rent demografiskt har det varit en katastrof för landet. En braindrain utan like drabbade landet och på många ställen är det bara gamlingar kvar.
Plåster på såret är såklart turismen och där försöker man med alla tänkbara medel dra in så mycket pengar som det bara går.
Senast jag öluffade i Kroatien märktes folkbristen tydligt. Många som jobbade på anläggningarna var gästarbetare från Bosnien, som har en alldeles egen demografisk katastrof i antågande.
Så om en stol kostar 10€ är det bara att betala, behövs till alla pensionärer därnere.