2023-07-06, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Att de övergick till att förhöra M mer än J (den första tiden) berodde förmodligen på att de var övertygade om att J var inblandad.

Kanske trodde de att M skulle få ur sig någon slags sanning om vad som hänt... men M höll också tyst. Där och då "grävde" hon sitt eget straff.

Vilken anledning tror du att det var ang förhörsordningen?
Jag tror inget utan går efter att Rullman i en av de första intervjuerna sa att det inte var meningsfullt att ha förhör med J, men att M hade förhörts.
Citera
2023-07-06, 11:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Mordet är verklighet och har hänt!
Det finns ingen tolerans, kanske hade det gjort det om dom båda inte hade ljugit så förbannat mycket!
Skribenten skrev om avsaknad av tolerans av andras tolkningar och åsikter, inte tolerans för mordet. Eller hur.
Citera
2023-07-06, 11:45
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej man ska varken tro på Maja eller Johanna. Särskilt inte dom besvärande delarna som handlar om mordet. Det är just dom delarna som kan få dom inspärrade lång tid. Det ser ut som det brukar när personer står anklagade för mord. Dom nekar till det värsta och bortförklarar det med fylla, sömn eller minnesförlust. Dom flesta döms trots allt mot sitt nekande.

Förutom själva fängelsestraffet så tror jag Maja känner ett väldigt obehag att prata om vad hon gjort till skillnad från Johanna. Hon varken vill eller kan förklara för sin familj och omgivning vad hon har gjort. Ett erkännande skulle innebära mängder av jobbiga frågor både från familj och T s anhöriga som hon inte kan svara på, för hon vet kanske inte själv.

Jag tror iaf att hon i dagsläget anser att allt är J s fel. Att om J aldrig fått in henne i kompisgänget hade M aldrig hamnat i denna situation. Hon lägger all skuld på J eftersom hon själv bara följt J s spår, och ser inte sin egen roll i det hela. Hon har mycket lättare att leva med stämpeln som en lögnare än som en mördare. Därför tror jag aldrig hon kommer ta på sig skuld för mordet.
Båda ljuger men den ena har åtminstone tagit på sig mordet, om än i en något förfinad version.
Som du säger så skylls det ofta på minnesförlust, fylla och sovande.
Sedan är det också vanligt att börja skylla på andra och varandra.

Uppfattar det som att M tagit på sig en stor offerkofta, hon sitter där och tycker synd om sig själv utan en tanke på Tove och hennes anhöriga.
Citera
2023-07-06, 11:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Menar du att J inte förhördes efter sin häktning? Jag har inte FUP här men det tror jag inte på. Det vore tjänstefel. Johanna var dessutom den första som förhördes vid Illharjen.

Du som menar att Johanna är lömsk och ljuger om allt - varför påstod hon inte att Tove var vid liv när hon åkte till Donken och död när hon kom tillbaka, och att hon då fick panik och inte ville sätta dit Maja? Här hade ”lömska Johanna” ett gyllene tillfälle att vara lömsk och försöka ljuga sig ur situationen, men det gjorde hon inte. Hon tog istället på sig ansvar för riktigt hemska handlingar som hon visste att hon skulle bli dömd för, åtminstone i omgivningens ögon.

Den här teorin om Johanna som lömsk och som en som ljuger om allt håller inte. Det är därför ”Majas vänner” har uppfunnit sekundärteorin att Johanna är stolt över sitt brott och inte vill ge Maja äran. Det som inte kan förklaras genom att Johanna ljuger, det förklarar man genom att Johanna vill ha äran för mordet.
Jag är tämligen övertygad om att Js bedyrande av vikten av att sanningen kommer fram, hennes 100procentiga satsning på att låta trovärdig och hennes erkännande handlar om damage control, att hon vill försäkra sig om att oavsett vad M kommer att berätta är det Js version som rätten kommer att tro på.
Jag tror att J var orolig för att M skulle bli provocerad och berätta mer om vad som hänt om hon la mer skuld på M. I stället satsade hon på att stärka sin egen trovärdighet och underminera Ms.
Citera
2023-07-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inget utan går efter att Rullman i en av de första intervjuerna sa att det inte var meningsfullt att ha förhör med J, men att M hade förhörts.

Förhörsledarna hade gett upp hoppet om att få något ur J.

Försökte med M, kanske tänkte de att en ev oskyldig skulle krypa till korset. Vilket hon inte gjorde under flertalet förhör.

Hur många förhör hade med M (innan förhören med J återupptogs)?
Citera
2023-07-06, 11:52
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Förhörsledarna kanske borde ha lagt mer krut på att förhöra J istället, M kan uppenbarligen konsten att hålla tyst om detaljer som inte inkluderar henne själv.
Däremot var hon väldigt talför och utan minnesproblematik då det kommer till J’s bränder och andra brott.
Hela 18 gånger förhördes Maja och Johanna 13 gånger.
Citera
2023-07-06, 11:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Mordet är verklighet och har hänt!
Det finns ingen tolerans, kanske hade det gjort det om dom båda inte hade ljugit så förbannat mycket!
Som svar på mitt inlägg om frånvaron av tolerans av oliktänkande, synes din kommentar mycket märklig.

Så om tjejerna talat sanning hade du accepterat att jag gjort annan tolkning än du? Jaha!?
Citera
2023-07-06, 12:00
Medlem
Citat:
Jag är tämligen övertygad om att Js bedyrande av vikten av att sanningen kommer fram, hennes 100procentiga satsning på att låta trovärdig och hennes erkännande handlar om damage control, att hon vill försäkra sig om att oavsett vad M kommer att berätta är det Js version som rätten kommer att tro på.
Jag tror att J var orolig för att M skulle bli provocerad och berätta mer om vad som hänt om hon la mer skuld på M. I stället satsade hon på att stärka sin egen trovärdighet och underminera Ms.

Men om det stämmer att M sov, varför skulle J vara "orolig för att M skulle bli provocerad och berätta mer om vad som hänt"?
Citera
2023-07-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Båda ljuger men den ena har åtminstone tagit på sig mordet, om än i en något förfinad version.
Som du säger så skylls det ofta på minnesförlust, fylla och sovande.
Sedan är det också vanligt att börja skylla på andra och varandra.

Uppfattar det som att M tagit på sig en stor offerkofta, hon sitter där och tycker synd om sig själv utan en tanke på Tove och hennes anhöriga.

Att skylla på varandra är också vanligt som du skriver. Varför Johanna inte gör det, är en intressant fråga som knappt diskuterats. Hon hade haft lika goda chanser om inte bättre att komma undan med att skylla på M.

En annan fråga som inte diskuterats är hur J kände sig efter att ha skyddat M genom att förklara och ursäktat hennes märkliga beteende för att sen bli kastad under bussen när M berättade hur euforisk glad J var efter mordet.

Tror inte heller M eller J för den delen ägnat en tanke åt T s anhöriga. Dom har haft åtskilliga chanser att hjälpa till som dom inte tagit. Inte ens när det gick upp för dom att polisen kunde spåra vart deras telefoner varit berättade dom var T låg. Dom hoppades in i det sista! Och efter hon hittades hoppas dom istället på att förruttnelsens förstört spåren för att fastställa dödsorsaken med säkerhet.
Citera
2023-07-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Förhörsledarna kanske borde ha lagt mer krut på att förhöra J istället, M kan uppenbarligen konsten att hålla tyst om detaljer som inte inkluderar henne själv.
Däremot var hon väldigt talför och utan minnesproblematik då det kommer till J’s bränder och andra brott.
Hela 18 gånger förhördes Maja och Johanna 13 gånger.

Jag tror att förhörsledarna felbedömde Maja rejält. Dom var övertygade att M varit delaktig eller bevittnat mordet och skulle inom kort lägga alla korten på bordet. Hennes ringa ålder på 18, hennes tidigare psykiska problem, hennes underbegåvning och att hon mådde mycket dåligt i häktet bidrog säkert till deras övertygelse att dom skulle få ut vad som hänt av henne.

Men hon pallade! Fhl vädjade om att hon skulle berätta, påminde henne om hur glad hon blev när hon fick prata med sina föräldrar och att T s föräldrar behövde få veta. Hon ljög i förhör efter förhör med långa pinsamma tystnader, inga tårar eller känslouttryck. Helt känslokallt lät hon T s anhöriga våndas för att hon hoppades komma undan med vad hon gjort. Inte ens i rätten visade hon ånger eller känslor, förutom när hon berättade att J tänkte ta livet av sig om dom åkte fast!
Citera
2023-07-06, 12:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej man ska varken tro på Maja eller Johanna. Särskilt inte dom besvärande delarna som handlar om mordet. Det är just dom delarna som kan få dom inspärrade lång tid. Det ser ut som det brukar när personer står anklagade för mord. Dom nekar till det värsta och bortförklarar det med fylla, sömn eller minnesförlust. Dom flesta döms trots allt mot sitt nekande.

Förutom själva fängelsestraffet så tror jag Maja känner ett väldigt obehag att prata om vad hon gjort till skillnad från Johanna. Hon varken vill eller kan förklara för sin familj och omgivning vad hon har gjort. Ett erkännande skulle innebära mängder av jobbiga frågor både från familj och T s anhöriga som hon inte kan svara på, för hon vet kanske inte själv.

Jag tror iaf att hon i dagsläget anser att allt är J s fel. Att om J aldrig fått in henne i kompisgänget hade M aldrig hamnat i denna situation. Hon lägger all skuld på J eftersom hon själv bara följt J s spår, och ser inte sin egen roll i det hela. Hon har mycket lättare att leva med stämpeln som en lögnare än som en mördare. Därför tror jag aldrig hon kommer ta på sig skuld för mordet.
Jag har samma tankar som du och jag tror att det gäller oavsett om hon var delaktig i badrummet eller ej.
Citera
2023-07-06, 12:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Förhörsledarna hade gett upp hoppet om att få något ur J.

Försökte med M, kanske tänkte de att en ev oskyldig skulle krypa till korset. Vilket hon inte gjorde under flertalet förhör.

Hur många förhör hade med M (innan förhören med J återupptogs)?
Det minns jag inte, men polisen bytte förhörsteknik efter samtal med Ms mentor (tror jag det var) på Comeback. Kanske de rönt större framgång om de använt den från början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in