2023-07-06, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jodå, precis just det händer just nu. Ukraina kommer att få kriga till sista ukrainare (som senator Lindsey Graham uttryckte det). Washington skiter fullständigt i ukrainarnas vedermödor och förluster, krokodiltårarna är bara skådebröd för massorna. Ukraina är bara en bricka i Washingtons övergripande encircle and contain-strategi mot Ryssland. När Ukraina är förbrukat (vilket det snart är) satsar Washington på Kazakstan eller whatever. Vi får se...

Hade man struntat i ukrainarna så hade man inte gjort någonting utan låtit ryssarna massmörda dem utan att de kunnat försvara sig.
Att man skickar hjälp till försvar visar att man bryr sig.
Citera
2023-07-06, 02:37
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Wow! Nu är det kanske OT men otroligt intressant vilket borde vara värt en egen tråd.
30% av sjukhusen har inte rinnande vatten. Inte lätt att bedriva sjukvård med dom förutsättningarna, tvätta händer och kläder inför operation.
Borde sakna avlopp också då?

Ja det är sjukt och förtjänar en egen tråd faktiskt.

Uppgifterna kommer härifrån:
https://threadreaderapp.com/thread/1675573233116954625.html

Tydligen saknas det bandage, bedövningsmedel, värktabletter...
Citera
2023-07-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Enligt min mening går detta alldeles för sakta, vilket får mig att undra när västvärlden ska steppa upp stödet och ta på sig hårdhandskarna. Antingen bör NATO skicka riktigt tunga vapen, eller gå in själva och rensa bort rysspacket en gång för alla.

Jag hade hoppats att kriget skulle ta slut i år eller nästa så världen kunde gå vidare och bekymra sig över betydligt viktigare saker än ryssplågan, men det här ser ut att bli en riktig långbänk.

När tröttnar väst? Hur länge orkar EU och NATO dras med den ryska cancersvulsten?

In och bomba bort grisarna för fan!

Jag håller med. Jag stör mig på att man drar sig från att ge mer avgörande vapen pga oro för Rysslands kärnvapen. Antingen är Putin beredd och kapabel att använda kärnvapen eller inte. Har han den möjligheten så kommer han göra det förr eller senare oavsett. Frågan är egentligen om man vill krossa Ryssland snabbt eller långsamt.

Och om rätt ska va rätt så borde man genast ha anslutit sig till Ukrainas sida alternativt utrustat dem med kärnvapen som kompensation för tidigare löften.
Citera
2023-07-06, 03:49
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det brukar väl inte vara latens på när dödsfall i Moskva blir kända? Har nån fått en "hjärtattack" så kommer det ut.

Jag tippar att Sergey Surovikin gömmer sig och förhandlar med Kreml därifrån. Gömd hos vänner och FSB har inte hittat honom än.
(...)
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om det stämmer så har Putin problem.., vänner som är villiga att gömma honom. Trots riskerna med allt vad det innebär..

Sen så att FSB inte "finner honom".., samma FSB som inte lyckades finna en endaste ledtråd utav att en kupp var på gång.., trots allt missnöje som Prigozin kräkte ur sin innan. Det logiska vore ju att FSB tog sig en titt på honom då..

Hmm.., då kan man ju fråga sig över om lojaliteten ifrån FSB till Putin.
Jag ber om ursäkt. Sergey Surovikin är ju gripen runt 28 juni enligt uppgift. Jag hade glömt det.

Tystnaden kring honom sedan dess står i kontrast till Prigozhin. Såhär långt ser de ut att möta helt olika öden.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Liveuamap rapporterade ryska markoffensivförsök mot Nevske (Zherebets-bäcken) och i Zerebryanske-skogen (Dibrova) i förrgår. Det är allt jag hittar nu.
Snarare Kreminna än Svatove isf.
Ryska "Svatoveattacken" går nog att definiera nu.

Sedan några dagar tycks ryssarna göra markoffensivförsök mot Novoselivske (nära Stelmakhivka) i norr via Novovodyane (Zherebets-bäcken), Nevske (Zherebets-bäcken), Zerebryanske-skogen (Dibrova) till trakten av Bilohorivka (Siversk) i söder.
5-6 vektorer på en ca 75 km lång sträcka utmed fronten.

Liveuamap har gjort en marginell och klumpig frontjustering vid Novovodyane till rysk fördel. Jag tror inte det står för någon reell förändring. På deepstate har Novovodyane varit helt ryskkontrollerat sedan 17 maj.
Citera
2023-07-06, 04:03
Medlem
Rysk ammunitionsdepå smäller i Makiivka.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/14r3szk/drone_footage_of_yesterdays_massive_ammo_dump/

Helvete vilken smäll det blev. Just när man trodde att smällandet började avta så kom den stora.
Citera
2023-07-06, 06:38
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Så ryssen fortsätter sin terror bombning. Inatt lägenhetshus i Lviv. Äckliga människor detta
Citera
2023-07-06, 06:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
För att det var någon som skrev något han kanske hoppades på, men som inte är fakta. Framtiden känner ingen..

Då skrev jag vad som är fakta i nuläget och ett gäng här inne får pms-anfall.

Du svarade på ett inlägg, genom att hänvisa till växel kursen med sek och rubel?
Hur tänkte du då?

Du är för duktig för att ta till dig andras synsätt. Även expert på videon.

Ditt svar är goddag yxskaft. Om sek vs rubel.

Inlägget du svarade på, har inget att göra med, ditt svar.

The Russian ruble is increasingly falling. The all-time low has been recorded for the first time since the end of March 2022.

The Moscow Exchange provides the rates.

As of July 5, the euro has already risen above 99 Russian rubles - for the first time since March 29, 2022, and the dollar approached 91 Russian rubles

Som du redan vet, har svenska kronan väldigt liten påverkan på världsvalutorna. Så ditt svar, apropå inlägget, är skit.
Citera
2023-07-06, 07:41
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Behöver man en viss nivå eller gör egna videos för att kolla valutakurser? Haha på tal om nivå liksom. Kolla sek/rubel från 2016 så har du fakta.

Fast, vad får du för fakta om du kollar från 2006 istället? (SEK/RUB, alltså.)

Själv ser jag en rätt så tydlig nedåttrend utan tecken på återhämtning. Räknas det som fakta?
Citera
2023-07-06, 07:46
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 07/06/23 were approximately:

personnel / about 232,300 (+600) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4068 (+6) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 7932 (+15) units,
artillery systems – 4310 (+22) units,
RSZV / MLRS – 657 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 404 (+9) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 309 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3635 (+21),
cruise missiles ‒ 1264 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6888 (+23) units,
special equipment / special equipment ‒ 605 (+7).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-07-06, 07:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Kanske inte direkt krigsrelaterat men följande tweets ger en liten inblick, bland annat den inramade bilden på avhuggna huvuden som han tydligen tyckte om.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1676717876521123841
Citat:
Meanwhile in Russia: photos from the search of Yevgeny Prigozhin's properties are published by the media (thread)

https://twitter.com/nexta_tv/status/1676724422550466560
Citat:
The Russian security forces continue to allow leaks to the media after the searches of Yevgeny Prigozhin.

This time a part of his selfies archive was published.

Which Prigozhin are you today?
Citera
2023-07-06, 08:38
Medlem
Citat:
Jodå, precis just det händer just nu. Ukraina kommer att få kriga till sista ukrainare (som senator Lindsey Graham uttryckte det). Washington skiter fullständigt i ukrainarnas vedermödor och förluster, krokodiltårarna är bara skådebröd för massorna. Ukraina är bara en bricka i Washingtons övergripande encircle and contain-strategi mot Ryssland. När Ukraina är förbrukat (vilket det snart är) satsar Washington på Kazakstan eller whatever. Vi får se...

Det är iofs ett korrekt sätt att hantera Ryssland på. Omringade och försvagade. Det är tvunget eftersom de annars startar folkmord i grannländer. Xi har redan sagt att de ger fan i Kazakstan så där är det stopp. Medvedev fyllepostade ju om att det var en artificiell statsbildning och skyllde sedan på att han blivit hackad.
Citera
2023-07-06, 08:43
Medlem
Citat:
Saruman, du borde verkligen ta dig en liten funderare över varför Washington stöder en statskupp och sen pumpar in sinnessjuka summor i ett proxykrig i ett utfattigt skitland som Ukraina. Tror du de gör det för att de är snälla? Hur naiv kan man vara...?

Varför stöder du en invasion av ett grannland i Sveriges närområde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in