2023-07-05, 19:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är jävligt mycket som blir olagligt hela tiden.

Det här bryr man sig lämpligast inte om.

Och riskerar någon slags proppbrott? Låter riskabelt!
Citera
2023-07-05, 19:37
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Rätt eller fel att propplösare förbjuds?
Hur går det till när barn sväljer propplösare? De brukar ha en sådan där barnsäker skruvkork. Och vilken förälder är korkad nog att ställa en sådan flaska där barn kommer åt den?

Jag brukar slå i en skvätt i badrumsvasken ca en gång i månaden för att förebygga problem, funkar perfekt. Använder alltid heltäckande skyddsglasögon då. Kanske dags att bunkra propplösare.

https://www.svd.se/a/xgzMWn/tillstand-ska-kravas-for-att-kopa-propplosare

Förbjud dem som inte kan läsa en varnings
Text istället.
Citera
2023-07-05, 19:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det är något lut med det hela.
Citera
2023-07-05, 19:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har dock för mig det finns vissa produkter med någon märklig plast som faktiskt ska vara kvar i ugnen.
När det gäller produkter för mikrovågsugn är ju detta mycket vanligt. Inte lika vanligt när det gäller produkter för vanlig ugn tror jag men det är nog bäst att märka ändå.
Citera
2023-07-05, 19:42
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Propplösare är ju onödigt och ineffektivt. Det är ju bara att skruva isär avloppsröret och göra rent.

Inte om det är en gjutgärnsbrunn i ett äldre badrum, då blir det till att bita ihop och gräva ur hårbollarna och de härliga svarta avlagringsrna om man inte har någon kaustiksoda!

Dock anses gamla järnbrunnar riskabla att propprensa med kaustiksoda men det är en annan sak.
Citera
2023-07-05, 19:44
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Den här diskussionen skulle behöva propplösare - i stort sett allt som diskuteras har ju redan sina svar i svd-artikeln, inkl skäl, statistik och alternativ. Enda de glömt är vad det fräter på rören.

Och det har glömt att de nya svenskarna kastar detta basiska ämne på sina fruar sedan det av den anledningen inte längre går att köpa "batterisyra" längre.
Citera
2023-07-05, 19:46
Medlem
Ytterligare ett steg emot den totalitära staten. Denna version tänker beskydda dig, var sig du vill det eller inte. Ta på dig en mask, luften är farlig, ta en spruta andra människor är farliga. Censurera och tysta individers yttranden, annars kan någon bli upprörd. Nästa steg är väl att förbjuda maskin-diskmedel då det är basiskt och frätande.
Citera
2023-07-05, 19:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Propplösare är ju onödigt och ineffektivt. Det är ju bara att skruva isär avloppsröret och göra rent.
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
I wish. Köksavloppet i min lägga delas med lägenheten intill och de verkar helt uppenbart hälla fett och skit rakt ut i avloppet eftersom det konstant beckar igen. Enda lösningen jag har (som bara hjälper marginellt) är att ta ner hela ledningen i min läggs fram tills grenpunkten i väggen och ösa ner propplösare och sen spola på med vatten. Därefter upprepade spolningar med hett vatten. De delar av köksavloppet jag demonterar rengörs givetvis grundligt. Själv är jag nitisk med att inte hälla ut fett, ägg och annat i avloppet. Ändå återkommer problemet gång efter gång. Utan propplösare hade det varit konstant stopp i köksavloppet här.

Då kan du ansöka hos Länsstyrelsen om tillstånd för att använda propplösare. Det kostar 870 kronor att ansöka. Och Länsstyrelsen har 8 veckor på sig att lämna besked huruvida du beviljas tillstånd.
Citera
2023-07-05, 19:53
Medlem
Jävla idioter. Ska det bli olagligt att tillverka egen tvål? Det är total anarki och det sprängs och skjuts men så ska Svensson inte få köpa propplösare. Jag blir så jävla less på det här skitlandet.
Citera
2023-07-05, 19:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Den här diskussionen skulle behöva propplösare - i stort sett allt som diskuteras har ju redan sina svar i svd-artikeln, inkl skäl, statistik och alternativ. Enda de glömt är vad det fräter på rören.

Artikeln i Svenska Dagbladet är låst.

I en annan tråd länkades till denna sida:
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
https://www.kemi.se/rad-till-privatpersoner/kemikalier-i-hemmet-och-pa-fritiden/propplosare/fragor-och-svar-om-propplosare

Absurt. Den som till exempel har får och gör tvål till husbehov av talg måste alltså punga ut med 870 kr plus jobbet för ett tillstånd på fem år.

Stockholmspåhitt.
Citera
2023-07-05, 20:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det är inte så bara om avloppsröret är ingjutet i betonggolvet.
Citera
2023-07-05, 20:01
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag känner att mina avloppskunskaper börjar bli för bristfälliga nu, men ponera att det fortfarande kan flyta lite vatten förbi proppen då borde det väl gå att få fram propplösaren till proppen och succesivt "fräta bort" den?
Ja om det flyter förbi lite vatten så når ju propplösaren fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in