Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Mycket intressant.
Sammanfattningsvis kan man kanske säga att rapporteringen i Kina i stor grad tar Putins parti. I stort sett samtliga som tillfrågas lyfter ”Natos expansion” som ett hot som Putin behövde bemöta. Putin som person framställs, som det verkar, i positiv dager. Någon av kineserna säger att ”de skulle ha en sådan ledare i Kina också”.
Kineserna menar att de har en neutral ställning i konflikten och vill inte blanda sig i någon annans krig.
Jag tycker ändå de var nyanserade, särskilt med tanke på att de också är utsatta för censur och propaganda. Alla utom kommunistgubben. Men de andra tyckte att Kina inte ska blanda sig i, att Ukraina är en suverän stat som har invaderats av Ryssland och att kriget är fel. Sedan kunde de resonera kring Rysslands orsak till kriget men de sade inte att de tyckte det var rätt. Sedan är Kina och Ryssland allierade, som en kille uttryckte det på samma vis som USA och Europa är det. Han har en poäng där.
Sen nämnde två av kvinnorna Putins karisma och jag måste faktiskt erkänna att han har sex appeal. Eller hade när han var yngre. Man ska nog inte förringa att det påverkar hans popularitet åtminstone bland kvinnor.
PS. det där var skamfyllt att erkänna. Jag hatar Putin och jag har aldrig sagt det till någon förut men om jag ska vara objektiv så. Slutar nu innan det blir ännu pinsammare