2023-07-03, 21:37
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Kan knappast vara farligare än godiset man plockar själv på lokala matbutiken
Godis är gott! Smakar det rövhål kan man spotta o svära, man kan även spöa på säljarjäveln om man så vill. Själv äter jag inte godis, en matsked socker o ett par öl duger, - ja, jag är skittuff!
Citera
2023-07-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Vadå tillbaka? Det handlar om svenskt godis som säljs i Danmark.

Varför tror du det handlar om svensktillverkat godis?
Citera
2023-07-04, 11:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ortensord
Detta är varför man aldrig bör äta lösgodis. Men svensken är helt galen i lösgodis.

Ja, även om du skippar babbekiosken och bara handlar lösgodis på ICA så är det riktigt snuskigt. Snoriga barn- och zigenarfingrar som grävt i byttorna, skopor som tappats i golvet, okänt utgångsdatum…

Zigenare går sällan till ICA och är de där så är det bara för att "köpa" oxfilé. Jag håller mig till ICA just för att slippa massa hucklen när jag handlar och det funkar väldigt bra. Nu på senare tid så har det även blivit färre wt människor också då de går till Lidl eller willys nu för tiden.

Köper smågodis då och då och kan hålla med om att det säkerligen är en bakteriehärd i dessa lådor men de flesta sorter jag äter är inte samma som ungarna äter så då kanske man klarar sig lite bättre. Har aldrig vad jag vet blivit dålig av smågodis.

Att dess saker just sker i södra sverige är inte så konstigt då många invandrare tycks ha fusk och skit i generna och de flesta bor just i södra sverige.
Citera
2023-07-04, 12:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Har konsumerat min beskärda del av lösviktsgodis. Numera är det slut med det. Tidigare fanns en hel gelatin i godiset som kom från grisar. Nu har många tillverkare ersatt det med annat och då har godiset hittat nya kunder. Tydligen även nya leverantörer.

Nu blir det färdigpackade påsar som ingen i butiken rört.

Skulle jag av någon anledning åka till Malmö (högst osannolikt) blir det till att ta med sig allt som behövs där.

Vaddå allt som behövs? 😂

Låter som om du käkar godis som om det var medicin.
Citera
2023-07-04, 15:20
Medlem
Blondinss avatar
Köper sällan godis. Största anledningen är egentligen att det är extremt sällan godiset är färskt.
Citera
2023-07-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vaddå allt som behövs? 😂

Godis är medicin och dessutom lagligt till skillnad mot mycket annat.
Citera
2023-07-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Godis är medicin och dessutom lagligt till skillnad mot mycket annat.

Varför påstår tjockisarna då att "socker är mer beroendeframkallande än heroin"?

Tjockisarna brukar inte kalla godis för medicin. De kallar sig "sockerberoende", de är tydligen helt hjälplösa i lösgodisets våld.

Kanske kan smutsigt gammalt godis hjälpa dem att avstå från sin fix?
Citera
2023-07-04, 15:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Köper sällan godis. Största anledningen är egentligen att det är extremt sällan godiset är färskt.

Det är ju för att du inte köper. Hade du köpt godis ofta så hade butikerna tvingats fylla på oftare och då haft färskt godis.

Snacka om moment 22😂
Citera
2023-07-04, 16:10
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är ju för att du inte köper. Hade du köpt godis ofta så hade butikerna tvingats fylla på oftare och då haft färskt godis.

Snacka om moment 22😂

Jobbade på en videobutikskedja i en av sveriges 12e största stad, den hade sin tvillingbutik i den centrala delen utav staden, och den jag jobbade i låg geografiskt sätt på ett ställe där det skulle passera mycket folk som skulle vidare med tåg eller ankom med tåg, men fortfarande låg så bra till med välborgade stammis-besökare att man kunde pressa upp lösgodispriset till skyhöga priser utan att försäljningen minskade. Nu hyperbolar jag priset men säg att det kunde ligga på 6.99:-/Kg en vecka, nästa vecka 26.99:-/Kg.

Grejen med den butiken jag jobbade på (vid tillfället) var att godishyllan var abnormt stor och väldigt uppskattad.
Det gjorde att dom beställde in godis i stora kvantiteter, höll koll på utgångsdatum, och roterade två ggr/vecka så att ingen utav godiset blev äckligt. Detta var 2004 gissningsvis, så snart 20 år sedan.
Citera
2023-07-04, 18:01
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vaddå allt som behövs? 😂

Nej, till Malmö menar jag svensk mat, tvål, kläder, pass och svenska pengar. Staden är helt förlorad.
Citera
2023-07-04, 19:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Jobbade på en videobutikskedja i en av sveriges 12e största stad, den hade sin tvillingbutik i den centrala delen utav staden, och den jag jobbade i låg geografiskt sätt på ett ställe där det skulle passera mycket folk som skulle vidare med tåg eller ankom med tåg, men fortfarande låg så bra till med välborgade stammis-besökare att man kunde pressa upp lösgodispriset till skyhöga priser utan att försäljningen minskade. Nu hyperbolar jag priset men säg att det kunde ligga på 6.99:-/Kg en vecka, nästa vecka 26.99:-/Kg.

Grejen med den butiken jag jobbade på (vid tillfället) var att godishyllan var abnormt stor och väldigt uppskattad.
Det gjorde att dom beställde in godis i stora kvantiteter, höll koll på utgångsdatum, och roterade två ggr/vecka så att ingen utav godiset blev äckligt. Detta var 2004 gissningsvis, så snart 20 år sedan.

Smågodis är ju något som alltid funkar och många köper men man bestämmer mängden efter priset, så brukar iallafall jag göra.

Minns på 80-talet när man köpte godisarna i ental. Blev inte många bitar för 5-10kr. Var tydligen ruskigt bra vinst på smågodis då och säkert nu också.
Citera
2023-07-04, 19:12
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Snacka om moment 22😂

Så att ingen köper godis, ursäktar att det ligger stenhårt godis i lådorna? 🤔

Nja. Hemmakväll m.m har iaf lite bättre rutiner. Där är det färskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in