2023-07-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
En fråga till dig! Varför går väst ekonomi neråt medans Ryska rupel blir starkare?!?
Hur många "rupel" krävs för att köpa en iPhone?
Citera
2023-07-04, 14:31
Medlem
Är ute i Europa och far nu. Intressant är att jag på dessa TVkanaler sett intervjuer av svenska militärer som dels deltar i kriget och tränar upp Ukrainska armén. Aldrig hört eller sett en endaste intervju med svenskar som deltar i kriget.

Det var väldigt intressant att höra intervjuerna dels får man lite annat perpektiv på kriget och dels verkar svenskar vara högt uppskattad.
Citera
2023-07-04, 14:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Denna återkommande lögn om att man ”strider mot hela NATO” och det är ” ingen hemlighet att det finns massavis med specialförband från utlandet med i strider.”
Kommer ryssrunkarna någonsin med några som helst belägg eller är det alltid svammel likt detta?

Det är naturligtvis inget specialförband som gör reklam och går ut i media om sina uppdrag på främmande makts territorium. Det jag kan bidra med informativt är att bekanta som jobbar som olika operatörer med säkerhet i Kiev bekräftat att det vimlar av specialförband där men att dom varken är aktiv vid fronten eller på semester. Det är en anekdot visst men källor på sådant här är svårt att få. Vad de gör där vet jag ej inte mina bekanta heller eller så säger de inget.
Citera
2023-07-04, 14:50
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Eftersom att många rysstroll gapar om att sanktionerna inte gör något: https://youtu.be/HBucanjmoGc

En video från en ryss, i Ryssland, som visar skillnader i pris på saker före och efter kriget. Mycket som har ändrats i pris nära 60-100%. Det intressanta börjar 9:37 och fram.

Som jag har förstått retoriken så menar Ryssland att sanktionerna är olaglig ekonomisk krigföring och bör hävas. Detta eftersom Ryssland tjänar på sanktionerna genom att den inhemska ryska industrin gynnas.

Jag kan bara tolka det som att Ryssland menar att de får orättvisa fördelar av sanktionerna.
Citera
2023-07-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Som jag har förstått retoriken så menar Ryssland att sanktionerna är olaglig ekonomisk krigföring och bör hävas. Detta eftersom Ryssland tjänar på sanktionerna genom att den inhemska ryska industrin gynnas.

Jag kan bara tolka det som att Ryssland menar att de får orättvisa fördelar av sanktionerna.

Ungefär så. På samma sätt som de blev starkare och mer enade av att Wagner tågade mot Moskva.
Citera
2023-07-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag är djupt besviken på svenska nazister, nationella, nationalister eller vad de kallar sig. Tänkte alltid att deras enda berättigande var att de tyckte illa om landet som körde ubåtar i våra skärgårdar, drönare över våra kärnkraftverk och vårdslöst kränkte vårt luftrum. Trodde ändå jag, motvilligt, skulle kunna ha dem som bassar i en grupp. Borde förstått att de skulle bli de första att gå på fiendens propaganda och vända sig bort från Sverige om det skulle hända något på riktigt.

Nazzarna är förblindade av sitt USA-hat, därför ligger dom med arvfienden. Adolf vänder sig i graven förstås, när hans lilla fårskock slickar mongolröv.
Citera
2023-07-04, 15:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Wagner-Prigozhin får tillbaka pengarna säkerhetstjänsten beslagtog på hans kontor i St. Petersburg.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1676164141357170694

Betyder att Wagner kan betala lön till sina soldater i Belarus?

111 miljoner dollar enligt detta twitterinlägg så han borde kunna hålla sig flytande ett litet tag till.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1676193335231258625
Citat:
Prigozhin received back the money found during searches in his office in St. Petersburg

The Russian newspaper Fontanka reports that the law enforcers initially had no intention of returning the money they found - 10 billion rubles [$111 million], hundreds of thousands of dollars, and five bars of gold.

However, according to the source, "a force majeure circumstance intervened...". According to preliminary reports, Prigozhin was in Moscow that weekend, attending some meetings.

Instead of the owner of Wagner PMC, his driver arrived to pick up the billions with an official power of attorney.

Did it look like it was Putin's personal order?

I suppose Prigozhin might have some compromising information about Putin, since after an armed mutiny he gets away with it and gets his money back. Will he use it to sponsor his next rebellion?
Citera
2023-07-04, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
111 miljoner dollar enligt detta twitterinlägg så han borde kunna hålla sig flytande ett litet tag till.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1676193335231258625

Intressant men ett avtal är ett avtal. Ryska myndigheter kan knappast i strid med rysk lag behålla pengar som priggo fått för sina tjänster.
Citera
2023-07-04, 15:11
Medlem
Taggads avatar
Lemlästade barn att lägga till flera hundra tidigare.
Citat:
16 skadade i rysk attack i Charkivregionen
Sju av de skadade uppges vara barn, det yngsta bara ett år.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Vidriga mördarpack. 🤬
Senast redigerad av Taggad 2023-07-04 kl. 15:14.
Citera
2023-07-04, 15:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Intressant men ett avtal är ett avtal. Ryska myndigheter kan knappast i strid med rysk lag behålla pengar som priggo fått för sina tjänster.

Nu skulle jag vilja beskriva Rysk lag som att den vore skriven på ett gummiband men det är ett ämne för en annan tråd.
Citera
2023-07-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Är ute i Europa och far nu. Intressant är att jag på dessa TVkanaler sett intervjuer av svenska militärer som dels deltar i kriget och tränar upp Ukrainska armén. Aldrig hört eller sett en endaste intervju med svenskar som deltar i kriget.

Det var väldigt intressant att höra intervjuerna dels får man lite annat perpektiv på kriget och dels verkar svenskar vara högt uppskattad.

Jasså jag tycker det dyker upp reportage och intervjuer om stridande svenskar i Ukraina hela tiden. Senast igår såg jag en intervju i Expressen med en svensk familjefar som strider vid fronten.
Citera
2023-07-04, 15:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Nu skulle jag vilja beskriva Rysk lag som att den vore skriven på ett gummiband men det är ett ämne för en annan tråd.

Möjligt men lag är lag. Har priggo fått stålar för tjänster utförda åt den ryska staten så kan de inte förverka dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in