2023-07-03, 15:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag tycker också det känns som att det är nått konstigt med dom här linjerna. Verkar som att ryssarna gör en hel del (mer eller mindre desperata) motattacker för att ta tillbaka dom här främre ställningarna. Varför? Om det nu finns gott om ställningar bakåt, varför inte falla tillbaka? Är ryssarna så desperata att bli av med sina mobiliserade?
Det är generalfel att inte motanfalla om man precis blivit av med sina ställningar. Det finns i varje militär doktrin.

Så det beordras säkert av varje bataljonschef att de ska motanfalla för att visa sig "duktiga".
Citera
2023-07-03, 15:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.

Här är samma video med engelsk textning:
https://twitter.com/wartranslated/status/1675838727141113857
Anmärkningsvärt citat: "De professionella var de första att springa iväg, de springer alltid iväg först!" Och "Vill du ha en motoffensiv? Gör en motoffensiv då!"
Den äldre gubben på slutet är nog glad att han blev fångad. 59 år gammal.
Jag tror de viktigaste soldaterna är gruppcheferna. De avgör om striderna är framgångsrika.
Citera
2023-07-03, 15:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är generalfel att inte motanfalla om man precis blivit av med sina ställningar. Det finns i varje militär doktrin.

Så det beordras säkert av varje bataljonschef att de ska motanfalla för att visa sig "duktiga".
Ja, det kanske kan vara så enkelt att det är den gamla "Vi har fått order" som gäller även där. Oavsett hur det ser ut i verkligheten, oavsett om dom har en chans eller inte, så måste dom göra motanfall.

Tänkte för övrigt på det vad gäller den där T62:an i minfältet. Dom har förmodligen fått order om att dom ska köra där. Då gör dom det.
Citera
2023-07-03, 15:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Fetat: Ja dessa försvarslinjer är jag sur på. Det är aldrig huvudförsvarslinjen hur många skyttegravar man än ser. Jag tror det där är mest hittepå, vi kommer inte se någon skillnad på dessa olika försvarslinjer.

En sak till. minns inte om du eller någon annan nämnt något om detta.
Jag läste/såg en beskrivning om dessa linjer.
För mig var det uppvaknande, även om man kanske borde förstå det ändå.
Alla linjerna har inte olika soldater i sina värn. Man kommer att falla bakåt, till nästa linje när det blir för hett om öronen.
Skulle alla hål som rysland har grävt, vara fyllt med enskilda ryska soldater, skulle det behövas flera miljoner, med tanke på hur många mil värn som de grävt.

En annan tanke då med att falla bakåt.
Hur är det då med mineringar?
Man vill inte gärna retirera genom fulla minfält. Även om du har minkartor, så kan det bli fel i stressen.
Så frågan är om minering inte är som värst eller enbart framför första linjen?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om det är samma film som han skriver om på Cornucopia, låter lite som det från beskrivningarna, så verkar det också som att en av dom tillfångatagna var 59 år gammal...
EDIT: Ingen aning var han får åldern från dock.

Ja, han säger själv att han är 59, jag lade upp en länk till en textat version. Men också twitter.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, det kanske kan vara så enkelt att det är den gamla "Vi har fått order" som gäller även där. Oavsett hur det ser ut i verkligheten, oavsett om dom har en chans eller inte, så måste dom göra motanfall.

Tänkte för övrigt på det vad gäller den där T62:an i minfältet. Dom har förmodligen fått order om att dom ska köra där. Då gör dom det.
Detta krig kommer att bli intressant att läsa om i framtiden när vi har alla "korten på bordet".

För det kommer att skrivas böcker och göras dokumentärer till förbannelse när allting inte längre är under "fog of war" och hemlighetsstämplat.

Förmodligen kommer det komma ut samma saker som från Tjetjenienkrigen för 20 år sedan. Krigföring är inte vad Ryssland är bra på även om de själva tycker det. Initiativ från NCO's finns helt enkelt inte.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Fetat: Ja dessa försvarslinjer är jag sur på. Det är aldrig huvudförsvarslinjen hur många skyttegravar man än ser. Jag tror det där är mest hittepå, vi kommer inte se någon skillnad på dessa olika försvarslinjer.
Nja, vi hade ju filmen för ett par veckor sedan med ukrainska specialstyrkor med ljuddämpare på AK som intog ett ryskt värn och sköt fyra ryssar. Det värnet gissar jag var grävt med en BTM-3 (https://www.militarytoday.com/engineering/btm_3.htm), baserat på dess perfekta vertikala väggar.

Det har rapporterats att sådan maskiner har använts flitigt i södra Ukraina och på Krim. Djupare värn skyddar bra mot artilleri, men utan vettiga skyttevärn (med ”fire step”) och ksp-positioner är det tveksamt vad de gör för nytta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-07-03 kl. 15:41.
Citera
2023-07-03, 15:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, vi hade ju filmen för ett par veckor sedan med ukrainska specialstyrkor med ljuddämpare på AK som intog ett ryskt värn och sköt fyra ryssar. Det värnet gissar jag var grävt med en BTM-3 (https://www.militarytoday.com/engineering/btm_3.htm), baserat på dess perfekta vertikala väggar.

Det har rapporreras att sådan maskiner har använts flitigt i södra Ukraina och på Krim. Djupare värn skyddar bra mot artilleri, men utan vettiga skyttevärn (med ”fire step”) och ksp-positioner är det tveksamt vad de gör för nytta.

Ja det är ju en av massa skyttegravar, men var det "huvudlinjen"? 1a, 2a eller 3e linjen? Försvarslinjer, befästningar, förskansningar? Jag försökte få klarhet i detta för länge sedan men tror nu att det är ungefär det samma. Det som kommer avgöra är minor och vilka som försvarar. Dessa dj*vla linjer hit och dit är meningslöst.
Citera
2023-07-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Kliver du tillbaka i tiden några år till innan 2014 så vet du att Ryssland höll Ukraina i ett järngrepp via avtal om subventionerad rysk gas till Ukraina mot att Ryssland de facto kontrollerade vad Ukraina fick göra i sitt eget land. Ukraina insåg att detta slavkontrakt inte var hållbart och fattade även att de skulle slippa den ryska imperialismens ok om de gjorde sig oberoende från rysk energi. Ukraina prospekterade gas och oljefyndigheter utanför kusten och hade dessutom precis skrivit under ett väldigt lönsamt avtal med västerländska energibolag för att sätta igång produktionen. Putin blev skräckslagen då han fattade att han förlorat sitt grepp om Ukraina och ännu värre skulle Ukraina konkurrera med energileveranser till Europa vilket stryper Putins intäkter. Som av en slump skapades den ryska separatiströrelsen och Putin stal Krim och satte punkt för konkurrensen från Ukraina.
Detta är mycket riktigt ett imperialistiskt krig från Rysslands sida, där Putin inte tar någon hänsyn till varken ryssar eller ukrainare.

Det där är delvis sant. Protesterna mot statskuppen var dock spontan i de sydöstra delarna av landet. Ryssland hade nog inte mobiliserat hundratusentals människor i olika städer i den protestaktionen. Det är nog att tillskriva Putin för stora förmågor. Men visst hakade han på snabbt och började ett proxykrig på sin kant även han.

Dock är lågprisutförsäljningen av landet Ukraina ytterst lukrativ för västliga finansinstitut och investerare. Men betydligt sämre för de fattiga bönderna.
Hursomhelst, så utgör uppköpen av ukrainska åkermarker ett klart incitament för väst att stödja Ukrainas militär ”for as long as it takes”
Det är ju så marknadsliberalismen fungerar. Finns ingen i detta spel som på allvar bryr sig om folket.

https://time.com/11005/many-ukrainians-want-russia-to-invade/

“We propose all of you to be the shareholders of the success of new Ukraine,”

https://www.kyivpost.com/post/7768
Citera
2023-07-03, 15:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Det har rapporreras att sådan maskiner har använts flitigt i södra Ukraina och på Krim. Djupare värn skyddar bra mot artilleri, men utan vettiga skyttevärn (med ”fire step”) och ksp-positioner är det tveksamt vad de gör för nytta.
För nån vecka sen så visades det upp en sån maskin i arbete, sades att det var nånstans i sydöstra Ukraina har jag för mig. Men det den gjorde var att bara gräva en jättelång spikrak grav. Man kan ju hoppas att det är så dom gör det..
Citera
2023-07-03, 15:39
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, håller med dig fullständigt. Rysslands brott är att man inte reagerat för länge sen. På det här viset kom reaktionen efter många överkörningar och väst inbillade sig att Ryssland bara var en dörrmatta som det bara var att köra över. I nästa steg skulle man börja plocka sönder Ryssland. Först då reagerar ryssarna. En mycket svag och otydlig politik från rysk sida.

Bara lite "flumsnack" som inte betyder nåt enligt väst. Håller inte alls med om det.

Håller ni fortfarande på och älter dessa kremlska propagandalögner om Natos utvidgning? hur orkar ni och vad är det för fel på er?
Citera
2023-07-03, 15:43
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, håller med dig fullständigt. Rysslands brott är att man inte reagerat för länge sen. På det här viset kom reaktionen efter många överkörningar och väst inbillade sig att Ryssland bara var en dörrmatta som det bara var att köra över. I nästa steg skulle man börja plocka sönder Ryssland. Först då reagerar ryssarna. En mycket svag och otydlig politik från rysk sida.

Bara lite "flumsnack" som inte betyder nåt enligt väst. Håller inte alls med om det.

Anledningen är att Ryssland inte tidigare har haft kraften att svara. Och det är det som NATO har utnyttjat. Man har utnyttjat ett svagt Ryssland. Tycka vad man vill om Putin, men det är under hans ledning Ryssland har vuxit sig starkt igen. Och då är det ganska logiskt att reaktionen kommer först nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in