2023-07-03, 10:22
Medlem
berenpxxs avatar
Om Sverige skulle få för sig att börja tafsa på grundlagarna för att blidka muslimska fanatiker, så skulle jag ge mig ut och demonstrera - för första gången i mitt liv.
Citera
2023-07-03, 10:28
Medlem
Herostratoss avatar
Lägg ner UD. Samhall skulle göra ett bättre jobb. Idioter.
Citera
2023-07-03, 10:29
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Jag håller med. Sverige riskerar mycket avseende handel, terrorism och anseende bara för att några efterblivna idioter ska få bränna böcker.

Vilken otrolig idioti att släppa in iraniern, eller hur? Då får man leva med konsekvenserna...
Citera
2023-07-03, 10:43
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vilken otrolig idioti att släppa in iraniern, eller hur? Då får man leva med konsekvenserna...

Sveriges migrationspolitik har inget med sakfrågan att göra.
Citera
2023-07-03, 10:58
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gordon2
det innebär en risk för svenskar som vistas utomlands.

Det är nog tyvärr sant, men det är likväl absurt och vansinnigt att förespråka censur och grundlagsändringar på grund av detta.

Man kan ju vända lite på situationen bara för att få ett annat perspektiv:

Antag att det fanns en grundlag i, säg, Japan som av någon anledning inte skulle vara populär bland svenskar i Sverige. Vore det någonsin rimligt och troligt att diskussionen i Japan skulle vara att de borde inskränka sina friheter därför att svenskar skulle attackera enskilda japaner som bor i Sverige? Vore det inte extremt uppenbart hur absurt det vore och hur ociviliserat det vore att mer eller mindre legitimisera svenskars våld mot oskyldiga japaner? Och hur orimligt det vore att vi i Sverige skulle ens få för oss att tro att vi skall diktera lagar i ett land på andra sidan jorden.

Eller för att dra resonemanget ännu längre: att man öppet i Japan diskuterar att ta bort delar av sin yttrandefrihet då det finns en överhängande risk att svenskar skulle åka dit och i okontrollerbar vrede spränga upp en buss med skolbarn exempelvis?
Citera
2023-07-03, 11:03
Medlem
Svenska UD har varit en fallande företeelse i mina ögon under lång tid. Jag hade hoppats att denna myndighet hade undgått det allmänna förfallet och ökande politisering inom statlig förvaltning men icke...

Eller ja, politiseringen av UD har alltid varit hög men jag trodde i min enfald att man upprätthöll kvaliteten på rekryterna till myndigheten...men inte ens det har man lyckats behålla.

Sverige är verkligen på dekis.
Citera
2023-07-03, 11:11
Medlem
berenpxxs avatar
Det är nu en kraftfull och samordnad markering vore på sin plats. Timingen skulle vara perfekt.

- Koranbränningar utanför varje moské i landet,
- Rondellhundar utplacerade i varje rondell i landet,
- Karikatyrteckningar av profeten i varje dagstidning i landet.
Senast redigerad av berenpxx 2023-07-03 kl. 11:31.
Citera
2023-07-03, 11:22
Medlem
I Finland är det olagligt, men de gånger då åtals väckts, är då det talats nedsättande
om Muhammeds sexualitet enligt kyrkans
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/ok-med-gris-pa-kors-aven-i-finland
Citera
2023-07-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Du kan kritisera hur mycket du vill. Att bränna en koran utgör däremot inte kritik utan snarare neandertalarbeteende.

Säger du ja.

Men att storma en ambassad är ok?
Citera
2023-07-03, 11:26
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Att de fördömer denna handling spelar ingen roll. Sålänge de tillåts blir vi hatade av snart alla världens länder.

Inom några år kommer våra grannländer vända ryggen till oss då risken för potentiella säkerhetshot och terrordåd är för stora och man inte förknippas med att vara svensk-vänlig.

Exakt så!
Man kan ha yttrandefrihet ändå utan att hålla på att bränna böcker...Så otroligt jäkla idiotiskt så jag vet inte vad. Sverige förlorar alldeles för mycket respekt så länge sånt här tillåts.
Citera
2023-07-03, 11:28
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Muslimer är inte islam.

Det finns moderata (de allra flesta) muslimer och så finns det IS-krigare (ett försvinnande litet antal). IS har ingen fristad idag.

Islam är komplext. Det behövs studier i islamologi för att kunna ta in mycket av det. Personer som Jomshof vars kunskaper verkar baseras på högerextrema lögner om islam är ingen att ta på allvar. Han är en demagog med allt vad det innebär.

Förstår inte riktigt hur du väljer att svara. Ingenstans drar jag kopplingen att muslimer är islam. Jag är väl medveten om vad pissreligionen Islam är, kontra tillbedjande lakejerna muslim/er.

Komplexiteten gör man själv när man öppnar upp för fria tolkningar, precis som med alla sagoböcker. Man försvårar en bok, skapade av några drängar och underkastar sig själv till detta, för att man har ett väldigt svagt psyke, vilket även just nu visas runt om i världen. Islam = underkastelse.

Nu handlar förvisso inte tråden om att jag ska läxa upp en lobbyist i religion, men uppenbart vet Jomshof mer om Islam än gemene muslim. Ej att förglömma, den fria tolkningen av religion får aldrig göras med skepsis enligt yttrandefrihetsbegränsande människor. Märk väl att det är där vi har problemet med religion.

När du vet vilken religion du inte får kritisera utan att hamna i trubbel, då vet du vilken religion som är farlig.
Citera
2023-07-03, 11:30
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Säger du ja.

Men att storma en ambassad är ok?

Som man bäddar får man ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera