2023-07-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ja alltså dag och natt är lika långa så vissa ska ha blivit ”auto” eller går på ren ålder (som iofs kan ses som auto). Blomtiden är ett bekymmer men jag tror inte de som varit runt och letat riktigt har haft ute i Norden som prio.
Det finns snabbare sativor och går de på mognad enbart så skulle det kanske gå att sätta ut rätt tidigt på rätt spot. Men då är det ju lite finlir inte fröbanksgrejer utan forum bönor.

En del av de fetaste uteodlingarna jag sett i Norden har haft en del genetik från Nordafrika och skulle nog bäst beskrivas som photo sensitive och beroende av väderomslag (drömmen vore lite kalla veckor i början på Aug sen en indiansommar).
Med kommande och redan nu märkbara klimatförändringar så tror jag vi kan söka lite vidare i genetiken än vi kunnat tidigare.

Jag tänker att budstrukturen inte är lika viktig som det är att pricka blom rätt så det snarare är skörd i oktober (58N). På väl vald spot går det fint. Kylan gör att det går långsamt men det möglar fan inte hälften så glatt som det gör i formade buds i skiftet juli/aug.

Jag var fast för länge i 12/12 ljusschema så jag missade nog några.
Hade dock ett par sativor som behövde 10/14 för att gå i blom. Rätt kontraproduktivt i Sverige ute.

Den där som kommer från Nordafrika har jag misstänkt länge kan funka i Sverige. Den kallas ”beldia” och blir inte mer än 1,5m hög. Den har heller knappt några förgreningar utan bara en stor huvudstam. Dom odlar den tätt som fan. Bönderna har säkert odlat den i minst 800 år. Har sett den flera gånger hur den växer på plats. Bönderna skördar den i juli/augusti och sår den i mars. När du sa ”ekvatorn” så tänkte jag typ Kongo, Brasilien och Thailand.

Dom fröna finns att få tag på och man behöver inte forum med invites only.

Om det nu är samma sort som vi tänker på så är den ljuskänslig precis som du beskriver så den biten är det nog inga problem med. Den är även lite krävande när det kommer till vatten och näring. Det är den enda sorten som bönderna inte vattnar och bara förlitar sig på regn. Den är som skapad utav Gud för en guerrilla setup. Nordafrika har ytters små regn mängder så du kan tänka dig hur härdad den är. Misstänker att den avlats oavsiktligt på ljuskänslighet pga av att den ska kunna nyttja det lilla regnet som kommer i mars/april. Det den däremot saknar är krut i budsen. Kicken varar inte heller jätte länge. Har rökt den både som hasch och som buds. Den smakar inte heller jätte gott. Skulle du gå in i ett rum med massa personer som röker den så hade du aldrig kunnat gissa att det är gräs som dom röker. Den luktar lite som dåligt kurerad gräs med inslag av örter. Kicken är dessutom ganska mild och man blir inte stenad utan mer uppåt. Folk röker den där sorten från morgon till kväll utan att påverkas i den bemärkelsen att dom inte pallar gå till jobbet eller bara fastnar i en stol.
Citera
2023-07-01, 15:03
Medlem
Hej

Idag var man ute för första gången sedan utplanteringen, så dom har varit ute sedan den 9 juni så det är väl ungefär 3 veckor ute på plats.
Åkte även på näring för första gången idag, så det blev några nävar pelleterad hönsgödsel per spot och biobizz fishmix + biobizz grow.

Såg vackert ut i mina ögon, speciellt min nya spot som är imellan två stora stenar.
https://anonfiles.com/Q3x6C4z4z9/4_jpg
https://anonfiles.com/R0x0Cezcz1/5_jpg
Citera
2023-07-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej

Idag var man ute för första gången sedan utplanteringen, så dom har varit ute sedan den 9 juni så det är väl ungefär 3 veckor ute på plats.
Åkte även på näring för första gången idag, så det blev några nävar pelleterad hönsgödsel per spot och biobizz fishmix + biobizz grow.

Såg vackert ut i mina ögon, speciellt min nya spot som är imellan två stora stenar.

Vad tycker du? Visst luktar dom gott damerna från Norrland ❤️

Ser friska och stabila ut!
Citera
2023-07-01, 18:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Den där som kommer från Nordafrika har jag misstänkt länge kan funka i Sverige. Den kallas ”beldia” och blir inte mer än 1,5m hög. Den har heller knappt några förgreningar utan bara en stor huvudstam. Dom odlar den tätt som fan. Bönderna har säkert odlat den i minst 800 år. Har sett den flera gånger hur den växer på plats. Bönderna skördar den i juli/augusti och sår den i mars. När du sa ”ekvatorn” så tänkte jag typ Kongo, Brasilien och Thailand.

Dom fröna finns att få tag på och man behöver inte forum med invites only.

Om det nu är samma sort som vi tänker på så är den ljuskänslig precis som du beskriver så den biten är det nog inga problem med. Den är även lite krävande när det kommer till vatten och näring. Det är den enda sorten som bönderna inte vattnar och bara förlitar sig på regn. Den är som skapad utav Gud för en guerrilla setup. Nordafrika har ytters små regn mängder så du kan tänka dig hur härdad den är. Misstänker att den avlats oavsiktligt på ljuskänslighet pga av att den ska kunna nyttja det lilla regnet som kommer i mars/april. Det den däremot saknar är krut i budsen. Kicken varar inte heller jätte länge. Har rökt den både som hasch och som buds. Den smakar inte heller jätte gott. Skulle du gå in i ett rum med massa personer som röker den så hade du aldrig kunnat gissa att det är gräs som dom röker. Den luktar lite som dåligt kurerad gräs med inslag av örter. Kicken är dessutom ganska mild och man blir inte stenad utan mer uppåt. Folk röker den där sorten från morgon till kväll utan att påverkas i den bemärkelsen att dom inte pallar gå till jobbet eller bara fastnar i en stol.

Jag yrade runt i sativa träsket en stund och det fanns en thaipan som var naturligt auto och jag hade en snubbe i Somalia som odlade en del inte riktigt ekvatorn. Men han trodde mer på mognad än ljus för att trigga blom. Men visst Kongo är ju delvis fuktigt och varmt som satan så mögel bör de fixa rätt ok tänker jag och går de på mognad men delvis är ljuskänsliga så skulle de gå att vegga och forma lite innan de åker ut.

Tror det var en del marockanskt gräs i de stora jag sett ute i Sverige. Inte ekvatorn det heller men inte samma uppdelning dag/natt som vi har. Tror det ligger lite andra genetiska nycklar i det där som man kan använda sig av i avel.
Citera
2023-07-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej

På siten mellan stenarna så har du förmodligen en gurilla glue den kortare plantan!

Och dom 2 stora i mitten Ebba Busch helt magiskt röka! snuskigt mögeltålig!
Tar stor plats att odla!
Och levererar ca 70-120 gram stenhårda nugs per planta!
Bladen blir grå/lila/gul i slutet så man ser dom knappt om man klippt bort alla fanleaves i tid.

Men dom behöver mer utrymme!
Ta en gren med klykor på och tryck ner den i jorden lutande mot plantan och bänd ut dom lite åt olika håll då får dom mer space! Eller knyt några snören!

Om 10-14 dagar går som i blom och då blir stammen stenhård! Tro mig!
Fibrerna i denna genetik är så in i helvete stark och trådig så du kan inte spänna ut dom efter dom går i blom!

Och du ska aldrig dra bort blad från plantan! Om du drar bort ett löv så kommer du dra med dig en tråd av stammen där sjukdomar kan få fäste så klipp/knippsa bort bladen 1 cm från stammen

Kul att se att dom får leva vidare tack kompis ❤️
/bean
Citera
2023-07-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag yrade runt i sativa träsket en stund och det fanns en thaipan som var naturligt auto och jag hade en snubbe i Somalia som odlade en del inte riktigt ekvatorn. Men han trodde mer på mognad än ljus för att trigga blom. Men visst Kongo är ju delvis fuktigt och varmt som satan så mögel bör de fixa rätt ok tänker jag och går de på mognad men delvis är ljuskänsliga så skulle de gå att vegga och forma lite innan de åker ut.

Tror det var en del marockanskt gräs i de stora jag sett ute i Sverige. Inte ekvatorn det heller men inte samma uppdelning dag/natt som vi har. Tror det ligger lite andra genetiska nycklar i det där som man kan använda sig av i avel.

Hört att dom har en riktigt bra strain i Kongo för ADHD.
Den ska innehålla hela 1.1% av thc-v canabinoider
Som ska vara mycket fördelaktigt för ADHD personer!
Något du har erfarenhet av?
Tror det va strainhunters som hittade den

Ha de bäst

Bean
Citera
2023-07-02, 16:00
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19

Ha de bäst

Bean

Varken erfarenheter av Kongo (tyvärr) eller ADHD (tack och lov).
Det fräckaste jag odlade var en landrace från Guatemala som snubben beskrev som racy and disturbing och det stämde rätt bra.
Den behövde 10/14 för att gå i blom och jag hade den drygt ett halvår i blom.
Kan tänka mig att effekten på någon med ADHD hade blivit antingen amfetamin lugn eller helt jävla olidligt jobbig.
Citera
2023-07-02, 20:03
Medlem
Citat:

Ha de bäst

Bean

Jag såg också den där dokumentären från strainhunters. Han italienaren dog ju i malaria direkt efter att dom spelade in den. Den där strainen som hade hög THC-V är bra för hunger. Den verkar tvärtom jämfört med vanliga strains som gör att man blir hungrig. Den skulle tydligen vara lovande för personer som är överviktiga.

Tänk om man hade några miljoner och bara reste runt i världen och jagade olika strains och samtidigt fick se hur bönder odlar. Det kommer bli mer och mer seedbanks frön som sprids i världen och snart är alla landrace sorter borta för alltid. Det finns en bonde i Afghanistan som odlar och postar på youtube. Helt sjuka landrace sorter som han odlar. Han blev så känd att seedbanks började skicka frön till han. Jag höll nästan på att börja gråta när jag såg alla frö paket som han visade att han hade fått från diverse seedbanks.
Citera
2023-07-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Du av någon vet hur många gånger varje år den där frågan dyker upp. Dvs pressening och grejer som man vill använda för att täcka sina plantor. Går det så långt att man måste täcka sina plantor ute i skogen i en guerrilla setup så är jag av den bestämda uppfattningen att man valt fel sort att odla.

Jag är ödmjuk. Att jag lärt mig odla ”lite” är kanske att ta i. Har massa kvar. Dock siktar jag inte på att bli agronom, doktorera inom agrikultur eller på att få en tjänst som professor på SLU. Om jag varje år med minimala resurser lyckas odla mitt årliga röka i Sveriges vackra natur samt håller mig borta från att göda kriminella så är jag mer än nöjd. Sativa hit och indica dit är inget som gör mig varm i byxorna. Jag ser det mer som ett problem jag vill lösa. Ett problem som jag vill lösa med så lite resurser som möjligt. Punkt slut!

jag menade en sån där vit duk som man brukar ha på våren! tror du dom klarar +1 i slutet på blom?
kallt här i mitten av augusti
det är en autoflower!!!
Citera
2023-07-02, 21:44
Medlem
Citat:
På siten mellan stenarna så har du förmodligen en gurilla glue den kortare plantan!

Och dom 2 stora i mitten Ebba Busch helt magiskt röka! snuskigt mögeltålig!
Tar stor plats att odla!
Och levererar ca 70-120 gram stenhårda nugs per planta!
Bladen blir grå/lila/gul i slutet så man ser dom knappt om man klippt bort alla fanleaves i tid.

Men dom behöver mer utrymme!
Ta en gren med klykor på och tryck ner den i jorden lutande mot plantan och bänd ut dom lite åt olika håll då får dom mer space! Eller knyt några snören!

Om 10-14 dagar går som i blom och då blir stammen stenhård! Tro mig!
Fibrerna i denna genetik är så in i helvete stark och trådig så du kan inte spänna ut dom efter dom går i blom!

Och du ska aldrig dra bort blad från plantan! Om du drar bort ett löv så kommer du dra med dig en tråd av stammen där sjukdomar kan få fäste så klipp/knippsa bort bladen 1 cm från stammen

Kul att se att dom får leva vidare tack kompis ❤️
/bean

Jävlar det blir mycket gräs då 😂 inget att klaga över.
Jag får hoppas jag har tid att åka ut till helgen en snabbis och fixa iordning det

Tacksam!
Citera
2023-07-03, 00:43
Medlem
har varit regnit här där jag bor de senaste dagarna och det kommer fortsätta att regna, har inte kollat till mina plantor sen cirka 3 veckor efter plantering (planterade sent i maj).

Bör jag oroa mig om regnet? bygga något regnskydd eller nåt?
Citera
2023-07-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeel
jag menade en sån där vit duk som man brukar ha på våren! tror du dom klarar +1 i slutet på blom?
kallt här i mitten av augusti
det är en autoflower!!!

Odlar du i Treriksröset? Det är inte en exakt vetenskap men dom ska klara några plusgrader till och med ett par minusgrader. Känns lite märkligt att du har +1 i augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in