Citat:
Ja alltså dag och natt är lika långa så vissa ska ha blivit ”auto” eller går på ren ålder (som iofs kan ses som auto). Blomtiden är ett bekymmer men jag tror inte de som varit runt och letat riktigt har haft ute i Norden som prio.
Det finns snabbare sativor och går de på mognad enbart så skulle det kanske gå att sätta ut rätt tidigt på rätt spot. Men då är det ju lite finlir inte fröbanksgrejer utan forum bönor.
En del av de fetaste uteodlingarna jag sett i Norden har haft en del genetik från Nordafrika och skulle nog bäst beskrivas som photo sensitive och beroende av väderomslag (drömmen vore lite kalla veckor i början på Aug sen en indiansommar).
Med kommande och redan nu märkbara klimatförändringar så tror jag vi kan söka lite vidare i genetiken än vi kunnat tidigare.
Jag tänker att budstrukturen inte är lika viktig som det är att pricka blom rätt så det snarare är skörd i oktober (58N). På väl vald spot går det fint. Kylan gör att det går långsamt men det möglar fan inte hälften så glatt som det gör i formade buds i skiftet juli/aug.
Jag var fast för länge i 12/12 ljusschema så jag missade nog några.
Hade dock ett par sativor som behövde 10/14 för att gå i blom. Rätt kontraproduktivt i Sverige ute.
Det finns snabbare sativor och går de på mognad enbart så skulle det kanske gå att sätta ut rätt tidigt på rätt spot. Men då är det ju lite finlir inte fröbanksgrejer utan forum bönor.
En del av de fetaste uteodlingarna jag sett i Norden har haft en del genetik från Nordafrika och skulle nog bäst beskrivas som photo sensitive och beroende av väderomslag (drömmen vore lite kalla veckor i början på Aug sen en indiansommar).
Med kommande och redan nu märkbara klimatförändringar så tror jag vi kan söka lite vidare i genetiken än vi kunnat tidigare.
Jag tänker att budstrukturen inte är lika viktig som det är att pricka blom rätt så det snarare är skörd i oktober (58N). På väl vald spot går det fint. Kylan gör att det går långsamt men det möglar fan inte hälften så glatt som det gör i formade buds i skiftet juli/aug.
Jag var fast för länge i 12/12 ljusschema så jag missade nog några.
Hade dock ett par sativor som behövde 10/14 för att gå i blom. Rätt kontraproduktivt i Sverige ute.
Den där som kommer från Nordafrika har jag misstänkt länge kan funka i Sverige. Den kallas ”beldia” och blir inte mer än 1,5m hög. Den har heller knappt några förgreningar utan bara en stor huvudstam. Dom odlar den tätt som fan. Bönderna har säkert odlat den i minst 800 år. Har sett den flera gånger hur den växer på plats. Bönderna skördar den i juli/augusti och sår den i mars. När du sa ”ekvatorn” så tänkte jag typ Kongo, Brasilien och Thailand.
Dom fröna finns att få tag på och man behöver inte forum med invites only.
Om det nu är samma sort som vi tänker på så är den ljuskänslig precis som du beskriver så den biten är det nog inga problem med. Den är även lite krävande när det kommer till vatten och näring. Det är den enda sorten som bönderna inte vattnar och bara förlitar sig på regn. Den är som skapad utav Gud för en guerrilla setup. Nordafrika har ytters små regn mängder så du kan tänka dig hur härdad den är. Misstänker att den avlats oavsiktligt på ljuskänslighet pga av att den ska kunna nyttja det lilla regnet som kommer i mars/april. Det den däremot saknar är krut i budsen. Kicken varar inte heller jätte länge. Har rökt den både som hasch och som buds. Den smakar inte heller jätte gott. Skulle du gå in i ett rum med massa personer som röker den så hade du aldrig kunnat gissa att det är gräs som dom röker. Den luktar lite som dåligt kurerad gräs med inslag av örter. Kicken är dessutom ganska mild och man blir inte stenad utan mer uppåt. Folk röker den där sorten från morgon till kväll utan att påverkas i den bemärkelsen att dom inte pallar gå till jobbet eller bara fastnar i en stol.