2023-07-02, 20:27
Medlem
nidhoogens avatar
Verkar som att AFU inte bara kört fast, de förlorar mark på flera fronter.. är det vinteroffensiven från Ryssland vi ser ta form?

Eller är det prooooobing attacks?

https://t.me/ukraine_watch/5081

💥 The Ukrainian Defence Ministry has admitted that the Russian army is advancing in many directions, Readovka reports.

Ukrainian Deputy Defence Minister Anna Malyar has admitted that the Russian army is advancing in the directions of Avdeyevka, Maryinskoye, Limanskoye and Svatovskoye - fierce fighting is taking place for Belogorodka and Serebryanka. The Russian army is entrenching itself in new positions in many areas, while the situation is difficult for the AFU, according to Malyar.

In key areas, the colossal losses of AFU soldiers and Western equipment are no longer hidden from the leadership of the non-independent country - this explains Ukraine's fierce desire to "suck up" as much aid from the West as possible. Russian soldiers are "strangling" Ukrainian brigades everywhere, preventing them from crossing the first lines of the barrier - and this is a fact.
Citera
2023-07-02, 20:27
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Frivillig sjukvårdare annars och inte legoknekt. Legit mål för ryss-svin.

I den amerikanska propagandan är alla jänkare som dör i ukraina "sjukvårdare"
Citera
2023-07-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Inte bara gammalt förrådsskräp dammas av för att skickas till Ukraina, de gubbar som för 50 år sedan monterade dem dammas nu av för att ännu en gång montera vapensystem.. det går bra nu;

https://t.me/Slavyangrad/53137

🇺🇸🇺🇦 The United States ran out of Stingers for Ukraine, American pensioners were urged to produce MANPADS for the Armed Forces of Ukraine, — Newsweek

Military analyst Allan Orr said that "Ukraine has almost run out of Stingers and Russia now knows it."

Retired engineers have been urged to return to the production of old Stinger MANPADS, the manufacture of which cannot be automated. Raytheon's president, Wes Kremer, said his company is "getting obsolete equipment out of warehouses and tearing cobwebs off it."
Ja allt som kan användas i ryss-slakten är ju inte fel. USA har ju dessutom utan tvivel stora lager av äldre militärt materiel som nu kan dammas av. Det ger ju om inte annat dom ukrainska grabbarna än mer råg i ryggen i den första-fas offensiv mot ryssen som nu pågår. Det är väl bara c:a 17% kvar att befria för ukrainarna så är landet gränser fullt återställda.
Citera
2023-07-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jag erkänner att jag varit skeptisk till ryssarnas insats tidigare under kriget, men nu verkar det som att ryssarna fått någorlunda ordning på sina stridande förband och de olika vapengrenarna. Givet de rapporter som nu strömmar in så syns det troligt att ukrainas soldater kommer blöda sig till döds samtidigt som deras natovapen utplånas i en häpnadsväckande fart.

Låt oss hoppas att ryssarna rundar av detta proxykrig med att återta Odessa, skära av nato från Svarta havet och därefter förhandla fram en fred med den kriminella juden i kiev och hans hollywoodnazistiska junta.

Både ryssar och ukrainare förtjänar den freden.
Vad menar du med att skära av svarta havet för Nato?
Citera
2023-07-02, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Vad menar du med att skära av svarta havet för Nato?
Är väl tvärtom att Ryssland är instängda i Svarta havet när Nato kontrollerar Bosporen?
Citera
2023-07-02, 20:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, total informationsblockad från Ukrainas försvarsmyndighet gäller, det är benhårt 72 timmars fördröjning nu på händelser vid fronten.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Lite konstigt av Grägg att behandla 10:e armékåren som en "nyhet". Jag skrev om denna formation här i tråden redan den 13 juni.

Ukraina har i dagsläget två operativa armékårer som organiserar verksamheten på operativ/strategisk nivå.

Det är 9:e kåren som organiserar verksamheten utmed frontavsnitten i Luhansk och Donetsk, samt 10:e kåren som sköter ruljansen på Zaporizjzjaavsnittet.

Under 10:e kåren sorterar brigader såsom 21:a mek, 33:e mek, 37:e marininfanteri, 47:e stöt, 82:a luftlandsättning, etc. Jag tror också att 1:a och 4:e pansar sorterar under 10:e armékåren. Det här har varit känt sedan en tid.
Citera
2023-07-02, 20:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har du uppmärksammat något som visar på att detta skulle vara fallet? Eller är det bara trams du ägnar dig åt?

Proxykrig är ett modeord som gärna används, särskilt av en sida som ett narrativ. Den ryska.
Du vill gärna förstärka narrativet, om det används rätt?

Omvänt eller använt ur annans perspektiv, är det en negativ form? Då är det trams?
Varför är det inte trams när rysland vill skifta fokus, från sin olagliga invasion och peka på att Ukraina får hjälp. ”Sluta och ge Ukraina hjälp. För de kan skada oss. Buhu”
Ditt och ryssars tjat om proxykrig, är inget annat än att skifta fokus, från eget felande.
Senast redigerad av attog 2023-07-02 kl. 20:44.
Citera
2023-07-02, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Låt oss hoppas att ryssarna rundar av detta proxykrig med att återta Odessa, skära av nato från Svarta havet och därefter förhandla fram en fred med den kriminella juden i kiev och hans hollywoodnazistiska junta.

Så du räknar med att Ryssland skall erövra Turkiet, Rumänen och Bulgarien? Är du tokig?
Citera
2023-07-02, 20:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja det borde va ett viktigt mål för den ryska krigsinsatsen att skära av ukrainas/jude-usa/natos tillgång till Svarta havet. Jag hoppas att ryssarna har det mod, beslutsamhet och den styrka som krävs för detta våghalsiga men nödvändiga krigsäventyr. Putin har kastat tärningen och Odessa tillhör Ryssland - inte de kriminella oligarkerna i ukraina och deras chefer i washington.
Du är ju uppenbart helt rubbad. Odessa tillhör inte Ryssland. Ryssland har inte heller militär förmåga att med våld ta Odessa. Så dina förhoppningar om rysk seger kan du glömma. Flytta gärna från landet också, femtekolonnare.
Citera
2023-07-02, 20:49
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Fanns*

De som inte förstörts av Ryssarna lämnades kvar av UAF i början av kriget. Vi alla kommer ihåg trofé bilderna på Stingers, NLAW m.m
Nej det kommer vi inte i håg, eftersom det bara var några avskjutna NLAW och pansarskott som blev ryssens trofé.

Du önsketänker som vanligt.
Citera
2023-07-02, 20:50
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så du räknar med att Ryssland skall erövra Turkiet, Rumänen och Bulgarien? Är du tokig?

Nej, jag menar bara att det strategiskt riktiga för Ryssland är att erövra all kust som för tillfället hålls av Ukraina. Det är i ukraina som den amerikanska syfilisen har spridit sig och genomsyrar alla statens organ. jag utryckte mig slarvigt, men jag tror du fattar vad jag menar.
Citera
2023-07-02, 20:52
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du är ju uppenbart helt rubbad. Odessa tillhör inte Ryssland. Ryssland har inte heller militär förmåga att med våld ta Odessa. Så dina förhoppningar om rysk seger kan du glömma. Flytta gärna från landet också, femtekolonnare.

Odessa är ryskt, och med Guds hjälp så återgår staden till dess rättmätiga ägare. Vi får helt enkelt se framöver, men jag utesluter inte att det blir du som hamnar på Säters låsta avdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in