2023-07-01, 19:45
Medlem
SlagenSvensks avatar
Juni var varmare än normalt fast det inte var någn extremvärme.

"Juni 2023 blev trots en kylig inledning varm eller mycket varm i hela Sverige"

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juni-2023-mycket-varm-med-langvarig-torka-1.196057

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

Även juni hade jag fel, trodde skulle bli normal: (FB) Vår/sommar 2023

Med lite tur blir det 15-20C resten av sommaren med nån varm dag eller några. Nästa vecka känns som att det blir så. Nu kläcks myggen när regnet kommit.

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2023-07-01 kl. 20:15. Anledning: stavade fel
Citera
2023-07-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Spännande. Får du rätt så har Nitzan för första gången haft helt fel enligt vad jag kan minnas. Han har alltid lyckats pricka in månadsöversikterna väldigt bra (om än med vissa lokala avikelser samt veckoförskjutningar)

Juli 2020 har jag för mig började miserabelt ja, regn och bedrövligt kallt i nästan två veckor. Men sedan small det till och blev varmt igen. I vart fall i östersjölandskapen.

Tittar man idag på tex klart.se är det ett evigt regnande nu i 14 dar i sträck. Rejält med regn dessutom. Bra för skog och mark men mindre kul för de som går på semester nu
Citera
2023-07-02, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Juni var varmare än normalt fast det inte var någn extremvärme.

"Juni 2023 blev trots en kylig inledning varm eller mycket varm i hela Sverige"

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juni-2023-mycket-varm-med-langvarig-torka-1.196057

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

Även juni hade jag fel, trodde skulle bli normal: (FB) Vår/sommar 2023

Med lite tur blir det 15-20C resten av sommaren med nån varm dag eller några. Nästa vecka känns som att det blir så. Nu kläcks myggen när regnet kommit.

/SS

Det var likadant ifjol, stekhet fram till semestern, sen blev det skit
Vattnet kommer nog kylas ner rejält nu också om det är svalt väder i 2 veckor.
Kommer bli mer som höst, Nissans prognos ser ut att bli felaktig.
Citera
2023-07-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Det har varit sämre väder i några dagar och redan så ratar du Nitzans månadsprognos..
Citera
2023-07-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Nej en återhämtning till det vi haft i juni mellan datumen 13-29 ser jag som mycket osannolikt för juli, lågtrycken på atlanten har "äntligen?" vaknat till liv och det finns mycket energi att tillgå då vattnet är ovanligt varmt, senast vi hade en juni likt denna (2020) som var ännu varmare i hela landet blev juli kylig och ostadig, men vi hade ingen el nino då utan neutrala värden. En varmare och stabilare period är möjlig i andra halvan av juli men även där känns det osannolikt men lika ihållande/stabil värme som nu i juni.

De "fakta" du baserar detta påstående på är alltså:
1. Atlantlågtrycken har "vaknat till liv"
2. Juni 2020 var lik denna och sen blev juli skit

Jag tycker det låter som du sitter och killgissar bara.
Citera
2023-07-02, 14:08
Medlem
Tuors avatar
Igår sade de på nyheterna att det skulle bli 15 grader och regn hela dagen där jag bor.

Det kom några droppar tidigt i morse men sedan dess har det varit 20 grader och sol.

Helt plötsligt så har de nu ändrat sig helt på SMHI angående dagens väder där jag bor.

Hur kan de ta så fel? Går det ens att lita på någon prognos längre? Jag tycker att de har fel nästan hela tiden.
Citera
2023-07-02, 15:46
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
De "fakta" du baserar detta påstående på är alltså:
1. Atlantlågtrycken har "vaknat till liv"
2. Juni 2020 var lik denna och sen blev juli skit

Jag tycker det låter som du sitter och killgissar bara.

1: Atlanten har varit otroligt lugn under en väldigt stor del av senvår/försommar (maj+juni) därav de små nederbördsmängderna, det är ingen killgissning att vi nu har betydligt mer lågtryck på atlanten utan ren och skär observation, de bildas nya låg och minilågtryck hela tiden vilket tidigare inte var fallet, vi hade en blockering förut.

2: Det var bara en jämförelse,jag har aldrig sagt att det måste bli så,personligen tror jag inte på en såpass dålig julimånad som 2020 då den var helt utan högsommardagar alls här, men som tidigare nämnt krävs det en hel del för att nitzan cohens generella prognos för juli ska slå in, ingenting har ändrats i average som ser ut såhär denna morgon. https://bilddump.se/bilder/20230702153954-158.174.22.67.png

25c gränsen är markerad i rött högst upp, i juni var vi länge över eller runt den gränsen vilket inte är läget just nu, låter mer som att du är arg över att vädret ser ut att bli "sämre" i juli än i juni,

Signal för vecka 3 i juli 17-24 enligt ECMWF gällande avvikelsen för lufttrycken, inget som skriker varm högtrycksblockering i norra europa/skandinavien, fortfarande högtryck över grönland https://charts.ecmwf.int/streaming/20230701-2010/8b/render-worker-commands-6d4494695d-82r8s-6fe5cac1a363ec1525f54343b6cc9fd8-PPdyoY.png
Senast redigerad av Faronstream 2023-07-02 kl. 15:48.
Citera
2023-07-02, 19:44
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Så dålig var inte juli förra året, jag minns 30C i Mora, alla slags möjliga moln på himmeln på samma gång, märkligt. Visst juli förra året var svalare än 2021, jag höll på kokas av hjälpa polaren då.
20C på dagen och 15 på natten, växlande molnighet, skurar det är svensk sommar berra. Blir det för varmt och torrt luktar inte skogen, kanske tallar med kåda då. Fuktig skog luktar magiskt.

Det är inte säkert att hela juli blir normal, det kan vända snabbt fast jag hoppas på svampväder!

/SS
Citera
2023-07-03, 08:27
Medlem
Någon 2018-sommar lär det åtminstone inte bli, tack och lov!
Citera
2023-07-03, 10:20
Medlem
448s avatar
Hade iaf tur med vädret ,var ute nästan 3 månader i sträck med äventyrsbilen från april till nu - sol varje jävla dag nästa

Man har typ Obama solbränna

Som man har tankat upp me sol fast det blir atlantic horror rain train över scandipenisula.

Ingen som kollat GFS+384 vädermodeller?
Citera
2023-07-03, 11:29
Medlem
madnesstookthems avatar
Nackdelen med bakslaget nu är att varenda klimatförnekare får vatten på sin kvarn (bokstavligen talat). Fördel: växt- och djurlivet. Vi har törstiga insekter och fåglar där vi bor :-)
Citera
2023-07-03, 11:34
Medlem
448s avatar
Var i sista sekund med regn för många öringförande bäckar börja torra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in