2023-07-02, 14:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, de där minorna är ett gissel och tar tid..men vi får se. Samtidigt vet vi ju att ryssarna även har problem bakom fronten, dvs politisk instabilitet.

På det hela är det en kräftgång för ryssarna, och det finns inte några goda nyheter heller på inkommande. Bara mera utav samma elände. Mera missnöje hemma, och mer utrustning ifrån väst.
Ja vi får hoppas på det bästa.
Jag vet inte, börjar kännas som jag börjar tappa hoppet mer och mer.
Missnöje på hemmaplan, mer utrustning från väst, undermålig utrustning till sina trupper, dåligt med förnödenheter och enorma förluster.
Trots detta strider ryssarna på väldigt hårdnackat.
Inget tycks bita på fanskapen.
Sen om det beror på att dom faktiskt tror på stortsarens imperialistiska drömmar för dassriket eller att dom bara slåss för att inte bli skjutna av sina egna spelar mindre roll, dom strider som fan oavsett.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-07-02 kl. 14:34.
Citera
2023-07-02, 14:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
men putin är kvar vid makten men något försvagad tror jag.

Vad talar för att rysland imploderar tänker du?
När diktatorer börjar bli riktigt paranoida så startar sönderfallet. Ge det lite tid. Håll ut 😀
Citera
2023-07-02, 14:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
När diktatorer börjar bli riktigt paranoida så startar sönderfallet. Ge det lite tid. Håll ut 😀
Kanske men jag är inte säker på att Putin är paranoid eller ens försvagad av "kuppförsöket". Kom ihåg att Erdogan gick stärkt ur den misslyckade militärkuppen för 7 år sedan.
Citera
2023-07-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hur lång tid tror du Ukraina har på sig i ett utnötningskrig där de är helt berooende av väst? De kommer att göra ett sista försök när några gamla F-16 och långdistansmissiler har anlänt. Det kommer inte att göra skillnad. Ukraina skulle ha brutit igenom de ryska linjerna inom 24-72 timmar, och det är ju en omöjlighet. Kanske får vi se en rysk storoffensiv och fredsförhandlingar på ryska villkor till hösten? Sannolikheten är inte låg.

Det enda ryssen har kvar till sin "storoffensiv" är kärnvapen och andra massförstörelsevapen. Är Putin beredd att ta det steget?
Citera
2023-07-02, 14:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Kanske men jag är inte säker på att Putin är paranoid eller ens försvagad av "kuppförsöket". Kom ihåg att Erdogan gick stärkt ur den misslyckade militärkuppen för 7 år sedan.

Erdogan hade dock inte problemet med att vara i ett fullskaligt krig samtidigt, vilket nog tynger ner det hela. Och ha lika usla förhållanden till väst.
Citera
2023-07-02, 14:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Problemet är den att ryssarna ändå gör jobbet att hålla fronten rätt hyfsat trots att dom använder gammalt skrot. Andra länder hade hellre kapitulerat än damma av skräp från andra världskriget men ryssarna tar det som finns.

Geopolitiskt och långsiktigt är det bra även om en massa stackars ukrainare dör på kuppen. Ryssland behöver nötas ner tills alla deras gamla vapenlager är tomma, hundratusentals dött och ekonomin havererar. Annars kommer de ha kvar sin världsbild om att vara en supermakt som skall kolonisera andra folk. De måste finna sin plats i världen som bara ett land bland många andra; genom lidande, umbäranden, fattigdom, död och förnedring. Alla ryssar måste personligen få uppleva att de inte är bättre än andra och acceptera det. Många yngre vet det redan men framförallt Sovjetgenerationen måste få det bevisat för sig. Det måste bli mycket värre för dem än kaoset som rådde efter Sovjets fall.
Citera
2023-07-02, 15:03
Medlem
Jag tror väst inte har något emot att det drar ut på tiden. De kommer aldrig få en bättre chans att mosa Ryzzlands ekonomi. Ju längre det pågår, ju längre tär det på allas resurser. Och ryssarna har helt enkelt mycket sämre utgångsläge med sanktionerna som råder. Putin kan inte göra fred och tro att ryska folket inte ska få reda på hur mycket soldater som är dött för ingenting. Han sitter i en rävsax. Så länge det krigas kan han sitta kvar men så fort det blir fred och sanningen inte går att dölja, då får han betala priset, imho. Och statens pengar håller på att ta slut i samma takt som raketerna
Citera
2023-07-02, 15:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Erdogan hade dock inte problemet med att vara i ett fullskaligt krig samtidigt, vilket nog tynger ner det hela. Och ha lika usla förhållanden till väst.
Visst har du rätt, men Putins ställning och tillstånd efter "kuppförsöket" är oklart fortfarande. T ex påståendet om att Putin är paranoid är tydlig spekulation.
Citera
2023-07-02, 15:05
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Jag tycker det ser relativt stabilt ut. Detaljerna oklara - se mina inlägg i tråden om kuppen - men putin är kvar vid makten men något försvagad tror jag.

Vad talar för att rysland imploderar tänker du?
Vi vet ju inte vad det här kuppförsöket kan få för konsekvenser?

Just nu är det ju jävligt oklart vem som styr och vilka utrensningar myteriet kan generera.

Det är ju inte heller omöjligt att det kommer fler kuppförsök?
Citera
2023-07-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hur lång tid tror du Ukraina har på sig i ett utnötningskrig där de är helt berooende av väst? De kommer att göra ett sista försök när några gamla F-16 och långdistansmissiler har anlänt. Det kommer inte att göra skillnad. Ukraina skulle ha brutit igenom de ryska linjerna inom 24-72 timmar, och det är ju en omöjlighet. Kanske får vi se en rysk storoffensiv och fredsförhandlingar på ryska villkor till hösten? Sannolikheten är inte låg.

Hur gick det Ryzzlands senaste offensiv egentligen? Dom mobiliserade 300 000 stackars själar och tog totalt MINDRE mark än vad Ukraina HITTILLS har gjort i sin. Om Ukrainas offensiv går dåligt som ni ryzzar tjatar om, hur katastrofalt dåligt gick inte Ryzzlands?
Citera
2023-07-02, 15:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Visst har du rätt, men Putins ställning och tillstånd efter "kuppförsöket" är oklart fortfarande. T ex påståendet om att Putin är paranoid är tydlig spekulation.

Tja nå, personligen tror jag nog att hans "paranoia-nivå" (om man säger så) har nog gått upp. Ett kuppförsök tog nog honom helt på sängen, han fick inte ens slått det ner.., utan måste göra en deal. Han har ju även säkert fått många ovänner det sista året, med att få oligarker att hoppa ut genom balkongen. Det är han nog även medveten om..
Citera
2023-07-02, 15:13
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Lidandet skulle ha ökat då eftersom de kriminella mördarna i Moskva då ostört och ostraffat kunnat massmörda, våldta, tortera, plundra och förtrycka miljoner ukrainare över hela Ukraina - utan att det fanns ett hopp för dem. Det hade varit fruktansvärt.

Nu kan krigsförbrytarna i Moskva bara plåga ukrainarna i vissa delar av Ukraina. Dessutom får de betala ett högt pris för detta. De kan inte plåga ukrainarna helt ostraffat. De får själva betala i blod.

Miljoner mindre människor skulle ha lidit.
Det du säger är ren spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in