2023-07-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...men varför GÖR man något sådant, då..? Det var ju dessutom en så begränsad upplevelse de skulle få. Om man jämför med James Camerons utforskning av Titanic i miniubåt (se "Ghosts of the Abyss", en fantastisk dokumentärfilm, ni som inte redan har gjort det). Där åker de runt och över hela Titanic, är alldeles nära, skulle kunna sträcka ut en hand och röra vid strukturerna (om det vore möjligt såklart), de kan gå tillbaka och titta närmare på saker som väcker intresse... och de har två kamerarobotar med sig, som ger sin in i själva vraket, och teamet kan se vad dessa filmar samtidigt, på en skärm.

Titan kunde knappt röra sig alls, bara lite runt sin egen axel. Det var en person som var med på en av expedtionerna (jag minns inte vem, men kan söka upp det om det är viktigt), som sa att han alltid hade drömt om att få se fören på Titanic, den ikoniska - som också highlightades i Camerons romantiska film "Titanic" från 1997! Men i stället landade Titan bakom aktern (den gick ju inte att styra, utan havsströmmarna avgjorde var den skulle slå i botten), en bit ifrån vraket till och med, och där låg de stilla och kunde inte förflytta sig, utan bara titta på aktern på avstånd genom det där fönstret... VARFÖR riskera livet för en så begränsad upplevelse, liksom..? Och till det priset!
De hade propellrar på var sida som kunde flytta den framåt och bakåt och även upp och ner. Men de hade ingen möjlighet att själv "se" var de var, det sköttes från moderskeppet på ytan sen kommunicerade de detta vi någon sorts textmeddelande ner till Titan. När den kommunikationen fallerade kunde de inte navigera mer än avsluta och stiga mot ytan.
Citera
2023-07-01, 23:06
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Titan kunde knappt röra sig alls, bara lite runt sin egen axel.
Det kunde den väl ändå? Den hade ju något slags motorer, i form av de där svarta grejerna på sidorna som liknade stora ficklampor.
Citera
2023-07-01, 23:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Antar att du sett tillfället när de hade monterat en av motorerna åt fel håll. Så framåt på styrspaken blev höger, så de snurrade bara istället för att komma någon vart. De listade ut vad som var fel och kom på att om man vrider handkontrollen nittio grader så kompenserar det för felmonteringen. Den kunde åka i alla riktningar.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
De hade propellrar på var sida som kunde flytta den framåt och bakåt och även upp och ner. Men de hade ingen möjlighet att själv "se" var de var, det sköttes från moderskeppet på ytan sen kommunicerade de detta vi någon sorts textmeddelande ner till Titan. När den kommunikationen fallerade kunde de inte navigera mer än avsluta och stiga mot ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det kunde den väl ändå? Den hade ju något slags motorer, i form av de där svarta grejerna på sidorna som liknade stora ficklampor.

Jag orkar inte.

Det krävs något slags uppryckning, åtstramning. Det ska inte GÅ att skylla på "internationellt vatten", när man tar med betalande passagerare ombord på en ocertifierad farkost till nästan 2 000 meters djup. Här finns det en lucka i lagen, som måste täppas till!
Citera
2023-07-01, 23:25
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har skrivit det tidigare i tråden, ingen av passagerarna (förutom 19-åringen) var direkt obildade utan tvärtom.
Alla hade ett stort intresse antingen för Titanic, djuphavsdyk eller båda delar.

Fransmannen, experten hade ju varit där otaliga ggr tidigare.

Kan inte tänka mig att dessa män inte skulle läsa på om vad för slags farkost dom skulle dyka ner med utan bara ta Stockton ”på orden”.

Citerar mitt tidigare inlägg för länk till dokumenten som man nu vet att dom signerade.
Mer info här;

https://www.cbsnews.com/amp/news/titan-sub-oceangate-famlies-lawsuit-waivers/

Frågan är hur alla kan fatta att den här farkosten var helt åt helvete förutom dom "bildade" nötterna som åkte med?
Hur jävla bildad är man då på en skala?
Senast redigerad av karlsoon 2023-07-01 kl. 23:32.
Citera
2023-07-01, 23:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
...men varför GÖR man något sådant, då..? Det var ju dessutom en så begränsad upplevelse de skulle få. Om man jämför med James Camerons utforskning av Titanic i miniubåt (se "Ghosts of the Abyss", en fantastisk dokumentärfilm, ni som inte redan har gjort det). Där åker de runt och över hela Titanic, är alldeles nära, skulle kunna sträcka ut en hand och röra vid strukturerna (om det vore möjligt såklart), de kan gå tillbaka och titta närmare på saker som väcker intresse... och de har två kamerarobotar med sig, som ger sin in i själva vraket, och teamet kan se vad dessa filmar samtidigt, på en skärm.

Titan kunde knappt röra sig alls, bara lite runt sin egen axel. Det var en person som var med på en av expedtionerna (jag minns inte vem, men kan söka upp det om det är viktigt), som sa att han alltid hade drömt om att få se fören på Titanic, den ikoniska - som också highlightades i Camerons romantiska film "Titanic" från 1997! Men i stället landade Titan bakom aktern (den gick ju inte att styra, utan havsströmmarna avgjorde var den skulle slå i botten), en bit ifrån vraket till och med, och där låg de stilla och kunde inte förflytta sig, utan bara titta på aktern på avstånd genom det där fönstret... VARFÖR riskera livet för en så begränsad upplevelse, liksom..? Och till det priset!
Man hade ju lika gärna kunnat kolla på James Camerons bilder istället och fått en betydligt större upplevelse för en bråkdel av priset.
Citera
2023-07-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Tror inte tanken är att något ska "brinna" i dagligt tal, utan snarare att allt i kammaren förbränns på någon tiondels sekund i en explosion efter själva implosionen, innan vattnet har någon effekt. Men det kräver som sagt att det blir en kompression utan läckor och det är nog uteslutet när skrovet består av kolfiber och det blir fullt av läckor. Kanske möjligt med andra material.

Ok, det är alltså där man hittat misstänkta kvarlevor? Kan man läsa vidare om detta? Är intresserad av hur allt gick till.

Då har det ändå varit en plötslig och ”explosiv” implosion?
Citera
2023-07-01, 23:49
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Jag orkar inte.

Det krävs något slags uppryckning, åtstramning. Det ska inte GÅ att skylla på "internationellt vatten", när man tar med betalande passagerare ombord på en ocertifierad farkost till nästan 2 000 meters djup. Här finns det en lucka i lagen, som måste täppas till!
Det var inte alls det min kommentar handlade om.
Citera
2023-07-02, 00:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det var inte alls det min kommentar handlade om.

Då får du utveckla, för jag trodde att du var ironisk. Det jag skrev om passageraren som bara fick se aktern på Titanic på avstånd, för att det var där de hade landat på havsbottnen, och Titan inte kunde förflytta sig till och över och runt vraket... är sant.
Citera
2023-07-02, 00:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Man hade ju lika gärna kunnat kolla på James Camerons bilder istället och fått en betydligt större upplevelse för en bråkdel av priset.

Exakt. Och helt riskfritt.
Citera
2023-07-02, 03:09
Medlem
kramdjurs avatar
Det diskuterades ovan vad som fanns innanför kolfibertuben och det var faktiskt ett metallrör där, inte det som dom lindade på utan ett som de satte dit sedan för att ha någon stomme att skruva inredningen på, det är viktigt att inte göra någon åverkan på kolfibern. Här är ett antal närbilder som jag hittade:

https://cmg-cmg-tv-10090-prod.cdn.arcpublishing.com/resizer/5phakb3jWNL1PeWvW5MkEYwK94k=/1600x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/cmg/7NIOFEGWVFAVBEJ5TMWOF7FUTQ.jpg
https://cmg-cmg-tv-10090-prod.cdn.arcpublishing.com/resizer/77op2qqdwVxpL8fgwydi9bz5C1M=/1600x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/cmg/4RK6THIB6RGXTNU5XGPBMFNLKE.jpg
https://cmg-cmg-tv-10090-prod.cdn.arcpublishing.com/resizer/mE5ugPpORfps7ixKGAOSKGGuNjU=/1600x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/cmg/AIUIK565QRBXLHS2GZ2VN5FRUM.jpg
https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/oKBz6jCWX4.brXB5pN.tFA--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTEyNDI7aD03Njc-/https://media.zenfs.com/en/aol_uk_yahoo_news_uk_469/85d31b437abd3ea049e1403bf8e0e968
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2017/12/171216-ocean-cylinder1-1260x840.jpg

Det är alltså fullt möjligt att det inre höljet började bukta om det blev en liten läcka i kolfibern. Måste ha varit en mycket skrämmande väntan för att se om de skulle hinna stiga!
Citera
2023-07-02, 10:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Frågan är hur alla kan fatta att den här farkosten var helt åt helvete förutom dom "bildade" nötterna som åkte med?
Hur jävla bildad är man då på en skala?

Dom har själv signerat ”avtalen”, där allt står svart på vitt om vilka risker det innebar (samt om farkostens uppbyggnad/material).
Dvs dom har vetat att det kan gå åt helvete men valde ändå att åka med.

Dumt såhär i efterhand visst, men att påstå att det inte var smarta och bildade män är direkt felaktigt.
Det var inte gemene ”Svensson på Villavägen 26” som klättrade i denna gången.
Finns massor av info om passagerarna att läsa överallt på nätet, om vilka dessa var, deras yrke, intressen osv om du inte tror på vad jag skriver.

Som sagt, dom tänkte väl som alla andra som råkar ut för olyckor; ”Det händer inte mig”.
Titan hade varit nere vid flera tillfällen tidigare och återvänt, varför skulle något gå fel just denna gången?
Citera
2023-07-02, 10:32
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Då får du utveckla, för jag trodde att du var ironisk. Det jag skrev om passageraren som bara fick se aktern på Titanic på avstånd, för att det var där de hade landat på havsbottnen, och Titan inte kunde förflytta sig till och över och runt vraket... är sant.
Ok, men det måste väl ha rört sig om tekniska problem? Den hade ju bevisligen något slags motorer. Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in