Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
En matta är ganska praktiskt att använda för att dölja och även bära en kropp i, och har som du skriver använts många gånger tidigare för dessa ändamål. Jag har själv inte hängt med i just mattdiskussionen. Men hur skulle dessa ha använts i detta fall?
Har mattorna inte kontrollerats efter spår? Tänker du att J kan har rullat in T i en matta för att dölja kroppen för M?
Jag vet ju inte vad som har hänt i lgh, och tyvärr (?) verkar de första poliserna inte ha tagit foton ( kanske inte är brukligt??).
Men de bägge har skrivit utförliga pm.
Det finns iaf en beskrivning om var mattorna låg och att den manliga ( var det väl) polisen reagerade på det, men kunde inte se något avvikande.
Man kan väl tänka att någon ändå varit i lgh och ändrat, flyttat på grejor efter detta besök. För några ihoprullade/ delvis ihopvikta mattor syns inte på bilderna sen.
Varför har man lagt ut en matta under köksbordet sen?
Eller har man verkligen gjort det? Glas står på bordet liksom rullen och boxen.
Fattas det en matta, mattor, två(?) eller minns polisen helt enkelt fel?
Är det ändå inte något att utreda eller ska man skita i det som utredare.
Vem har varit i lgh efteråt och vad har gjorts? Av vilket skäl?
Skulle inte du som åklagare/ forensiker fundera en enda sekund på det.
Måste man först ha svaret på varför en matta eller två är borta?
Kanske var det två mindre mattor? Vem säger att mattorna var så stora att de kunde användas till transport?
Dög att det var två små mattor som legat över Toves kropp för att dölja den?
Eller att det var en matta som i första försöket försökte användas för att dölja att det var en kropp som släpades i lakanet, men att det inte funkade. Den ramlade av och plastpåsar användes istället?
Jag vet inte. Kanske det inte ens fattas matta.
Men att skita i en försvunnen matta i en utredning seg jag som slarv.
Precis som Avel tar upp avvikelsen att mobilskalet på
Johannas mobil verkar saknas. Iaf finns ingen notering om att det tagits av eller foto på det avtagna skalet, vilket kan innebära att Johanna själv har tagit av det av någon anledning.
Klart som skjutits att en utredning ska kolla upp sådant och inte missa det nör polisen tydligt nämner mattorna.
Jag fattar inte varför då många i tråden ifrågasätter detta.
Om fallet hade handlat om yxmördade Therese som låg inrullad i veckor ( eller månader???) i sin källare och någon hade påpekat att det saknades en matta, hade ni verkligen tyckt att det var en onödig åtgärd att kolla upp om mattan?
Kolla bilder från förfesten, fråga föräldrar och L*ouise, de misstänkta. Hantverkarna kanske. Osv.
Kolla hemma hos pappan.
Måste man verkligen sitta inne med lösningen på gåtan först innan man undrar var mattan tagit vägen.
Varför ifrågasätter flera i tråden detta. Jag ser det som slarv från utredningens sida oavsett om polisen minns fel eller att det inte alls saknas en matta.