2023-07-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon lyste mot slutet när hon hade släppt kroppen och J bad om ljus längre in i skogen. Efteråt säger hon att hon inte klarar mer och vänder sig om för att gå till bilen.
Men detaljerna runt bärandet tycker jag är något oklar, förloppet borde ha kunnat beskrivas utförligare och mer sammanhängande.

OK, kanske har jag missuppfattat/missat något, trodde att det enda hon gjorde var att lysa med mobilen på J.s order.
Citera
2023-07-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Kan man inte kolla de via Google Play vilka appar som var installerade?
Om hon nu hade Android.

Det går att ”återskapa” hela hennes mobil likt man gör om man tappar bort, har sönder eller får sin egen mobil stulen.

Och även en sån Google Takeout ger svar på appar och annat då en sådan ”tömning” ska visa allt som Google lagrar på/om ens konto.

Man får inte allt men absolut appar och liknande.
Citera
2023-07-01, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är så enkelt som att TR tror inte på att M sov under de 45 min som Tove blev mördad

GW tror inte heller att M sov
Jag tror inte heller att hon sov
Då spelar inte tiden på mob så stor roll

Och ingen vet vilken tid mordet skedde
Så beviset för att M deltagit i mördandet är att hon varit vaken?

Det är lite som med kvinnan som läser i en eka guppande i sjön och blir anklagad för att tjuvfiska eftersom även makens fiskeutrustning finns i båten.
Citera
2023-07-01, 11:33
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du läser mitt inlägg är det ju en spekulation.

Det står ord som ” kan”, ” jag tänker att”, ” kanske”, ” kan hon vara” och ” kanske” igen. Inte långt inlägg men fullt med ord som visar på ett förslag.

Jag tror inte att Maja deltog, men innan du far ut mot mig om vad jag tror, borde du kanske ta reda på det. Jag har aldrig sagt att det är uteslutet att Maja deltog i mordet.

Jag hävdar inte alltså att jag vet hur Maja fungerar, men precis som du har rätt att spekulera fritt om att Maja är skyldig till mord och att en försvunnen matta och jag är skrattretande ( och psykopat var det väl du kallade mig), så är detta ett diskussionsforum där vi får just spekulera.

Jag får ha min tro och du din.
Ja vi spekulerar ju alla, men till skillnad mot dig så psykoanalyserar jag inte gärningskvinnorna och försöker bortförklara endast den enes alla handlingar.
Anser att alla har rätt till sin åsikt men vissa skribenter ser åtminstone mer klartänkt på brotten.
Exempelvis förrådsteorin kan man ju i princip kasta i soptunnan då utrymmet är undersökt, men fortfarande försvaras den teorin av några.

(Psykopat var det du själv som kallade dig, inte jag)
Citera
2023-07-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M hade väl legat där senast i augusti-september då hon blev utelåst? De hade tittat in i det öppna förrådet i sökandet efter T som jag har förstått det, och konstaterat smuts och damm - dokumentation saknas. - Hundsök? Vi får se om åklagaren har något hållbart att komma med.

J bodde högst upp så det var endast grannen mittemot som hade kunnat kika i titthålet. Jag gissar på att J var på väg att köra fram bilen när hon möter grannen, hon ville ha undan T så snabbt som möjligt. Därför säger hon att hon väntar på att mamma ska skjutsa henne, för att förmedla ansvarskänsla. En egenskap hon använder som en återkommande röd tråd, se ex haschkakeresan och bilkörning med stimulantia i kroppen.

Gällande riskbenägenhet så är det mer än uppenbart att J var beredd till risker av övermått; dra ner en kropp, delvis synlig (hon sa ju att M ville ha plastpåsar).
Fötter och byxben syntes med en glipa i mitten, lakanet hade en bredd på 90 cm; se FUP.

Offentligt utrymme - bakom dörren? Hon och M släpar ner kroppen en stund senare, hela vägen ut mot bilen. - Var det mindre riskfyllt?

Dokumentation saknas inte. Polisen gjorde troligen en visuell genomgång av alla gemensamma utrymmen i fastigheten. Dokumentationen var troligen i form av en avrapportering av vad poliserna såg när dom tittade in i alla dessa utrymmen. Eftersom det var dammigt och dom gjorde bedömningen att Tove inte kan ha varit där fanns ju ingen anledning till att skicka dit varken forensiker eller sökhund.

Det är alltid en risk att flytta en kropp, men gärningsmännen inser ju att den måste flyttas, för annars kommer den upptäckas tids nog. Så det är inte mycket till val. Riskbedömningen vägs mot vad man kan vinna. Att flytta en kropp som inte behöver flyttas är ett onödigt risktagande.

Att J skulle ta risken att släpa ut kroppen från lägenheten när grannarna minuter innan visat närvaro, bara för att dölja den från M tror jag inte alls på. Tänkte hon att kroppen skulle ligga där i några minuter medans hon flyttade cykeln för att sen flytta den igen?
Citera
2023-07-01, 11:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Åh, vad bra. Du är inte alls så dålig på att söka som du säger.

Jag minns tyvärr inte vad jag kollade vid tidpunkten, ibland är jag grundlig och kollar ” allt”, ibland bara just temat, typ hundsök.

Jag har dock inget minne ( hur pålitligt det nu är) om att man ska ha kollat på vinden.

Det är bara bilden av dörren dit och att det nämndes om stegen till taket som jag hittade vad jag kan minnas.

Så nej, tror inte att det finns något i FUP.

Om det skulle finnas i slasken, är det obegripligt för mig. Det är av allra högsta intresse i en utredning vilka utrymmen och områden som är avsökta och vad man kan ha hittat/ inte hittat där.
Att söka I tråden håller jag på att lära mig 😃, men att söka i FUP är ett elände och än värre är att googla efter något om jag inte vet exakt vad jag söker.

På något vis hoppas jag att PMet fanns i slasken och inte är författat på beställning efter dom. Ett PM skrivet i efterhand vore att underminera hela utredningen och öppna för misstanke om fler grova missar (förutom de som Avel påpekat). Så lång tid efter har det inget värde över huvud taget - jfr med länken Heretic postat om minnet.
Citera
2023-07-01, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En matta är ganska praktiskt att använda för att dölja och även bära en kropp i, och har som du skriver använts många gånger tidigare för dessa ändamål. Jag har själv inte hängt med i just mattdiskussionen. Men hur skulle dessa ha använts i detta fall?

Har mattorna inte kontrollerats efter spår? Tänker du att J kan har rullat in T i en matta för att dölja kroppen för M?

Jag vet ju inte vad som har hänt i lgh, och tyvärr (?) verkar de första poliserna inte ha tagit foton ( kanske inte är brukligt??).
Men de bägge har skrivit utförliga pm.

Det finns iaf en beskrivning om var mattorna låg och att den manliga ( var det väl) polisen reagerade på det, men kunde inte se något avvikande.

Man kan väl tänka att någon ändå varit i lgh och ändrat, flyttat på grejor efter detta besök. För några ihoprullade/ delvis ihopvikta mattor syns inte på bilderna sen.
Varför har man lagt ut en matta under köksbordet sen?

Eller har man verkligen gjort det? Glas står på bordet liksom rullen och boxen.

Fattas det en matta, mattor, två(?) eller minns polisen helt enkelt fel?

Är det ändå inte något att utreda eller ska man skita i det som utredare.

Vem har varit i lgh efteråt och vad har gjorts? Av vilket skäl?

Skulle inte du som åklagare/ forensiker fundera en enda sekund på det.

Måste man först ha svaret på varför en matta eller två är borta?

Kanske var det två mindre mattor? Vem säger att mattorna var så stora att de kunde användas till transport?

Dög att det var två små mattor som legat över Toves kropp för att dölja den?

Eller att det var en matta som i första försöket försökte användas för att dölja att det var en kropp som släpades i lakanet, men att det inte funkade. Den ramlade av och plastpåsar användes istället?

Jag vet inte. Kanske det inte ens fattas matta.

Men att skita i en försvunnen matta i en utredning seg jag som slarv.

Precis som Avel tar upp avvikelsen att mobilskalet på
Johannas mobil verkar saknas. Iaf finns ingen notering om att det tagits av eller foto på det avtagna skalet, vilket kan innebära att Johanna själv har tagit av det av någon anledning.

Klart som skjutits att en utredning ska kolla upp sådant och inte missa det nör polisen tydligt nämner mattorna.

Jag fattar inte varför då många i tråden ifrågasätter detta.

Om fallet hade handlat om yxmördade Therese som låg inrullad i veckor ( eller månader???) i sin källare och någon hade påpekat att det saknades en matta, hade ni verkligen tyckt att det var en onödig åtgärd att kolla upp om mattan?

Kolla bilder från förfesten, fråga föräldrar och L*ouise, de misstänkta. Hantverkarna kanske. Osv.

Kolla hemma hos pappan.

Måste man verkligen sitta inne med lösningen på gåtan först innan man undrar var mattan tagit vägen.

Varför ifrågasätter flera i tråden detta. Jag ser det som slarv från utredningens sida oavsett om polisen minns fel eller att det inte alls saknas en matta.
Citera
2023-07-01, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vid tiden som polisen var där, i ett väldigt tidigt skede, så letade de efter en ev levande TT.
Kanske öppnade dörren till vinden (förråd, som egentligen inte var något förråd utan en trapp upp till vinden).
Konstaterade förmodligen där och då att det i dammet inte fanns några spår, varken av en en död eller levande TT.
Hade TT släpats in där (död) så hade det gett tydliga spår i dammet.

Ja, sannolikt är det så.
Ett om i FUP eller en kommentar om att man kollat i vindsutrymmet ör på din plats och när, varför och vad man gjorde.
Citera
2023-07-01, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Ja vi spekulerar ju alla, men till skillnad mot dig så psykoanalyserar jag inte gärningskvinnorna och försöker bortförklara endast den enes alla handlingar.
Anser att alla har rätt till sin åsikt men vissa skribenter ser åtminstone mer klartänkt på brotten.
Exempelvis förrådsteorin kan man ju i princip kasta i soptunnan då utrymmet är undersökt, men fortfarande försvaras den teorin av några.

(Psykopat var det du själv som kallade dig, inte jag)

Nu diskuterade jag egentligen inte förrådsteorin, utan hypotesen att Maja hade sett något eller inte och om hon hade det, varför hon inte erkänt detta.

Förrådsteorin har jag själv inte som huvudhypotes, utan jag har just detta att Maja vet mer än hon erkänner som min mest sannolika.

Det är också så att man kan ha flera teser som möjliga samtidigt.

Jag skrattar inte nedsättande åt andras hypoteser eller kallar andra för psykopater för att de tror på det ena eller andra sättet.
Citera
2023-07-01, 12:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M börjar med att säga att VI ska bestämma hur VI ska få ner kroppen, sedan vips är hon i skogen.

M: Jag, ja. Alltså, nej ja...
Svammel

..hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll i händerna..
Om någon av dem hållt I händerna när de bar, borde lakanet fallit av.

M: Nej men dom åkte ju av lite så där, så att ja, eh, ja...
Nej, men ja...Svammel

Jag tolkar Ms svar som ett klumpigt och svamligt försök till efterhandskonstruktion.
Det jag då blir fundersam över är varför hon ska försöka förklara var J fått "handhållandet" ifrån.

Kanske är det så att hon vill svara något, inte bara säga att hon inte vet, ungefär som när hon gissar att T varit i förrådet?

Kanske det rentav stämmer som J sagt, att M hållt Ts händer i badrummet och M försöker bortförklara det?
" då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom."

F: Men det var du själv som släpade henne till den platsen där hon senare låg?
J: Ja.
BF: Och jag uppfattade att du höll i hennes fötter eller i den änden utav?
J: Ja.

Jag har gjort ett försök att få till ett sammanhängande förlopp baserat på bådas redogörelser:

T dras ut ur bilen med fötterna före och huvudet åker i marken med en duns.

J tar tag under armarna och släpar kroppen över gruset.

J ber om hjälp när hon är framme vid barrskogen. M tar då tag i fötterna.

J vill vända på T för att det är för tungt, de vänder kroppen med benen mot skogen för att J ska kunna ta tag i fotleden och släpa in kroppen längre in och bakom en sten.
M släpper taget om handlederna, J överräcker sin mobil så att M får lysa. Därefter avbryter M och går tillbaka till bilen.

Låtit bli att citera allt som återges då det tar alltför stort utrymme. Hittar inget avsnitt där deras redogörelser går isär, de beskriver olika delar där M:s är mera utförliga och detaljrika.
Men säg gärna till om ni hittar något som jag har missat här.
Citera
2023-07-01, 12:04
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Nu diskuterade jag egentligen inte förrådsteorin, utan hypotesen att Maja hade sett något eller inte och om hon hade det, varför hon inte erkänt detta.

Förrådsteorin har jag själv inte som huvudhypotes, utan jag har just detta att Maja vet mer än hon erkänner som min mest sannolika.

Det är också så att man kan ha flera teser som möjliga samtidigt.

Jag skrattar inte nedsättande åt andras hypoteser eller kallar andra för psykopater för att de tror på det ena eller andra sättet.
Förrådsteorin tog jag endast som ett exempel till alla bortförklaringar om att Maja inte ens ska ha sett Tove förrän efter 03 på natten.
Tror det är rätt omöjligt att missa ett mord i en sådan liten lägenhet.
Här tror jag faktiskt att Johanna talar sanning om att Maja höll fast händerna, bl.a för att Maja försöker förekomma utredningen (utifall DNA skulle hittas) med att hon höll i dem under dumpningen i skogen.

Citera
2023-07-01, 12:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vid tiden som polisen var där, i ett väldigt tidigt skede, så letade de efter en ev levande TT.
Kanske öppnade dörren till vinden (förråd, som egentligen inte var något förråd utan en trapp upp till vinden).
Konstaterade förmodligen där och då att det i dammet inte fanns några spår, varken av en en död eller levande TT.
Hade TT släpats in där (död) så hade det gett tydliga spår i dammet.
Även om poliserna har örnsyn och vana att observera avvikelser är det inte givet att de uppmärksammade mer än att där var rejält dammigt, då deras uppdrag var att leta efter en levande T.

Att dammet skulle legat som ett jämnt och slätt lager där spår tydligt skulle urskiljas vid en snabbkoll efter annat, har jag lite svårt att tro.

Jag är själv tveksam till förrådsteorin, men PMet väcker frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in