2023-07-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Wow det är kopiösa förluster av ryskt artilleri nu. Ukraina förstörde 35 haubitsar. Det verkar som Ukraina skjutit bort de mesta pansar nu. Bara artilleriet och stalinorglarna kvar.

Det verkar vara ganska klart nu att Ukraina kommet återta allt inklusive Krym.

https://cornucopia.se/2023/07/uppdateras-massiva-ryska-artilleriforluster-prigozhins-trollfabrik-i-piter-nedstangd-eus-nya-ordfora nde-pa-statsbesok-i-kyjiv/
Följande grafer baserade på verifierade Oryx-uppgifter är intressanta.

Visar procentuell förlust av ryska tanks på över 70% och även hur ryska artilleriförluster eskalerat under Ukrainas offensiv. Som jämförelse har Ukraina förlorat lite över 20% av sina tanks. Skulle man tro de officiella ryska siffrorna så har Ukraina förlorat 500% av sina tanks, det är sån där rysk 4D-matematik som vi vanliga dödliga inte är smarta nog att fatta.

https://raw.githubusercontent.com/leedrake5/Russia-Ukraine/master/Plots/current_percent_deployed_tanks.jpg?

https://raw.githubusercontent.com/leedrake5/Russia-Ukraine/master/Plots/current_artillery.jpg?
Citera
2023-07-01, 11:20
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
David Axe tar upp BMR-64 i sin senaste piece och har med en bild på det udda fordonet. En T-64:a utan kanon är något iögonfallande.

Länkar till en tidigare text om monstret Wisent 1.

Citat:
A 40-ton BMR-64 combines the armored hull and turret of a 1970s-vintage T-64A tank with KMT-7 minerollers—and removes the tank’s 125-millimeter gun in order to save weight and shrink the crew from three to two.

Potentially the biggest problem with the BMR-64 is one that’s common to many Soviet-style mineclearing vehicles. The KMT-series minerollers detonate mines in two narrow channels right in front of a vehicles’ tracks. That risks leaving intact mines in the middle of an assault lane.

Ukraine’s Combat Engineers Are Riding Special Mineclearing Tanks Into Battle
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/30/ukraines-combat-engineers-are-riding-special-mineclearing-tanks-into-battle/

Tidigare text om Wisent 1
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/23/even-after-losing-half-their-leopard-2rs-the-ukrainians-have-plenty-of-special-breaching-vehicles/?ss=aerospace-defense
Citera
2023-07-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det vimlar av illegala invandrare i Moskva. De kommer från Centralasien, Afrika och Mellanöstern. Även personer från Kaukasus, som är medborgare i Ryska federationen, befinner sig illegalt i Moskva om de inte har inrikespass, uppehållstillstånd och arbetstillstånd.
Okay, det vi associerar fri rörlighet är hårdare reglerat inom den ryska federationen alltså.
Men "turistresor" till Belarus och Ryssland för vidare befordran till väst har väl i stort sett stoppats av hårdare gränskontroller har jag för mig.
Men visst generaliserar jag, det är jag medveten om som ett litet Natotroll jag är.
Citera
2023-07-01, 11:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Armeer av beväpnade nazister ser jag inte som något normalt.

Azov och dess representanter fanns långt innan kriget. Sedan fick dom militärt bistånd och växte sig ännu större genom stödet från väst och USA.

Ukrainas förkärlek till denna avskyvärda ideologi är välkänd och problematisk och ligger på en helt annan
nivå än något annat jämförbart land.
Många av er ryssvänner har en märklig relation till nazismen. Många av er är uttalade nazister och de övriga säger sig avsky nazismen men försvarar en fascism som bär många likhetstecken med nazismen.
Citera
2023-07-01, 11:25
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Idag firar ryssarna att de påbörjat dag 128 i år två av sin tvådagars militära specialoperation.
Zelenskyj sa igår att han känner sig lugn eftersom bara ryssar vill mörda honom, medan hela världen vill mörda Putin.

Hela världen vet jag inte. Betänk att det finns färre människor i väst än övriga världen. Tror inte att så många personer i Afrika, Asien och Sydamerika känner något större agg mot Putin.

Förövrigt tror jag att det finns en hel del Ukrainare som vill fimpa av Zelenskyj.
Citera
2023-07-01, 11:26
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Goda sidan underhåller ett krig som hade kunnat undvikas. Jo jävlar vad ni är goda.
1: Vi "underhåller" ingenting. Vi gör det som är nödvändigt för att din bajsmästare ska veta att han inte kan göra som han behagar utan att få smäll på fingrarna.
2: Kriget hade kunnat undvikas genom att putler tog livet av sig, exempelvis. Har du några fler förslag utöver att du anser att de skulle säga åt putte att han så gärna få behålla sina olagligt annekterade områden? Ryssfan
Citera
2023-07-01, 11:26
Medlem
Citat:
Wow det är kopiösa förluster av ryskt artilleri nu. Ukraina förstörde 35 haubitsar. Det verkar som Ukraina skjutit bort de mesta pansar nu. Bara artilleriet och stalinorglarna kvar.

https://cornucopia.se/2023/07/uppdateras-massiva-ryska-artilleriforluster-prigozhins-trollfabrik-i-piter-nedstangd-eus-nya-ordfora nde-pa-statsbesok-i-kyjiv/

Og så ser det ut som flere her på FB mister jobben sin ettersom trollfabrikken i blant annet St. Petersburg skal stenges ned.

Sitat -
Nederländska The Moscow Times skriver att terroristledaren och krigsbrottslingen Prigozhin nu ska stängt ner och avvecklat samtliga företag i hans trollfabrik Patriot Media. Företagets sajter ska även blockerats i Ryssland. Därmed har ett mycket viktigt ryskt vapen för påverkansoperationer eliminerats, givet att uppgifterna stämmer och att inte någon annan tagit över verksamheten. Förmodligen är Kreml rädda för att Prigozhin ska rikta trollfabrikerna mot Putinregimen, vilket de anser vara värre än att förlora de avlönade trollen som arbetar mot Väst. Man så att säga kapitulerar påverkanskriget.

Under Midsommarkuppen var också trollfabrikerna knäpptysta, vilket också fick de svenska nyttiga idioterna eller köpta påverkansoperatörerna att bli helt tysta när de inte fick några direktiv om vad de skulle skriva.

https://www.themoscowtimes.com/2023/06/30/exiled-wagner-boss-shutters-patriot-media-group-reports-a81707
Citera
2023-07-01, 11:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Armeer av beväpnade nazister ser jag inte som något normalt.

Azov och dess representanter fanns långt innan kriget. Sedan fick dom militärt bistånd och växte sig ännu större genom stödet från väst och USA.

Ukrainas förkärlek till denna avskyvärda ideologi är välkänd och problematisk och ligger på en helt annan
nivå än något annat jämförbart land.

Jag förstår att du inte gillar killar som denna.
Ingen normal kan gilla honom.
https://romea.cz/en/world/the-times-putin-has-sent-mercenaries-to-kyiv-led-by-an-admirer-of-the-nazis-to-murder-zelenskyy-and- the-klitschko-brothers
Citera
2023-07-01, 11:28
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Hela världen vet jag inte. Betänk att det finns färre människor i väst än övriga världen. Tror inte att så många personer i Afrika, Asien och Sydamerika känner något större agg mot Putin.

Förövrigt tror jag att det finns en hel del Ukrainare som vill fimpa av Zelenskyj.
Betänk att 104 länder röstar emot putte.
Betänk att länder som Kina och Indien har öppet erkänt putte som aggressor.

Men du har rätt, putte kan få fly till afrika, där hör han hemma.
Citera
2023-07-01, 11:28
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert

Visst nasse, och under ww2 fanns det miljoner i Afrika som inte hatade Hitler... det var ju verkligen till hans fördel?
Citera
2023-07-01, 11:34
Medlem
Citat:

Måste ta dessa siffror med en nypa salt. Bättre att förlita sig på Oryx som endast räknar visuellt bekräftade förluster.
Visst ser man att ryskt artilleri ökat sina förluster men en ny trend är att bogserade haubitsar stryker med i allt högre frekvens, typ 122mm D-30. Följer trenden att ryssarna behöver damma av äldre grejer.

Men kött är kött och fortfarande sårbart av snabbflygande projektiler i metall.
Det kommer inte vara enkelt. Verkar som ryssarna mer och mer försöker etsa in mantra likt "varje meter skall säljas dyrt".

Men håller med dig, ryssarna har svårt att hålla emot på flera frontpartier och ser inte hur de skall vända det och återta initiativet med allt sämre och sämre förutsättningar. Kan Ukraina satsa på att vinna artilleriduellen och endast välja "lätta" strider så har de mycket att vinna.
Citera
2023-07-01, 11:39
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag förstår att du inte gillar killar som denna.
Ingen normal kan gilla honom.
https://romea.cz/en/world/the-times-putin-has-sent-mercenaries-to-kyiv-led-by-an-admirer-of-the-nazis-to-murder-zelenskyy-and- the-klitschko-brothers

Ja det är inte mycket till argumentation av Nazistapologeterna här i tråden att hitta några enskilda ex av påstådd nazistsympatier i Ryssland. Det är väldig stor skillnad gentemot att ha nazistbataljoner inom den officiella armen som Ukraina stolt poserar med. Det finns inga i historien som bekämpat nazismen såsom Ryssland forna Sovjetunionen. Det finns inget land i världen som har nazistiska bataljoner förutom Ukraina. Detta är ju ett faktum och går inte att whatabouta om. Ambitionen hos dessa sträcker sig långt utanför Ukrainas gränser. Det kan faktiskt vara så att detta krig är lika nödvändigt som det förra som avslutades i Berlin 1945.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in