Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-30, 15:54
Medlem
Efter många års dåligt psykiskt mående och ett misslyckat självmordsförsök för ett par veckor sedan har min nuvarande psykolog remitterat mig till neuropsykiatrin i hopp om att jag ska kunna diagnostiseras med autism/asperger. I korthet har jag alltså haft en uppsjö av problem sedan barndomen inklusive tvångstankar, social ångest med ensamhet och isolering som följd, depressiva episoder, alkoholmissbruk sedan tonåren och generell ångest. KBT och SSRI har inte fungerat, och samtalen med alla de psykologer jag träffat har varit helt fruktlösa och ett slöseri med tid och resurser.

Nu känner jag dock en otrolig stress över vad en eventuell diagnos kan innebära för mig och min framtid. Som jag har förstått det kan vissa arbetsgivare sätta sig på tvären ifall de får reda på att man är på spektrumet, och körkort kan också bli krångligt att skaffa. Då jag även har planer på att ta jaktlicens känner jag hel del oro kring det. Det känns inte heller kul att få en sådan stämpel på sig. Den försvinner ju aldrig, utan finns där för evigt i mina journaler.

Som högfungerande känns det alltså på många sätt onödigt med en diagnos. Jag behöver knappast hjälp att komma ut i arbetslivet, särskilt stöd osv. Jag läser nu på universitetet och har aldrig haft problem med att sköta vare sig ett jobb, studier eller att ta hand om mig själv. Dock mår jag ju otroligt dåligt på ett privat plan, även om det inte märks så mycket utåt bortsett från att jag är tillbakadragen och tystlåten med ett relativt begränsat socialt liv.

Finns det någon som kan ge en inblick i hur skillnaden i behandling faktiskt blir med en diagnos? Är vinsterna större än nackdelarna för någon som inte är i behov av extra stöd i vardagen? Det kanske är naivt av mig, men jag tänker att man ju borde kunna behandla symptomen utan att sätta en etikett på dem?

Tack på förhand.
Citera
2023-06-30, 15:58
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvickstjaert
Efter många års dåligt psykiskt mående och ett misslyckat självmordsförsök för ett par veckor sedan har min nuvarande psykolog remitterat mig till neuropsykiatrin i hopp om att jag ska kunna diagnostiseras med autism/asperger. I korthet har jag alltså haft en uppsjö av problem sedan barndomen inklusive tvångstankar, social ångest med ensamhet och isolering som följd, depressiva episoder, alkoholmissbruk sedan tonåren och generell ångest. KBT och SSRI har inte fungerat, och samtalen med alla de psykologer jag träffat har varit helt fruktlösa och ett slöseri med tid och resurser.

Nu känner jag dock en otrolig stress över vad en eventuell diagnos kan innebära för mig och min framtid. Som jag har förstått det kan vissa arbetsgivare sätta sig på tvären ifall de får reda på att man är på spektrumet, och körkort kan också bli krångligt att skaffa. Då jag även har planer på att ta jaktlicens känner jag hel del oro kring det. Det känns inte heller kul att få en sådan stämpel på sig. Den försvinner ju aldrig, utan finns där för evigt i mina journaler.

Som högfungerande känns det alltså på många sätt onödigt med en diagnos. Jag behöver knappast hjälp att komma ut i arbetslivet, särskilt stöd osv. Jag läser nu på universitetet och har aldrig haft problem med att sköta vare sig ett jobb, studier eller att ta hand om mig själv. Dock mår jag ju otroligt dåligt på ett privat plan, även om det inte märks så mycket utåt bortsett från att jag är tillbakadragen och tystlåten med ett relativt begränsat socialt liv.

Finns det någon som kan ge en inblick i hur skillnaden i behandling faktiskt blir med en diagnos? Är vinsterna större än nackdelarna för någon som inte är i behov av extra stöd i vardagen? Det kanske är naivt av mig, men jag tänker att man ju borde kunna behandla symptomen utan att sätta en etikett på dem?

Tack på förhand.
Du kanske behöver lite Ketamin, läs om det på nätet och storys från folk som använt, använder det.
Citera
2023-06-30, 17:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvickstjaert

Tack på förhand.
Tur att du inte är lågfungerande då, med tanke på hur dysfunktionell du ändå låter

Diagnosen visar ju om du har en funktionsvariation eller ej, diagnosen påverka inte det faktum att du har det, om du nu har det, vilket det ju onekligen låter som. Antingen vet du, eller så tror du.
Citera
2023-06-30, 17:57
Medlem
Finns inga fördelar, bortsett att man har rätt till LSS och hab. Bara du vet om du är så muppig att du behöver dem nyss nämnda insatserna. Om man inte har behov av dessa insatser, är det helt onödigt med utredning. Ett tips i all välmening: Det är inte bra att ha autism/asperger i sin journal, då vissa myndighetsfolk tror att Asperger är lika med efterbliven. Och då kommer du bli behandlad därefter.
Citera
2023-06-30, 18:10
Medlem
Jag fick min diagnos nyligen och jag är i 20-årsåldern. Oavsett om jag hade diagnos på papper eller ej så har den förstört mitt liv i vuxen ålder. Diagnotiseringen innebar viss hjälp via LSS och habilitieringen men denna hjälp har gjort väldigt lite förutom att fördjupa min depression och känna mig ännu mer handikappad och hjälplös. Det finns säkert dom som gynnas av att bli diagnotiserade senare i livet men jag ångrar mig djupt. Som någon sa tidigiare i tråden upplever jag att många som känner till min diagnos behandlar mig som ett barn men kanske bara är hjärnspöken kopplat till social ångest. Den isoleringen många med högfungerande autism upplever är väldigt plågosam och när man dessutom får ett kvitto på att man alltid kommer ha vissa svårigheter är det svårt att hantera. För mig blev det nattsvart.
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-06-30 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in