Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag vet inte allvarligt, om jag hade varit ryssarna hade jag retirerat för länge sen. Risken är att de blir så demoraliserade vid ett genombrott att de inte bara förlorar områdena i Ukraina de kontrollerar men också ytterligare områden i Ryssland när blowbacken börjar.
Först: det är lätt att vara skribordsgeneral (nkluderar mig själv) och vi vet ju inte det verkliga läget på marken.
Men om jag skall gissa tror jag att Ukraina gjort stora förluster när man stångats i Zaporisja-större än vad som framkommit i västmedia men nog inte den katastrof som motsidan försöker framställa det som.
Kolla "combat army veteran", en Usa-baserad, snubbe på Youtube Han säger där kortfattat att Ukraina måste byta taktik. Det går inte att nöta ner ryssarna i Zaporizja pga alla minfält och fortifikationer.
I en Youtubeinlägg förordar han att man istället försöker rulla upp Zaporisja fronten bakifrån genom ett storskaligt angrepp i de områden som inte är så befästa-jag tolkar det som gränsområdet mellan Donbass och Zaporisja
Det är dock oklart hur stora reserver (Ej insatta mekaniserade brigader) som finns kvar på Ukraina-sidan.
Sammanfattningsvis. Jag tror att läget är sämre/bättre för Ukraina/Ryssland än vad som framgår av västliga källor. Men jag hoppas att du har rätt angående demoraliseringen.
Det är väl det här vi kallar "krigets dimma)