2023-06-28, 13:23
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet inte allvarligt, om jag hade varit ryssarna hade jag retirerat för länge sen. Risken är att de blir så demoraliserade vid ett genombrott att de inte bara förlorar områdena i Ukraina de kontrollerar men också ytterligare områden i Ryssland när blowbacken börjar.

Först: det är lätt att vara skribordsgeneral (nkluderar mig själv) och vi vet ju inte det verkliga läget på marken.

Men om jag skall gissa tror jag att Ukraina gjort stora förluster när man stångats i Zaporisja-större än vad som framkommit i västmedia men nog inte den katastrof som motsidan försöker framställa det som.
Kolla "combat army veteran", en Usa-baserad, snubbe på Youtube Han säger där kortfattat att Ukraina måste byta taktik. Det går inte att nöta ner ryssarna i Zaporizja pga alla minfält och fortifikationer.

I en Youtubeinlägg förordar han att man istället försöker rulla upp Zaporisja fronten bakifrån genom ett storskaligt angrepp i de områden som inte är så befästa-jag tolkar det som gränsområdet mellan Donbass och Zaporisja

Det är dock oklart hur stora reserver (Ej insatta mekaniserade brigader) som finns kvar på Ukraina-sidan.

Sammanfattningsvis. Jag tror att läget är sämre/bättre för Ukraina/Ryssland än vad som framgår av västliga källor. Men jag hoppas att du har rätt angående demoraliseringen.

Det är väl det här vi kallar "krigets dimma)
Citera
2023-06-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Alla offensiver innebär förluster fattar du väl men det betyder inte att de är självmordsuppdrag.

Det är inga stora förluster i fordon för Ukraina som vi sett.

Ukraina har annonserat om denna offensiv i flera månader. Klart som fan att ryssen förberett sig på många ställen.

CAS är bra men inte avgörande som vi sett i tidigare offensiver för Ukraina. Så länge inte fienden har effektiv CAS heller så blir det ändå jämbördigt.

Nja, ryssarnas attackhelikoptrar slår ut massa APCs , därför man kört fast. Minfälten gör även sitt.
Däremot verkar ryssarna lida stora förluster i artilleri i det sista. Misstänker att Archer är operativa och gör sitt.
Citera
2023-06-28, 13:39
Medlem
Snapcounts avatar
Goda nyheter ifrån Usa :

WASHINGTON, June 28 (Reuters) - Solid majorities of Americans support providing weaponry to Ukraine to defend itself against Russia and believe that such aid demonstrates to China and other U.S. rivals a will to protect U.S. interests and allies, according to a Reuters/Ipsos survey.

The two-day poll that was concluded on Tuesday charted a sharp rise in backing for arming Ukraine, with 65% of the respondents approving of the shipments compared with 46% in a May poll.

Eighty-one percent of Democrats, 56% of Republicans and 57% of independents favor supplying U.S. weapons to Ukraine, according to the latest poll.

The survey was conducted just days after Yevgeny Prigozhin, the head of the private Wagner mercenary company, launched and then called off a mutiny over what he charged was the Russian defense ministry's mishandling of the war in Ukraine.

https://www.reuters.com/world/most-americans-support-us-arming-ukraine-reutersipsos-2023-06-28/
Citera
2023-06-28, 13:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Först: det är lätt att vara skribordsgeneral (nkluderar mig själv) och vi vet ju inte det verkliga läget på marken.

Vad som är odiskutabelt är att Ukraina vinner mark varje dag och Ryssland skjuter inte lika mycket artilleri som vanligt. Situationen är inte hållbar för Ryssland, de måste skära sina förluster någon gång.
Citera
2023-06-28, 13:48
Medlem
Reimers avatar
Hmm, det här är djävligt intressant, lyckas Ukraina så är det vidöppet vid sydfronten, både Krym och hela vägen till Mariupol.

Citat:
The situation at #Dnipro in #Kherson is getting more and more exciting. Not only between #Oleshky , #HolaPrystan , but in the entire area between #NovaKahkovka and #KinburnSpit something is brewing. 🇷🇺 Milbloggers expect a major attack within the next week starting June 30th

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1674016559071674368
Citera
2023-06-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Alla som skriver om en "multipolär värld" och sätter sin förhoppning till detta något abstrakta koncept måste nog ta in över sig att Ryssland i nuläget inte har förutsättningar till att bli en av dessa "poler" som attraherar och producerar kultur, teknik, kunskap eller välstånd.
Det enda sättet jag kan se att Ryssland blir en "pol" i en multipolär värld är om man tvångsattraherar andra stater till den ryska sfären, "Ruski Mir", med vapenmakt och hindrar människor att flytta ut från sin "pol". Detta är också den väg Ryssland verkar ha slagit in på och som lett till hundratusentals döda.

Ni som upprepar att "Zelensky är vansinnig och måste förhandla istället för att låta USA slåss till sista ukrainare" gör kanske gott i att förstå att det inte nödvändigtvis är Ukraina som är en proxy för USA utan Ryssland som är en proxy för Kinas ambitioner till global dominans.

Du missförstår mig fullständigt. Ryssland är, bortsett från kärnvapnen, och definitivt inget land som kan vara en pol i en s.k. multipolär värld. Ska Ryssland ha någon makt på det internationella planet kan den bara skaffas med våld. Och även ryssarnas möjligheter att nå inflytande via våld har ju kraftigt reducerats av fiaskot i Ukraina.

Kina är det enda land som inom överskådlig framtid har möjlighet att utgöra en motpol till Väst. Ryssarna kommer, på sikt, att behöva välja mellan att vara Kinas knähund eller en självständig stat i frivilligt samarbete med Väst. Jag tror att Ryssland när de inser detta - och Putin lämnat in - kommer att vända sig mot friheten i Väst.
Citera
2023-06-28, 14:01
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du missförstår mig fullständigt. Ryssland är, bortsett från kärnvapnen, och definitivt inget land som kan vara en pol i en s.k. multipolär värld. Ska Ryssland ha någon makt på det internationella planet kan den bara skaffas med våld. Och även ryssarnas möjligheter att nå inflytande via våld har ju kraftigt reducerats av fiaskot i Ukraina.

Kina är det enda land som inom överskådlig framtid har möjlighet att utgöra en motpol till Väst. Ryssarna kommer, på sikt, att behöva välja mellan att vara Kinas knähund eller en självständig stat i frivilligt samarbete med Väst. Jag tror att Ryssland när de inser detta - och Putin lämnat in - kommer att vända sig mot friheten i Väst.

Ja, jag borde inte citerat dig och var på väg att editera inlägget (men flashback fick problem med timeouts en stund verkade det som). Använde bara ditt inlägg som en språngbräda. Ledsen för det, inget missförstånd, bara dåligt handhavande från mig. Fixat nu!
Citera
2023-06-28, 14:11
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Jag tror du överskattar Kinas kapacitet en hel del i övrigt håller jag med men Kina är inget vi ska diskutera på djupet i den här tråden naturligtvis.
Citera
2023-06-28, 14:17
Medlem
leachs avatar
Lite mer om ryktet att Surovikin och en till i förhör. Lär rulla många fler huvuden i denna soppa.

INFORMATION FROM RUSSIAN MILITARY CORRESPONDENTS!!!
According to preliminary information, Commander-in-Chief of the Russian Forces Surovikin and his deputy, Colonel-General Yudin, were detained and taken to the Lefortovo pre-trial detention center.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1674026317262536704
Citera
2023-06-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Lite mer om ryktet att Surovikin och en till i förhör. Lär rulla många fler huvuden i denna soppa.

INFORMATION FROM RUSSIAN MILITARY CORRESPONDENTS!!!
According to preliminary information, Commander-in-Chief of the Russian Forces Surovikin and his deputy, Colonel-General Yudin, were detained and taken to the Lefortovo pre-trial detention center.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1674026317262536704

Jo, han ligger nog pyrt till. Mycket tyder ju på att han samarbetade med Prigosjin och givet det som hänt är det knappast hälsobefrämjande att vara för mycket kompis med "Prigo".
Citera
2023-06-28, 14:42
Medlem
Medvedev har inte synts till sedan "incidenten"?
Citera
2023-06-28, 14:50
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Medvedev har inte synts till sedan "incidenten"?
Tror inte den fyllskallen är inblandad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in