Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Att Ms föräldrar är pingstvänner säger inget annat än att de bekänner sig till den tolkningen. Det säger ingenting om hur de är som föräldrar eller medmänniskor. Att det finns fördömande bokstavstrogna innebär inte att alla är det.
Jag har inte alls fått uppfattningen att pappan skulle vara suspekt korrekt. Det tycker jag rimmar illa med att M skulle ha störst förtroende för honom. Om han varit fördömande och ifrågasättande tror jag inte M tytt sig till honom.
Jo, jag vill påstå att det säger allt om hur de är som människor och föräldrar. Pingströrelsen är en sektliknande rörelse med hårda krav på att deras medlemmar skall leva upp till församlingens regler för att inte riskera att bli uteslutna ur gemenskapen. Det som av de styrande i församlingarna betecknas som att de är "fel". Att vara "fel" är för dessa en traumatisk upplevelse och drabbar hela familjer som inte får vara med i gemenskapen genom att de t.ex. skall gå in sist i ett rum och gå ut först så att inte de andra medlemmarna behöver ha kontakt med dem och blir smittade. Många av deras regler har, inte överraskande, anknytning till kvinnors sexualitet och hur kvinnor skall vara mot sin man och i församlingen.
Deras åskådning styr i mycket hög grad hur de är som föräldrar och hur barnen skall vara. T.ex. hamnar många ungdomar i djupa lojalitetskriser som bottnar i deras nyfikenhet på livet versus att leva upp till föräldrarnas och församlingens regler och man kan mycket väl påstå att barnen blir hjärntvättade av att växa upp i dessa sekter. Lyssna på några poddar, finns många som fokuserar på hur olika sekter styr sina medlemmar.
Antingen är man med i församlingen och följer deras regler eller så är man det inte och är då "fel" och det är inget som M's föräldrar någonsin skulle erkänna utanför församlingen.