2023-06-28, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Bevisligen sitter J och förmodligen även M inne med betydligt mer än vad som framkommit eftersom hon uttryckte sin besvikelse över att "inget nytt" presenterades.
Ja det tror jag
Och jag tror att T plågades mer på något sätt
Hoppas jag har fel för Toves skull
Citera
2023-06-28, 03:32
Medlem
Citat:
Att Ms föräldrar är pingstvänner säger inget annat än att de bekänner sig till den tolkningen. Det säger ingenting om hur de är som föräldrar eller medmänniskor. Att det finns fördömande bokstavstrogna innebär inte att alla är det.
Jag har inte alls fått uppfattningen att pappan skulle vara suspekt korrekt. Det tycker jag rimmar illa med att M skulle ha störst förtroende för honom. Om han varit fördömande och ifrågasättande tror jag inte M tytt sig till honom.

Jag dömer absolut inte alla pingstvänner men tyvärr
så har jag fått en helt annan bild och sen är det bäst att inte diskutera det mer med tanke på anmälaren som anmäler oss som inte försvarar M så vi blir avstängda
Citera
2023-06-28, 03:34
Medlem
Citat:
Bevisligen sitter J och förmodligen även M inne med betydligt mer än vad som framkommit eftersom hon uttryckte sin besvikelse över att "inget nytt" presenterades.

När hon säger sådär förstår man att det finns mer att berätta som inte kommit fram,,
Citera
2023-06-28, 05:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag dömer absolut inte alla pingstvänner men tyvärr
så har jag fått en helt annan bild och sen är det bäst att inte diskutera det mer med tanke på anmälaren som anmäler oss som inte försvarar M så vi blir avstängda
Men hallå!
Detta är ett diskussionsforum, där vi ventilerar våra tankar och idéer. Om alla tolkat och trott likadant vore det meningslöst, åsiktsskiljaktigheter ger dynamik i tråden.

Jag är nyfiken på vad du ser hos M som kan härledas till fostran och bemötande, då jag endast ser lyhördhet, omsorg och stöttning.
Citera
2023-06-28, 05:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
När hon säger sådär förstår man att det finns mer att berätta som inte kommit fram,,
Ja, något hon förefaller haft hopp om och blivit besviken över.
Citera
2023-06-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har inte förstått domen i tingsrätten, noterar jag.

Jag noterade också att domaren i tingsrätten pudlade rejält när Sveriges Radio ifrågasatte domen. Då erkände han både att dom inte visste om Maja varit i badrummet vid mordet och att Johanna inte var trovärdig, trots att dessa två punkter var avgörande för deras dom. En av de största rättsskandalerna i svensk rättshistoria att döma någon till livstid på så lösa boliner. Vänta bara på hovrättsdomen så får du se.

Ja, det skall vara ok om du bara byter profil så. Använd inte den gamla också bara.

Vad är det jag inte förstår från domen i TR?
Den var ganska klar, nu överklagad... vad HD kommer fram till vet varken du, jag eller någon annan.

Ps Vad gäller mitt byte av användarnamn förklarade jag tydligt att jag inte kommer in på mitt gamla, hur ska jag då kunna använda det? Ds
Citera
2023-06-28, 08:08
Medlem
Citat:
Att Ms föräldrar är pingstvänner säger inget annat än att de bekänner sig till den tolkningen. Det säger ingenting om hur de är som föräldrar eller medmänniskor. Att det finns fördömande bokstavstrogna innebär inte att alla är det.
Jag har inte alls fått uppfattningen att pappan skulle vara suspekt korrekt. Det tycker jag rimmar illa med att M skulle ha störst förtroende för honom. Om han varit fördömande och ifrågasättande tror jag inte M tytt sig till honom.
Jo, jag vill påstå att det säger allt om hur de är som människor och föräldrar. Pingströrelsen är en sektliknande rörelse med hårda krav på att deras medlemmar skall leva upp till församlingens regler för att inte riskera att bli uteslutna ur gemenskapen. Det som av de styrande i församlingarna betecknas som att de är "fel". Att vara "fel" är för dessa en traumatisk upplevelse och drabbar hela familjer som inte får vara med i gemenskapen genom att de t.ex. skall gå in sist i ett rum och gå ut först så att inte de andra medlemmarna behöver ha kontakt med dem och blir smittade. Många av deras regler har, inte överraskande, anknytning till kvinnors sexualitet och hur kvinnor skall vara mot sin man och i församlingen.

Deras åskådning styr i mycket hög grad hur de är som föräldrar och hur barnen skall vara. T.ex. hamnar många ungdomar i djupa lojalitetskriser som bottnar i deras nyfikenhet på livet versus att leva upp till föräldrarnas och församlingens regler och man kan mycket väl påstå att barnen blir hjärntvättade av att växa upp i dessa sekter. Lyssna på några poddar, finns många som fokuserar på hur olika sekter styr sina medlemmar.

Antingen är man med i församlingen och följer deras regler eller så är man det inte och är då "fel" och det är inget som M's föräldrar någonsin skulle erkänna utanför församlingen.
Citera
2023-06-28, 09:12
Medlem
Citat:
Jag tror också att Js svammel om Ms handhållande i första hand handlar om att inte provocera M mer än nödvändigt och riskera att M skulle protestera hej vilt och berätta hur det egentligen gått till.

Js reaktion på GWs dokumentär tycker jag är skum. Han menar att M inte deltagit och J påstår att inget nytt presenteras. Det förefaller inte som att hon opponerar sig utan bara tycker att den är tråkig. Innebär det att GW har rätt?
Vad hade hon tänkt sig / hoppats på skulle framkomma?

Jag har inte sett GW s dokumentär. Presenterades något nytt? Var den tråkig?

Lägger inte så stor vikt vid hennes recension, då hon håller på skapa sig ett rykte där hon sitter. Och detta har hon säkert sagt till en medhäktad eller häktespersonal.
Citera
2023-06-28, 09:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Jo, jag vill påstå att det säger allt om hur de är som människor och föräldrar. Pingströrelsen är en sektliknande rörelse med hårda krav på att deras medlemmar skall leva upp till församlingens regler för att inte riskera att bli uteslutna ur gemenskapen. Det som av de styrande i församlingarna betecknas som att de är "fel". Att vara "fel" är för dessa en traumatisk upplevelse och drabbar hela familjer som inte får vara med i gemenskapen genom att de t.ex. skall gå in sist i ett rum och gå ut först så att inte de andra medlemmarna behöver ha kontakt med dem och blir smittade. Många av deras regler har, inte överraskande, anknytning till kvinnors sexualitet och hur kvinnor skall vara mot sin man och i församlingen.

Deras åskådning styr i mycket hög grad hur de är som föräldrar och hur barnen skall vara. T.ex. hamnar många ungdomar i djupa lojalitetskriser som bottnar i deras nyfikenhet på livet versus att leva upp till föräldrarnas och församlingens regler och man kan mycket väl påstå att barnen blir hjärntvättade av att växa upp i dessa sekter. Lyssna på några poddar, finns många som fokuserar på hur olika sekter styr sina medlemmar.

Antingen är man med i församlingen och följer deras regler eller så är man det inte och är då "fel" och det är inget som M's föräldrar någonsin skulle erkänna utanför församlingen.
Är det församlingen i Vetlanda du beskriver, en annan församling eller generellt?
Min uppfattning är att det kan skilja mycket mellan olika församlingar.
Citera
2023-06-28, 09:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har inte sett GW s dokumentär. Presenterades något nytt? Var den tråkig?

Lägger inte så stor vikt vid hennes recension, då hon håller på skapa sig ett rykte där hon sitter. Och detta har hon säkert sagt till en medhäktad eller häktespersonal.
Nej, inget nytt. Tråkig? Inte var den rolig! Vad hade J förväntat sig?
Hur I fridens namn kan man recensera en dokumentär om ett fruktansvärt tragiskt mord som tråkig!?
Citera
2023-06-28, 09:35
Medlem
Citat:
Är det församlingen i Vetlanda du beskriver, en annan församling eller generellt?
Min uppfattning är att det kan skilja mycket mellan olika församlingar.

Nu blir jag uppriktigt nyfiken, själv har jag aldrig kommit i närheten av någon församling. Hur många församlingar har du kännedom om?

Vad är det som skiljer sig i olika församlingar? Har du uppfattningen att Pingstkyrkan kan vara mer förlåtande (speciellt om pappan är pastor)?
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-06-28 kl. 09:46.
Citera
2023-06-28, 10:02
Medlem
Citat:
Nej, inget nytt. Tråkig? Inte var den rolig! Vad hade J förväntat sig?
Hur I fridens namn kan man recensera en dokumentär om ett fruktansvärt tragiskt mord som tråkig!?

Aftonbladet har väl snokat upp nån skvallertant innanför murarna som är villig att lämna information om allt J säger. J verkar iaf kunna hålla tyst om själva mordet eftersom inget annat har kommit ut i Media.

Ja, hennes attityd och respektlöshet är under all kritik! Man får dock komma ihåg att detta troligen var sagt till en medfånge eller personal.

Hon kan ju heller inte såga GW s sätt att se det eftersom han just nu hjälper henne med att ifrågasätta dödsorsaken. Att han försöker fria M, får hon helt enkelt köpa vare sig hon vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in