2023-06-26, 23:34
Medlem
: Jag har film på allt men får it lägga ut den å grönalund ska betala begravningen å andra saker. De va min moster som gick bort, min pappa satt bredvid och bakom satt min lillebror samt mosters ena barn.

från Tik tok
Citera
2023-06-26, 23:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ja? Har du helt missat alla bilder eller? Det är väl ändå jävligt tydligt att det var så. Flera personer har också sagt det i intervjuer

Ja det har jag nog gjort. Kollade på nyheterna när det inträffade och sen sett lite intervjuer men jag har inte sett några bilder mer än generella bilder på hur jetline ser ut innan olyckan
Citera
2023-06-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det märkliga är att det inte krävs bälte. Det har de för fan t.o.m. i radiobilarna...

Håller med om det. Om man hade haft säkerhetsbälte och bygel hade nästan alla dessa dödsolyckor undvikits.
Citera
2023-06-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Sjukvårdspersonal har tystnadsplikt. Det här är bara en tragisk ryktesspridning.

Tror knappast den tystnadsplikten hålls till 100 % inom närmsta familjen etc. Men oavsett, vad fan, tänk lite längre när man öppet skriver sån skit på twitter eller vad det nu var. Väldigt roligt för anhöriga som råkar få syn på det...
Citera
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, det kanske var en solkurva som orsakade urspårningen.

Tänkte lite på det själv, en solkurva + metallutmattning .
Stål expanderar vid hög värme, därav har man expansionsfogar (förhoppningsvis vid räls) som förhindrar att rälsen blir en sladdrig spagetti. Men Jetline har förmodligen inte det, för det vore väldigt obekvämt.
Senast redigerad av Reidji 2023-06-26 kl. 23:39.
Citera
Medlem
SnokJannes avatar
Detta som Lisebergs VD säger:

"– Vi kör alltså med fem år gamla tåg och inte med 35 år gamla tåg som på Gröna Lund. Det gör att den tekniska bedömningen är ganska annorlunda, säger vd:n Andreas Andersen till TT och säger att bedömningen kan ändras om ny information tillkommer."

Jag ser det uttalandet som en pik mot Gröna Lund. Typ att dom tullar lite för mycket på säkerheten.
Undra hur snacket går inom branschen? För vissa kanske det bara var en tidsfråga innan något skulle hända.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
@naomi💌: min pappas bror jobbar p sjukhus o han fick in den döda mamman o han sa att hennes nacke va helt vriden

Från tik tok
Naomi vart? På tiktok eller insta, vad syftar du på?

Citat:
Förösker hitta mamman som omkom. De jag läst är att hennes dotter 8 år och mormor stod nere och såg allt.

En C*rmen l*fstrom skrev på tik tok: Jag kommer sakna dig så mycket

* = a *ö
Kan du länka kontot där detta skrivits?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Kan inte riktigt se hur det spelar roll hur mycket passagerarna i sista vagnarna vägde när det var den första vagnen, med en ensam tunn kille i 15 års åldern, som spårade ur.

För att ingen dog av att första vagnen spårade ur. Den som dog gjorde det för att bygeln inte fungerade tillfredsställande. DET är den viktigaste frågan. Kan man inte lita på säkerhetsbyglarna, som säkert sitter liknande på hundratals andra åkattraktioner från Legoland till Axels zigenartivoli?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om ni tittar på bilderna så är första vagnen kraftigt demolerad under. Andra vagnen är en aning uppbänd. Detta antyder att vagnen slagit i en eller flera gånger i balkarna under rälsen.

Dessutom har tredje vagnen en intryckt front. Bör ha gjort ont att sitta där.

https://static.cdn-expressen.se/images/9e/31/9e31a0f0355f41b3acd40fc1b0892e8d/16x9/838@40.jpg
Citera
2023-06-26, 23:37
Medlem
Citat:
: Jag har film på allt men får it lägga ut den å grönalund ska betala begravningen å andra saker. De va min moster som gick bort, min pappa satt bredvid och bakom satt min lillebror samt mosters ena barn.

från Tik tok

Känns inte som den stämmer. Hon ska ha åkt med sin syster
Citera
Medlem
Folketstempels avatar
Eftersom alla är efterblivna i tråden, så postar jag samma länk igen.

Det är fjortisar utan kunskap som sköter karusellerna.

Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”

Om ni märkte att något inte står rätt till med en attraktion. Vad gjorde ni då?

– Om något är fel så får man försöka fixa det. Till exempel att byta hjul. Det hade jag såklart aldrig gjort innan så jag bad alltid någon annan göra det. Tänk om jag skulle göra fel och hjulen lossnade?

– Men det var tänkt att man skulle göra det. Flera andra kollegor gjorde det själva och det hände såklart att de missade saker.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQX28K/grona-lunds-agarbolag-kritiseras-av-serviceteknikern
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu ska ni inte vara elaka mot henne. Det är ju alltid lättare att kommunicera i medvind.
Titta på H&M vd intervju i TV4 nyhetersmorgon. Det är inte lätt att kommunicera i motvind.

Hon är katastrof. Jobbat 20 år på gröna Lund men ska inte ha en så stor roll som hon har. Rabblar floskler, svarar inte på frågor och säger exakt samma förskrivna formuleringar som VDn.

Om hon älskar rampljuset? Jodå det gör hon verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in