2023-06-26, 21:32
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Vilka moment tycker du är rimliga att göra varje dag, och vilken utbildning krävs? Hur många dagars utbildning är adekvat?
Jobbar i ett sånt yrke. Vid varje tillfällle
kollar man grejorna. Tror ni nåt annat är ni idioter.
Citera
2023-06-26, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
För en användare i tråden påstår det som även påstod att hon var där med sin syster innan media rapporterade det=dvs trovärdig.

För de två sista vagnarna lossnade bygeln på.
Om hon dog på plats eller i ambulans eller på sjukhus vet vi inte.

Jag har redan besvarat dig med det här tidigare, varför fortsätter du att fråga?

ajdå sorry då har jag missat ditt tidigare svar. Tack i alla fall.

Vi får väl la se vad som framkommer framöver..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Varför skulle man som vuxen inte göra det?
För att det är barnsligt och inte normalt att tycka det är skojigt att åka saker på tivoli som
vuxen. Blir alltid lite förvånad när man hör om vuxna som besöker nöjesparker utan barn, och åker grejer. En annan var less på allt sådant vid 13 och har bara satt sin fot på Gröna Lund tillsammans med sitt barn.

Nu gällde det dock en mamma, som jag frågade. Hon var i min ålder och hade barn i mitt barns ålder verkar det som. Jag har gått med mitt barn på Grönan nära 10 gånger bara i år - och åkt Jetline… Tragiskt att hennes barn antagligen fick se sin mamma ramla ut och dö . Hellre att vuxna dör än barn i olyckor men det är ju minst lika synd om barn som förlorar sina föräldrar. Hoppas barnet har en pappa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Maxhastigheten under turen är 90km/h. Vilken hastighet tåget hade när detta hände är inte känt.

Det var den tredje nedförsbacken och den är inte lika lång eller djup som de två första så jag skulle gissa på lite mindre km/h trots att det ändå var en nedförsbacke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louis2012
Ingen verkar ha tanken på att det kan vara sabotage? Tänk er att i vagnen som åkte innan någon som satt exempelvis längst bak kastar bakom sig en tjockare kedja som landar över spårets sida. Sen kommer olycksvagnen efter och spårar ur pga kedjan på rälsen.

Någon kanske har tänkt en sådan tanke, men en någorlunda normalt fungerande hjärna skulle snabbt avfärda den som helt orimlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Min uppfattning av sommarjobbaren där är att tekniker/underhåll av attraktioner är universitetsstudenter. De som står i lotteri/kassor är gymnasieelever
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQX28K/grona-lunds-agarbolag-kritiseras-av-serviceteknikern
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det stämmer inte att det är den Nadja så sprid inte det

tack vad bra att det framgick nu att det inte stämmer. Hemskt att hänga ut fel person
Citera
2023-06-26, 21:35
Medlem
Bara jag som undrar vad han snackar om? Som han beskriver det så ser de ju ut som att den ska ha krockat? Å så va de ju inte.

https://vm.tiktok.com/ZGJCwnXM7/
Citera
2023-06-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interstellz
Sitter inte någon på videos eller foton? Men tanke på allt folk och händelsen måste ju sånt finnas.. samt att fler bilder på vagnen borde ju finnas

Det finns massa videor länkade i tråden. Kort efter olyckan utrymdes hela området så då finns det givetvis snålt med videor, om inte GL anställda eller räddningstjänsten är rädda om sina jobb.
Citera
2023-06-26, 21:36
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Samma rykte har jag också tagit del av tyvärr. Lite läskigt när man ser det hända på flera ställen. Det kryllar t.o.m. tekniska chefer utan större kompetens på våra stora industrier i dag. VD & ledning blir felinformerade av ledningsgrupper och hela kedjan drabbas av leveransproblem pga lätta fel som man kan fixa ganska enkelt.

Det är antagligen inte mer komplicerat än att grönan har försummat säkerheten. Säkerhet kostar pengar och lätt att spara in på. Jag ser samma attityd inom mitt yrke. Risken att det ska hända något för att man snålar på säkerheten är låg och vinsten är hög. Till dess att det faktiskt händer något.

Grönan är fucked. Ledningen ska ha sitt straff.
Citera
2023-06-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ledningen måste ha vetat detta omgående och då stoppar man givetvis allt insläpp av nya besökare. Två brandbilar hade redan kommit in på området och sjukvårdspersonal var på plats.

Då har de noll säkerhet om ledningen inte kan kontakta insläppet och säga att de stoppar insläppet. Entrépersonalen kände redan till olyckan men hade inte blivit tillsagda att stoppa insläppet. Ledningen trodde att de kunde komma undan och fortsätta som vanligt, trots olyckan. Vidrigt.

Information tar tid. De hade nog inte fattat hur allvarligt det var. Om det ”bara” hade vart nån som trillat ur Lilla Fritt Fall på 2 meters höjd hade det ev gjort mer skada än nytta att utrymma 5000 personer. Risk att folk tränger sig, stampar på folk.
Men gör inte en utrymning av så mycket folk om det verkligen inte behövs. Och här tycker jag de tog beslutet och verkställde rätt fort ändå, utan problem.
Citera
2023-06-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
För att det är barnsligt och inte normalt att tycka det är skojigt att åka saker på tivoli som vuxen. Blir alltid lite förvånad när man hör om vuxna som besöker nöjesparker utan barn, och åker grejer. En annan var less på allt sådant vid 13 och har bara satt sin fot på Gröna Lund tillsammans med sitt barn.

Av de 14 skadade så var 3 barn, vilket torde betyda att 11 st var 18 år eller äldre. Bara där har du en tydlig signal. Jag själv och många med mig, vuxna och 40+, älskar berg-och-dalbanor. Varför skulle det vara onormalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in