2023-06-26, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Ok, inte läst det själv och trodde det var efter sju dagar de skulle öppna. Men varför behöver man säga en siffra samma eftermiddag det skett? Alla har väl förståelse för att man inte vet när det skett en sån här olycka, eller? Det kommer alltid vara någon som säger "Men ni sa ju sju dagar, jag har beställt åkband och hotell".

Parks and resort driver ju även Kolmården som hade vargattacken för några år sen och chimpanserna på furuvik var väl i vintras eller var det två år sedan?
Jag tror nog det underlättar att ge en ungefärlig idé för framtida gäster om när man förhoppningsvis är tillbaka. Sen får man väl se om det hålls etc. Fokuset låg ju mest på händelsen och att de ska utreda.

Ja jo, ser man hela koncernen så har det ju varit några olyckor. Trodde du menade tivolirelaterade, därav min fråga. Lite svårt att jämföra djurattacker med det här även om de går under samma tak rent bolagsmässigt. Men såklart… kanske ligger något i företagskulturen/utbildningsnivån generellt i koncernen.
Citera
2023-06-26, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det är säkerligen många som tänkt besöka grönan i sommar och de flesta begriper att olyckor sker utan att för den sakens skull bojkotta saker och ting. Hur tror du en barnfamilj från Piteå som kanske bokat hotell i Sthlm för att bland annat besöka Gröna Lund skulle känna om de inte får besked så snart som det är möjligt?
Det är ju inte hela nöjesparken som ska utredas och vi kan nog vara rätt säkra på att Jetline inte kommer rulla mer en bra tid framöver.

Hela parken borde kanske utredas för att visa på seriositet. Hade du satt dina barn i någon annan av attraktionerna? Det är väl det övergripande säkerhetstänket och underhållet som man borde se över. Läste i någon av skvallerblaskorna att folk som besökte Liseberg frågade hur underhållet sköttes där.
Citera
2023-06-26, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamse
Poängen med mitt inlägg var inte att fokusera på hur länge de har stängt och att det skulle vara det mest negativa med situationen utan det allra tråkigaste är att en person fått sätta livet till i förhoppning om att ha kul och lagt sitt liv i händerna hos ett företag som inte kommer hålla någon ytterst ansvarig för det inträffade. Att bara läsa om denna händelse kanske inte greppar så hårt, men föreställ dig behöva vara den på räddningstjänsten eller ambulansen som stoppar ned en död kvinna i en liksäck.
Allt är relativt. Till exempel var bara Drottninggatan stängd i ca 31 timmar (från 15:00 till 22:00 nästkommande kväll) efter vad som beskrivs ett av de värsta attenten i svensk historia. Dagarna efter fylldes gatan med människor och blommor. Vi ska inte underskatta effekterna av en tidig öppning, nödvändigtvis behöver den inte bestå av attraktioner, glädjerop och spelvinster. De bör öppna upp parken när de är bekväma och skapa sammanhållning, bjuda in artister, informera, mingla och visa samhället tillbaka.

Dagarna efter Drottninggatan var chockerande lugna, trots att det var extremt mycket människor i rörelse. Jag kan tro att Grönan kan lyckas med liknande om de har rätt beslutsfattare.
Citera
2023-06-26, 03:14
Medlem
Jetline är en kultförklarad bana i nördkretsar och många reser hit bara för att få chansen att provåka denna bana.

Jetline har flera ”bromszoner” vilket är de enda ställen tågen kan stanna på, borträknat stationen. Det finns ingen nödbroms eller liknande på tåget som kan få tåget att stanna vart som på banan, det är bromszonerna som gäller om tåget ska stanna.

Jetline har flera tågset som kan köra samtidigt. Totalt 5, men jag tror max 3 kan gå samtidigt. 7 vagnar med 2 säten i varje, totalt 14 sittplatser/tågset. Oklart om ens alla tågen finns på plats. Enligt besiktningsprotokollet som någon fått fram är endast 3 besiktigade. De andra kanske står på långtidsförvaring någonstans.

Dessa 3 tågset växlas in/ut från parkeringsspår eller verkstad.

Varje tågset har 1 par hjulset var, förutom första vagnen som har 2 par.

Längs banan sitter sensorer som känner av när tåg passerar. Har inte tåg A passerat sensor 1 så hålls tåg B kvar på station.

Har inte tåg A passerat sensor 2 så stoppas tåg B på bromszon 1. Osv.

Ang den ”incident” där någons dotter dagen innan olyckan fastnat med vagnen och fått kliva ur innan tåget kommit till stationen:
Finns en högst trolig förklaring till detta. Denna person hade varit där till stängning och troligen åkt sista turen. Ett tågset stod redan parkerat på stationen för natten, och då ställs nästa tågset utanför verkstaden, där det hamnar under tak. Den som kom med en verktygslåda är gissningsvis personal från antingen körhytten eller från verkstaden som ska göra efterkontroller/nedstängning. Att det skruvades med något hjul är väl inte omöjligt, men man kan ju också tro att dagens olycka kan ha spätt på det scenariot, om det ens stämmer.

Ang film på folk som ”sitter fast” efter ”nödbromsning” från 2019: Här killgissar jag lite, men den troliga förklaringen till denna situation är att något strulat lite vid inväxlingen av ett nytt tåg till stationen. Något gjorde att inväxlingsspåret inte gick tillbaks som det skulle under det tidsspann som det normalt tar, vilket gjorde att det tågset som var ute och rullade fick bromsas in vid sista bromszonen innan stationen. Situationen i tåget verkade en smula upprört vilket kan förklaras av den något häftiga inbromsning som ibland sker där, och den vuxna som spelat in filmen bidrog ju inte direkt till att deeskalera situationen. Han verkade rent av chockad och min uppfattning var att han eldade på en situation som normalt inte skulle innebära ett problem. Orsaken till att dom blev sittande en stund är gissningsvis att prio lades vid att åtgärda det verkliga problemet i att få växelspåret i rätt läge för att kunna köra vidare passagerarna till stationen för avstigning. Möjligt att dom släppte byglarna för att plocka ur de panikslagna passagerarna där dom stog vid sista bromszonen, därav att någon kunde resa sig upp i vagnen.

Ang lösa byglar:
Om jag minns rätt, det var typ två år sen jag åkte senast, så låser inte byglarna ”stumt”. Dom trycks ner mot höften, och ju längre ner dom trycks desto fler ”klick” kan höras. När de tryckts ner och låsts, så går det, om man drar in magen, att trycka ner dom ännu mer. Dock, om du inte kan dra in magen tillräckligt för att den ska klicka en gång till, så fjädrar bygeln upp igen. Detta kan säkert upplevas obehagligt och som att dom inte låser ordentligt.

Enligt någon i tråden går det också för hand att öppna spärren för byglarna. För mig oklart om det stämmer. Är ganska säker på att det är pneumatik, alltså lufttryck, som går in och trycker till de mekanismer som öppnar byglarna.

Ang tåget som stannade dagen innan i uppdraget, på väg ut från station:
Troligtvis något stopp ute på banan (se ovan om sensorerna) som gjorde att systemet inte ville släppa ut det här tågsettet på banan. Alltså ett tecken på ett väl fungerande säkerhetssystem. Anledningen till att de inte släppte av gästerna är troligtvis av säkerhetsskäl, dom är inte längre kvar på stationen, även om de bara åkt några meter. Därifrån är en avstigning mer riskfylld och man väntar därför på att banan clearat så att man kan köra runt gästerna till stationen istället. Anledningen till stoppet kan vara många. Tågväxling, något har tappats av en gäst och behöver hämtas på bangården, strul på stationen i någon form, långsam påstigning, etc.

Angående ålder på attraktionen:
Delar slits och åldras. Givetvis. Men, självklart, så byts de också. Att banan stått på plats i 35 år betyder inte att det är 35 år gamla delar som håller ihop allt. För några år sedan rostskyddsbehandlades och målades HELA banan. Det är tecken på att attraktionen tas väl omhand och att det satsas pengar på underhåll. Vet också att den och andra attraktioner varje vår tvättas inför säsong.

Ang dagens olycka:
På de bilder jag hittat och sett så är det tydligt att de två främre hjulseten, och ev också det bakre högra hjulsetet på första vagnen saknas. I övrigt ser tåget komplett men tilltufsat ut. Vagn 3 har fått en rejäl törn, troligen av att nosen på vagn 1 dykt när hjulupphängningarna lossnat vilket i sin tur fick vagn 2 att resa sig i fronten. Då trycktes fronten på vagn 3 in av bakdelen på vagn 2.

Tittar man på spåret så är skarvarna upphöjda där bultförbanden sitter. Det måste blivit rejäla smällar om vagn 1 kanat skrapande mot rälsen utan framhjul och stött i dessa upphöjningar. Ev var det i dessa smällar som vagn 3 blivit så tilltufsad? Inte helt omöjligt att det är i dessa smällar som människor också kastats ur tåget. Utan framhjul på första vagnen finns inte heller någon sidostabilitet i tågsetet utan det kan ”orma” eller slingra sig fram. Känns inte helt osannolikt att det är dessa rörelser som kastat ut människor, och att byglarna då helt enkelt inte varit tillräckliga. Antingen har man helt enkelt glidit under av kraften eller så har något gett vika i konstruktionen.

Min gissning ligger på att det hela orsakats av olycklig materialutmattning. De dagliga kontrollerna har inte kunnat påvisa de eventuella utmattningsskadorna och intet ont anandes har tåget gått ut för dagen. Det höll ett tag, sen stack ett hjulset i den sista hårda kurvan innan allt stannadeS Vagn 1 spårar ur och lägger sig lite på sniskan, sopar i det andra hjulsetet i spårstrukturen, vilket får även det hjulsetet att lossna och katastrofen är ett faktum när tåget kommer hasandes på spåret och då och då slår i skruvförbanden, vilket får tåget att ormande kastas fram och tillbaka, människor att flyga ut och till slut stannar i kurvan.

Olyckligt minst sagt. Och baserat enbart på mina spekulationer grundade på det bildmaterial jag kunnat hitta och det jag tidigare vetat om banan. Jag inväntar en riktig rapport för att se vad som verkligen hänt.
Citera
2023-06-26, 03:25
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Lägg ner. Om "vaktmästerna" (mer troligt tekniker) hade upptäckt ett katastrofalt fel så hade de stängt Jetline. De släppte inte iväg den med kunskapen att en dödsolycka skulle ske, det bör varje frisk människa förstå.

Det här med att vanliga svenssons vill framstå som experter är patetiskt. Du har garanterat ingen relevant utbildning eller speciell kunskap för att styrka ditt påstående, du vet lika mycket som mig (dvs ingenting) vad det stoppet berodde på och vad teknikerna nådde för slutsats.

Säkerhetsanordningarna fungerade fram till dödsolyckan, att Jetline stannar och att tekniker anländer tyder på att rutinerna och system fungerar. Hade fel upptäckts hade den naturligtvis inte fortsatt att åka. Lägg av med känslorna och använd hjärnan

Känslor är en del av vad som finns i hjärnan, och kanske är det dem som borde använt hjärnan här.
Jag har ingen utbildning i detta förvisso, Men misstänkte de eller kände på sig något fel på just denna attraktion så borde de rimligtvis ha stängt av den tills de var helt hundra på att detta åtgärdats till hundra procent med tanke på riskerna med just denna attraktion.
Du är väl knappast allvetande i vad som hänt exakt och varför här heller. Att rutinerna brustit är ju dock ett faktum.
Citera
2023-06-26, 03:43
Medlem
Douloss avatar
https://twitter.com/Ghostfriend01/status/1673005864762966016

Här ser man hur de sitter fast i en vagn, och kamermannen skakar tydligt. På slutet syns även balkenmannen.
Citera
2023-06-26, 03:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Typ första eller andra året för en normal svenssonbil nyköpt. Jorden är cirka 4 000 mil i omkrets.

Jetline har för övrigt huvudansvariga mekaniker och tillsynsman. Jetline utför nödstoppstest varje vecka med vanliga medarbetare. Var höjdpunkten när jag själv jobbade på gröna lund. Jetline är min favorit berg och dalbana i Sverige och jag kommer åka den igen även efter en sådan tragisk händelse. Den stannar på fyra olika stationer som bromsar vagnarna med stora gummihjul. Säkerhetsbygeln är till för att man ska sitta ner och inte göra dumheter som ställa sig upp osv. Man ska sitta "fast". Men den är inte gjord för katastrofal failure och där det blir tokstopp och folk drar rakt in i dem med full kraft som gör att den knäcks. Med full kraft så syftar jag på i ett fall osv. Jag är inte insatt i vart vagnen där den som dog var någonstans på banan när bygeln knäckts. Men bygeln är inte designad för att vagnar ska flyga av banan och möta extremt stora G krafter. Den klarar det den är spesad för och lite till, som det brukar vara.

Man kan göra mycket för underhåll osv. Men en bult som kanske inte varit helt OK från tillverkare kan vara problemet och allt installerats i god tro. Man får ju hoppas att allt som skruvas på som ska täcka säkerheten lär vara överdimensionerat och bra klassat.

Det kommer med stor sannolikhet handla om material som inte håller måttet på just den felande länken, något som hållt sedan öppningen på 80talet varje gång de byter alla delar.

Nåja, attraktionen i sig kontrolleras ofta varje vecka och testturer varje dag inför öppning. Detta är en freak accident tyvärr.

Angående att folk droppat kommentarer på google reviews om att den känns skakig. Jetline som berg och dalbana har alltid varit ryckig. Så är det folk som inte är vana att åka berg och dalbanor så kan det upplevas som lite skak och släng, fullt normalt och har alltid varit sådan upplevelse. Jag har själv mer än +400 åk på Jetline minst genom åren.
Flera olyckor har han hänt tidigare med berg och dalbanor från samma företag, låter mer som en usel konstruktion.
Vi får hoppas att att skiten rivs.
Citera
2023-06-26, 04:20
Medlem
Är nog inne på samma spår. Förmodligen försvagad svets till hela paketet som håller de främre hjulparen på plats som gjort att det gått galet.
Verkar faktiskt så att det är en sån detalj som man bör kolla extra noga på en sån gammal attraktion.
Oavsett om hela tåget blir draget eller puttat så hamnar de största krafterna på just de främsta hjulparet. Vd hänvisar hela tiden till extern part när det kommer till besiktning och till viss del underhåll.
Må denna firma heta Decra tro. Bara en gissning dock.
Citera
2023-06-26, 04:52
Medlem
JointFimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ytterligare ett tecken på hur havererat detta landet är, för 10-20 år sedan var en sådan här olycka otänkbar.
Sveriges elit och lite mindre rika bryr sig bara mindre och mindre om säkerhet och folkets trygghet varje år. Sverige börjar gå under.
Citera
2023-06-26, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NO1247
Är nog inne på samma spår. Förmodligen försvagad svets till hela paketet som håller de främre hjulparen på plats som gjort att det gått galet.
Verkar faktiskt så att det är en sån detalj som man bör kolla extra noga på en sån gammal attraktion.
Oavsett om hela tåget blir draget eller puttat så hamnar de största krafterna på just de främsta hjulparet. Vd hänvisar hela tiden till extern part när det kommer till besiktning och till viss del underhåll.
Må denna firma heta Decra tro. Bara en gissning dock.

Jo det var Dekra som gjorde besiktningen i våras-Utan anmärkning https://www.svt.se/text-tv/113
Citera
2023-06-26, 05:08
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Jo det var Dekra som gjorde besiktningen i våras-Utan anmärkning https://www.svt.se/text-tv/113

Dekra anlitar väl underleverantörer för dessa jobb? Hur tror ni det ser ut. Som allt annat dvs klåpare finns.
Citera
2023-06-26, 05:10
Medlem
JointFimps avatar
Säger bara direkt till alla i tråden att mina barn kommer ALDRIG få åka Grönan någonsin. Jag kommer ge dom feta rides i mina snabba bilar. Mycket säkrare och stabilare. Även roligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in