Jetline är en kultförklarad bana i nördkretsar och många reser hit bara för att få chansen att provåka denna bana.
Jetline har flera ”bromszoner” vilket är de enda ställen tågen kan stanna på, borträknat stationen. Det finns ingen nödbroms eller liknande på tåget som kan få tåget att stanna vart som på banan, det är bromszonerna som gäller om tåget ska stanna.
Jetline har flera tågset som kan köra samtidigt. Totalt 5, men jag tror max 3 kan gå samtidigt. 7 vagnar med 2 säten i varje, totalt 14 sittplatser/tågset. Oklart om ens alla tågen finns på plats. Enligt besiktningsprotokollet som någon fått fram är endast 3 besiktigade. De andra kanske står på långtidsförvaring någonstans.
Dessa 3 tågset växlas in/ut från parkeringsspår eller verkstad.
Varje tågset har 1 par hjulset var, förutom första vagnen som har 2 par.
Längs banan sitter sensorer som känner av när tåg passerar. Har inte tåg A passerat sensor 1 så hålls tåg B kvar på station.
Har inte tåg A passerat sensor 2 så stoppas tåg B på bromszon 1. Osv.
Ang den ”incident” där någons dotter dagen innan olyckan fastnat med vagnen och fått kliva ur innan tåget kommit till stationen:
Finns en högst trolig förklaring till detta. Denna person hade varit där till stängning och troligen åkt sista turen. Ett tågset stod redan parkerat på stationen för natten, och då ställs nästa tågset utanför verkstaden, där det hamnar under tak. Den som kom med en verktygslåda är gissningsvis personal från antingen körhytten eller från verkstaden som ska göra efterkontroller/nedstängning. Att det skruvades med något hjul är väl inte omöjligt, men man kan ju också tro att dagens olycka kan ha spätt på det scenariot, om det ens stämmer.
Ang film på folk som ”sitter fast” efter ”nödbromsning” från 2019: Här killgissar jag lite, men den troliga förklaringen till denna situation är att något strulat lite vid inväxlingen av ett nytt tåg till stationen. Något gjorde att inväxlingsspåret inte gick tillbaks som det skulle under det tidsspann som det normalt tar, vilket gjorde att det tågset som var ute och rullade fick bromsas in vid sista bromszonen innan stationen. Situationen i tåget verkade en smula upprört vilket kan förklaras av den något häftiga inbromsning som ibland sker där, och den vuxna som spelat in filmen bidrog ju inte direkt till att deeskalera situationen. Han verkade rent av chockad och min uppfattning var att han eldade på en situation som normalt inte skulle innebära ett problem. Orsaken till att dom blev sittande en stund är gissningsvis att prio lades vid att åtgärda det verkliga problemet i att få växelspåret i rätt läge för att kunna köra vidare passagerarna till stationen för avstigning. Möjligt att dom släppte byglarna för att plocka ur de panikslagna passagerarna där dom stog vid sista bromszonen, därav att någon kunde resa sig upp i vagnen.
Ang lösa byglar:
Om jag minns rätt, det var typ två år sen jag åkte senast, så låser inte byglarna ”stumt”. Dom trycks ner mot höften, och ju längre ner dom trycks desto fler ”klick” kan höras. När de tryckts ner och låsts, så går det, om man drar in magen, att trycka ner dom ännu mer. Dock, om du inte kan dra in magen tillräckligt för att den ska klicka en gång till, så fjädrar bygeln upp igen. Detta kan säkert upplevas obehagligt och som att dom inte låser ordentligt.
Enligt någon i tråden går det också för hand att öppna spärren för byglarna. För mig oklart om det stämmer. Är ganska säker på att det är pneumatik, alltså lufttryck, som går in och trycker till de mekanismer som öppnar byglarna.
Ang tåget som stannade dagen innan i uppdraget, på väg ut från station:
Troligtvis något stopp ute på banan (se ovan om sensorerna) som gjorde att systemet inte ville släppa ut det här tågsettet på banan. Alltså ett tecken på ett väl fungerande säkerhetssystem. Anledningen till att de inte släppte av gästerna är troligtvis av säkerhetsskäl, dom är inte längre kvar på stationen, även om de bara åkt några meter. Därifrån är en avstigning mer riskfylld och man väntar därför på att banan clearat så att man kan köra runt gästerna till stationen istället. Anledningen till stoppet kan vara många. Tågväxling, något har tappats av en gäst och behöver hämtas på bangården, strul på stationen i någon form, långsam påstigning, etc.
Angående ålder på attraktionen:
Delar slits och åldras. Givetvis. Men, självklart, så byts de också. Att banan stått på plats i 35 år betyder inte att det är 35 år gamla delar som håller ihop allt. För några år sedan rostskyddsbehandlades och målades HELA banan. Det är tecken på att attraktionen tas väl omhand och att det satsas pengar på underhåll. Vet också att den och andra attraktioner varje vår tvättas inför säsong.
Ang dagens olycka:
På de bilder jag hittat och sett så är det tydligt att de två främre hjulseten, och ev också det bakre högra hjulsetet på första vagnen saknas. I övrigt ser tåget komplett men tilltufsat ut. Vagn 3 har fått en rejäl törn, troligen av att nosen på vagn 1 dykt när hjulupphängningarna lossnat vilket i sin tur fick vagn 2 att resa sig i fronten. Då trycktes fronten på vagn 3 in av bakdelen på vagn 2.
Tittar man på spåret så är skarvarna upphöjda där bultförbanden sitter. Det måste blivit rejäla smällar om vagn 1 kanat skrapande mot rälsen utan framhjul och stött i dessa upphöjningar. Ev var det i dessa smällar som vagn 3 blivit så tilltufsad? Inte helt omöjligt att det är i dessa smällar som människor också kastats ur tåget. Utan framhjul på första vagnen finns inte heller någon sidostabilitet i tågsetet utan det kan ”orma” eller slingra sig fram. Känns inte helt osannolikt att det är dessa rörelser som kastat ut människor, och att byglarna då helt enkelt inte varit tillräckliga. Antingen har man helt enkelt glidit under av kraften eller så har något gett vika i konstruktionen.
Min gissning ligger på att det hela orsakats av olycklig materialutmattning. De dagliga kontrollerna har inte kunnat påvisa de eventuella utmattningsskadorna och intet ont anandes har tåget gått ut för dagen. Det höll ett tag, sen stack ett hjulset i den sista hårda kurvan innan allt stannadeS Vagn 1 spårar ur och lägger sig lite på sniskan, sopar i det andra hjulsetet i spårstrukturen, vilket får även det hjulsetet att lossna och katastrofen är ett faktum när tåget kommer hasandes på spåret och då och då slår i skruvförbanden, vilket får tåget att ormande kastas fram och tillbaka, människor att flyga ut och till slut stannar i kurvan.
Olyckligt minst sagt. Och baserat enbart på mina spekulationer grundade på det bildmaterial jag kunnat hitta och det jag tidigare vetat om banan. Jag inväntar en riktig rapport för att se vad som verkligen hänt.