2023-06-25, 23:27
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Det kan ju inte vara rimligt med ordentlig besiktning en gång om året på sådana attraktioner som används så mycket och hanterar så mycket folk!
Tänk om en 35 år gammal bil ( el nyare bilar oxå för den delen ) som besiktigas en gång om året gick felfri ett år i taget sen
Det kan ju hända saker under tiden
Visst - att vagnarna ses över varje öppning - och förhoppningsvis inte slarvas över men nu känns det ju ändå som att så varit fallet

Håller med. ”Informationschefen” hävdar dom själva kollar varje dag. Känns tryggt om dom som skall kolla detta är lika inkompetenta som henne.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Tror ni grönan löser någon skön rabatt nu resten av sommaren?

Lär nog vara stängt resten av sommaren.
Citera
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Jag var där, det kändes som något taget ur en film. Var svårt att greppa först.
Det går aldrig att föreställa sig en sådan upplevelse. Såg du olyckan på nära håll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Det krävs att han var beredd och landade rätt. Jag känner iofs inte till vagnens hastighet, banans lutvinkel och avståndet till balken men är det sant så betalar jag för att se videon.
Han måste ha kravlat dit på nåt sätt. Finns inte på kartan att man skulle kunna slungas ur en vagn i hög hastighet och bli sittandes på en balk, utan att slå halvt ihjäl sig eller tappa balansen och ramla ner.
Citera
2023-06-25, 23:28
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Not that there's anything dangerous with this ride. You're gonna be fine.

Fast nu är det ju de facto så att ett flertal personer slungats ut ur sina vagnar. Det är inte långsökt att tänka sig att det berodde på att deras byglar inte satt åt ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Det är avsnittet: 9:45 min - Idag kl 11.58
I det avsnittet säger ögonvittnet också att mannen på balken kravlade sig ur vagnen och kröp dit.

Länk igen:https://sverigesradio.se/avsnitt/2203688
Citera
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Eftersom majoriteten som går på nöjesparker i hela världen är Tonåringar så ser jag inga problem med det.

Är man vid skit så ser man det inte som nåt fel förstås. Har man växt upp i en tid när Göteborg inte var överbefolkat med massa skräp och man kunde gå på Liseberg regniga sommardagar och det var knappt en kotte där då har man ett annat perspektiv
Citera
2023-06-25, 23:29
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Nu har han väldigt lite med dagliga skötseln av åkattraktionerna att göra. Säkerhetsinspektionerna däremot är strängt regelstyrda och hela EU skärpte dem dessutom senast 2019.

Som sagt han är ansvarig. Allt börjar med VD och genomsyrar ett företag och dess rutiner. Obs jag pratar inte om Grönans VD utan koncern VD i SPR. Dvs ägaren av nöjesparkerna där rätt mycket hänt de senaste åren.
Citera
2023-06-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Jag var där, det kändes som något taget ur en film. Var svårt att greppa först.
Kan förstå det. Jag såg ett barn bli påkörd av en lastbil för många år sen, kunde inte tro att det jag såg var på riktigt, och tittade mig omkring om det var en filminspelning eller så.
Kan du berätta mer om händelsen idag?
Citera
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Gröna Lund är stängt i 7 dagar. Varför? Kvinnan är ju redan död och berg och dalbana avstängd. Onödigt att stänga förlorar bara massa intäkter vilket kommer leda till högre biljettpriser nästa år.
Möjligtvis för att skitstället är en brottsplats för tillfället?
Citera
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Man stänger så lång tid som det tar att utreda och säkerställa, är det för avancerat att förstå?

Det var det jag försökte förklara för denna person som hävdade att stänga ner en nöjespark en vecka är jämförbart med att stänga ner en motorväg en vecka
Citera
2023-06-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Är det inte otroligt hur skadebilden ser ut?

En död
Tre allvarligt skadade
Tre lindrigt skadade

Hur blir man allvarligt skadad utan att dö i en sådan ”krasch” (om man nu alltså skadas allvarligt?)

Borde det inte finnas i princip lindrigt skadad alternativt död?
Ramlar du ur vagnen dör du alldeles säkert. Sitter du kvar i vagnen borde du maximalt få nån lindrig skada.

Om ni får spekulera fritt..

Någon som kan visa i vilken del av banan som hjulet lossnade?

Spräckt skalle? Hjärnblödning? Inre blödningar? Punkterade lungor? Finns väl mycket olika skador som kan bedömas som allvarliga utan att personen i fråga är död?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in