2023-06-25, 21:43
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nja enligt wiki så har 67st dött av flygolycker sedan 1988, dvs 66 fler är Jetline

https://en.wikipedia.org/wiki/Jetline_(roller_coaster)
Fast det finns hundratusen flygplan jävla ärta.

"Eller om man går enligt kapacitet som dom säger på sin sida så har Jetline en kapacitet på 1300 pers per timme. Som om man räknar max så har 81,900,000 personer åkt så fett större chans att vinna på lotto än att dö av Jetline"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag var på Grönan igår och till sommarjobbarnas försvar vill jag säga att de kollade våra byglar och säkerhetsanordningar ordentligt innan varje åktur. De var också noga med att säga till folk som inte skötte sig. Ingen skugga ska falla över dessa unga arbetare. Att Jetline är körd till bristningsgränsen är inte deras fel. Inte heller att Jetline har en dålig säkerhetsanordning.

*Man ”kontrollerar” endast byglarna för att det ska kännas tryggt för besökarna. Det behöver inte ske kontroll av byglarna då attraktionen inte kan starta utan att dom nerfällda och låsta. Därför kollas dom inte alltid. Det behövs inte, det är bara för show. Min vän har arbetat som attraktionsmedarbetare på Grönan.

*Vittnen har berättat att ”balkmannen” slungades ur och LANDADE på balken. Han kunde därefter hålla fast sig

*Jetline har enbart en lårbygel och känslan när man åker jetline är ju att man är påväg att slungas ut för det är inget som tar emot vid midjan. Jag förstår att folk slungades ur enkelt i den hastigheten

*Andra vittnen har berättat hur vagnarna kraftigt åkte fram och tillbaka på spåret och därefter började vagnarna skaka och ”hoppa” vilket orsakade att hela attraktionen inklusive vilda musen började skaka
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldmc
https://www.youtube.com/watch?v=Jqzi-kbY644

Här är diverse vinklar utav den så kallade ”Balkmannen”
Inte landade han där inte. Han är helt oskadd.
Citera
2023-06-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det tummas på säkerheten på alla ställen det finns säkerhet att tumma på. Jobbade i delin och där finns krav på säker livsmedelshantering. Självklart följdes inte dessa rutiner särskilt strängt. Butiksägaren sket väl i om fiskdisken höll åtta grader trots att den inte fick överstiga två. Att byta ut hela disken kostade för mycket.

Och detta är överlag problemet med allt som kräver säkerhet. Man kör på det gamla "en gång till" eller "ett år till" trots att det gav varningssignaler redan för ett par år sen och behövde bytas ut. Man väntar in i det absolut sista, tills det gamla är helt otjänligt. Allt för att spara några kronor. Man borde förmodligen ha ersatt hela konstruktionen Jetline för 10 år sen. Tillslut går det liksom inte att renovera längre, när varenda svetsfog är utsliten.

Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Med den info vi har nu ser jag två orsaker till att det gick som det gick:

1.Byglarna som håller passagerarna på plats hade fel funktion.

2.En hjulbas har av någon anledning släppt från vagnen och orsakat en kraftig inbromsning/crash och pga av punkt 1. Så flyger vissa passagerare ur vagnen/slår sig kraftigt.

Oavsett om hjulbasen är bultad eller svetsad borde detta kollas igenom vid besiktningen av attraktionen. Ifall det är bultar kollar man så bultarna sitter med rätt moment och ifall det är svetsat(vilket jag inte tror det är) så kollar man efter försvagning i svetsarna.
Så om byglarna varit av en annan (modernare?) modell hade passagerarna inte flugit ur? Dom sitter väl mot lår/höft om jag minns rätt.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ok. Jag får kanske äta mina ord. Vid 0.06 ser det faktiskt ut som att balken går ända bort till sista vagnen. Svårt att bedöma

mjao vinklar...
Citera
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Karusell? Vad fan snackar du om? Stor skillnad på berg- och dalbanor och någon töntig liten karusell med små gunghästar. Berg- och dalbanor blir man aldrig för stor för. Ren adrenalinkick som livar upp.

Kan inte hålla med där. När man är vuxen är det något som är märkligt om man är lika engagerad i nöjesparker som när man var barn. Ens intressen och hobbys bör nog utvecklas och förfinas lite mer med åldern.
Citera
Medlem
Det som oroar mig är att besiktningar köps upp i konkurrens idag avseende vissa konstruktioner.

Det innebär billigast utför uppdraget.

Då finns risk för fusk, en besiktning måste få ta den tiden som behövs. Jag hoppas det inte är så i detta fall att man köpt sig det billigaste pappret, dvs för billigaste peng försökt köpa sig fri från ansvar (målvaktsdokument).

Jag hoppas verkligen att det är kompetens som styr besiktningar och inte plånboken.
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Inte landade han där inte. Han är helt oskadd.

Dock behöver Balkmannen träda fram, han är en levande legend!
Citera
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldmc
https://www.youtube.com/watch?v=Jqzi-kbY644

Här är diverse vinklar utav den så kallade ”Balkmannen”

Vilken jävla hjälte han är!

Köper inte historierna om att kravlade sig ut, jag går på legenden att han slungades ut och greppade tag i balken!
Citera
2023-06-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeseR
En vagn är uppdelat i 4 platser. 2 fram, 2 bak. Så se satt förmodligen 2-1 / 1-2 i vagnen.

Mysteriet löst.

Om man saktar ner handbrytar-personens video så kan man i slutet se att de fyra sista platserna är tomma i tåget (alltså de två sista vagnarna), medan de tre främre vagnarna sitter det folk i. Bankmannen sitter på balken närmast de två sista vagnarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Deras andra berg och dalbana Twister är redan stängd pga tekniska problem: https://www.gronalund.com/attraktioner/twister
Inte för att jag är på Grönan spec ofta .Men den där har jag bara fått åka en gång . Resten av gångerna avstängd .
Citera
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Folk snackar om att det är värmerekord och att detta på något sätt påverkar berg och dalbanorna? Kan man inte ha attraktioner som klarar skygga 25 grader kan man lika gärna lägga ner. Klåpare!

Men det är ju samma ursäkter som när tågen stannar när det är 30 grader. Vad är det för jävla trams, vid vilken temperatur går gränsen? 24,5 grader?

Undrar hur de gör med nöjesfält på sydligare breddgrader 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in