2023-06-25, 21:15
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag blev nyfiken på Gröna Lunds köpvillkor och hur de kommer klara sig ur detta. De kommer klara sig ur detta med en s.k force majeure (befrielsegrund på svenska).

https://www.gronalund.com/kopvillkor

Smart av företaget, avsäger sig ansvaret för både de själva men också gästen. Det är helt enkelt olyckligt att det skedde.

I detta fall är det självklart att de kommer betala tillbaka vartenda öre, allt annat vore helt otroligt dålig PR.
Senast redigerad av bergsturk 2023-06-25 kl. 21:21.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag blev nyfiken på Gröna Lunds köpvillkor och hur de kommer klara sig ur detta. De kommer klara sig ur detta med en s.k force majeure (befrielsegrund på svenska).

https://www.gronalund.com/kopvillkor

Smart av företaget, avsäger sig ansvaret för både de själva men också gästen. Det är helt enkelt olyckligt att det skedde.
Ja oseriösheten flödar liksom allt annat som Parks and Resorts ligger bakom.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag fattar inte hur olyckan gick till? Var det den främsta vagnen som spårade ur och föll ner på marken? Eller spårade den och den blev en snabb nödbromsning som gjorde att folk flög ur vagnen?
Eller vad hände?

Tittar man på bilder och videos som delats så antar jag att det var så att första vagnens underede eler snarare framvagn lossnade och sedan så slog systemet in och stoppade alla vagnar men dom som satt i "första tåget" fick sig en jävla smäll och dom i första vagnen flög hit och dit
Citera
2023-06-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Förmodligen har grönan fuskat med besiktningen. Pandemin drabbade företaget ekonomiskt.
Knappast besiktningen då den är extern. Men man kanske använder delarna för länge. Matrialutmattning är ett stort problem som inte går att lösa med svetsning eller annan lagning. När det går sönder kommer det plötsligt och det upptäcks enbart genom röntgen av delarna.

Ned det sagt så är inte det trasiga hjulet det stora problemet, det är att folk ramlade ut när hjulet gick sönder. Det får absolut inte ske. Man skall räkna med urspårningar och värsta fall med brott vid hjulen, men man skall inte kastas ut ur vagnen då det händer.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Vad spelar du offer för? Harald var ju vänlig och lyckades hitta mitt bevis.

(FB) Hur Gröna Lund accepterar ungdomsgäng som svinar och är hotfulla - Twittertråd 230524

Ja, du är som alltid jävligt vidrig.
Nej, jag ser "bevis" för att han pratar med personal på plats och att ordningsvakter kommer dit.
Han ringer ingen chef i den situationen.
När situationen är över så går han till "Gästservice" och tjafsar ... och jag ser inga bevis för att det skulle vara utlänningar eller att det visar att Gröna Lund styrs av utlänningar.
Däremot ser jag att situationen var över och att han -- som brukligt är -- inte fick återkoppling på vilka åtgärder som gjorts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Säger det inte mer om hur lite som krävs för att de ska känna sig trygga?

Egentligen borde någon journalist med stake dra i detta och gräva fram hur mycket Dekra fick för att godkänna Jetline
Var det inte Dekra som fick stänga sin bilbesiktning pga att de godkände alla?
Citera
2023-06-25, 21:17
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har säkert avhandlats redan men om jag ser rätt verkar fallet ha blivit från den lägsta höjden typ, nån meter bara, ändå dog en person och 3 skadades allvarligt? De måste fallit med huvudet först i asfalt då?
En meter räcker för att döda någon om man har riktig otur men detta är väl mycket högre än en meter. Ser ut som 5-10 meter på bilderna.
Citera
2023-06-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommen
Här är en video från en som satt i vagnen längst fram (den vagn som tappade hjulet).

https://www.tiktok.com/t/ZGJCWW5JH/

Hur mycket vägde han?
Citera
2023-06-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Tycker de kul att vittnen som kontaktar aftonbladet skickar in bilder på sig där de ser glada ut. Se madeleine med sonen victor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwaaLo/olyckan-pa-grona-lund-folk-voltade-ur-vagnen

Ja men de flesta privatpersoner tar väl bilder där de ser glada ut? Man kanske inte har så mycket annat att välja på.
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldmc
https://youtu.be/RlyzHkRESaI

Är detta också ifrån grönan? Isåfall måste dom se över säkerheten!

Ölands Djurpark
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Även om omsorgen såklart främst ska gå till offren kan man väl förstå att de måste ta hand om sin anställda. En stor del av dessa utgörs ju av tonåringar på sitt första sommarjobb, som inte har eller iaf inte borde ha ansvar för den här typen av säkerhetsfrågor. Det här var nog inte vad de eller deras föräldrar tänkte sig när de sökte...
De har ganska stränga rutiner och ingen på sitt första sommarjobb står direkt ensam i en attraktion och kollar säkerhet eller startar/stannar. De går parallellt med erfarna arbetare ganska länge. Många nya och unga jobbar i glasskiosker, restauranger, lotteristånd, biljettbås osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Slutar folk flyga när ett plan krashar? Om ett par veckor så är det som ingenting har hänt.

Om ett charterplan från arlanda till mallis crashar så tror jag absolut det får konsekvenser för flygandet från sverige. Om ett plan från kabul till mogadishu, not so much …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in