2023-06-25, 20:46
Medlem
Mia-Rovys avatar
Nu verkar det som att Wagner plötsligt upplöses.

Wagner var fram till nu aktiva på många platser i världen.

De har mycket aktiviteter främst i Akrika där de bland annat har spenderat sina solresor med att tortera, massakerat hela byar och skurit upp gravida kvinnor.

De har agerat i Putins intressen, och har genom att vara en privatarmé kunnat låta Putin slippa fri från ansvar (även om alla vet att det är Putin som styrt á la "vranyo")

Så nu kommer Ryssland väldigt plötsligt att inte kunna utföra utföra sina krigsbrott i flera delar av världen.

Hur kommer detta att påverka politiken i dessa länder?

Många länders ledare har ju förlitat sig på att Wagner ska utföra dessa krigsbrott för att kunna sitta kvar vid makten, i utbyte mot lukrativa affärer med Ryssland

Kan det bli en våg av revolutioner och kupper nu när det mycket plötsligt uppstår ett maktvakuum på flera platser runtom i världen?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-06-25 kl. 20:52.
Citera
2023-06-25, 20:53
Medlem
Det finns ingen risk att det blir någon förändring där!
Operationerna i Afrika är enormt lönsamma. Ny-kolonialism, om man så vill.
Sådant kommer att fortsätta så länge det finns en enda ryss kvar. Eller tills afrikanerna tar tillbaka kontrollen.
Citera
2023-06-25, 20:55
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det finns ingen risk att det blir någon förändring där!
Operationerna i Afrika är enormt lönsamma. Ny-kolonialism, om man så vill.
Sådant kommer att fortsätta så länge det finns en enda ryss kvar. Eller tills afrikanerna tar tillbaka kontrollen.
Men hur skulle det kunna gå till då? I och med att Wagner inte längre finns

Putin lär väl inte vilja skapa en ny privatarmé med tanke på att det precis höll på att kosta honom livet och ett eget inbördeskrig

Han hade väl kunnat proklamera att Ryssland plötsligt ska utföra "militära operationer" i ett dussintal länder runtom i världen samtidigt, men med tanke på den "militära operationen" i Ukraina så kanske inte det är jättepoppis hos någon

Vill bara bolla tankar, så menar inte att jag har rätt eller du fel. Det är ett intressant ämne
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-06-25 kl. 21:05.
Citera
2023-06-25, 20:57
Medlem
Varför tror du att Wagner inte finns kvar?
Så vitt jag vet har inget hänt i deras afrikanska eller syriska verksamhet.
Dom kanske får en ny chef, det är nog allt.

(PS! Privatarméer är förbjudan enligt lag i ryssland, men det är inte förbjudet att vara ryss o jobba i en privatarmé utanför ryssland. Så vitt jag har förstått DS!).
Citera
2023-06-25, 21:04
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Varför tror du att Wagner inte finns kvar?
Så vitt jag vet har inget hänt i deras afrikanska eller syriska verksamhet.
Dom kanske får en ny chef, det är nog allt.

(PS! Privatarméer är förbjudan enligt lag i ryssland, men det är inte förbjudet att vara ryss o jobba i en privatarmé utanför ryssland. Så vitt jag har förstått DS!).
Jag fick uppfattningen att Ryssland gett Wagnersoldaterna (som inte deltog i kuppförsöket) möjlighet att skriva om sig till den Ryska armén. Och de övriga amnesti. Samt att Wagnerledaren blir bannlyst från Ryssland (någon slags husarrest i Vitryssland i bästa fall, för han lär nog inte få resa runt längre)

Och vem som ska ta över har jag svårt att se (eller om Putin ens vågar ha någonting liknande kvar med tanke på vad som precis hände)

Så det uppfattar jag som att det varken finns soldater eller ledare kvar, d.v.s. att Wagner har upplösts helt

Men visst, jag vet att det är jäkligt många antaganden jag gör nu.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-06-25 kl. 21:08.
Citera
2023-06-25, 21:45
Medlem
Maskotens avatar
Tänk på att Wagner är en av världens största arméer, bara för att dom inte slaktade Putin i Moskva så betyder det inte att dom ska upplösas. Det är bl.a. p.g.a. Wagner som SEE inte har vågat erövra Coboltgruvorna i SA. Wagner har också nästan en miljon syriska soldater.
Citera
2023-06-26, 01:25
Medlem
yz44s avatar
Med tanke på att den nuvarande? ledaren började som kock blir det säkert inga problem att hitta någon annan.

Hur länge tror ni han kommer att leva?
Putin har inte råd att låta något sådant förbli ostraffat.
Citera
2023-08-31, 10:25
Medlem
Laxons avatar
Här var en bra sammanfattning över Wagner (Ryssland) i Afrika, skriven i tämligen objektiv ton. Bl.a:

Citat:

It seems [Prigozhin] may have been trying to preserve his Wagner Africa portfolio from full Kremlin takeover.

/…/

The Kremlin, which will not desert the likes of CAR and Mali, is likely to try to take over operations, but its ability to seriously take on new clients, as Prigozhin had envisioned, will be difficult.

https://www.bbc.com/news/world-africa-66614766
Citera
2026-05-05, 08:21
Medlem
Ördögs avatar
Kanske vi kan använda tråden till att följa med och diskutera ryzzeriets ambitioner att uppträda som global maktspelare och öka sitt inflytande i Afrika? Som ni kanske vet, så ser det inte vidare ljust ut för juntan i Mali, som Putler stöttar.

Här är ett lån från en annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Går visst åt pipsvängen i Mali också, för Putin:

Putins leiesoldater i knestående i Mali
Mens bombene smeller ved forsvarsministerens soverom, tvinges Putins leiehær til ydmykende forhandlinger med terroristene.

Det mest symboltunge nederlaget utspiller seg nå i byen Kidal. Byen ble gjenerobret med stor fanfare i 2023, men nå rapporteres det at russerne tvinges til å forhandle med fienden for å få fritt leide ut av området.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/putins-leiesoldater-i-knestaende-i-mali/1523516

Putin is abandoning his dream of Russia as a global power
https://inews.co.uk/news/world/putin-abandoning-dream-russia-global-power-4382415
https://www.reddit.com/r/geopolitics/comments/1sysk6u/putin_is_abandoning_his_dream_of_russia_as_a/

Diskussion om konflikten i Mali förs här.

(FB) Konflikten i Mali (Officiell Tråd)
Senast redigerad av Ördög 2026-05-05 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in