2023-06-25, 19:44
Medlem
Borde vara maxvikt på de åkande.

Jetline byggdes när medelvikten var typ 10 kg mindre.
Citera
2023-06-25, 19:45
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Visst ser det ut som att det bara är ena sidans hjul? Ena framsidan ska det vara...

Ja, precis. Andra sidans sitter eventuellt fortfarande fast, vi har väl bara sett en sida av vagnen ännu.
Citera
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Tror ni att Gröna Lund öppnar mer i sommar? Det ser ju riktigt konstigt ut ifall de gör det.

Om en vecka så är de knökfullt ingen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Bild som jag inte tidigare sett på det fallna hjulfästet:
https://www.instagram.com/p/Ct6jnMoL8hc/
Tyvärr visas det från fel håll.
Många som kommenterar om Schwarzkopf, att dom inte är stabila..
Citera
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Har åkt Jetline flera gånger genom åren och alltid tyckt att den är riktigt bra. Härliga kurvor, bra fart och grym utsikt. Fyfan vad tråkig denna olycka är…
Men. Folk glömmer snabbt, nästa år kommer folk åka som vanligt. Om Jetline finns kvar eller ej är väl en fråga man kan fundera på…

Jag åkte under 2000talet och tyckte var riktigt härlig i sina kurvor särkilt den anda kurvan dyker ner i. Jag tror den kommer att skrotas till nästa år! För även om de fixar problemet? kommer inte vara någon kommer vilja åka den igen eller?
Citera
2023-06-25, 19:46
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Joel var smart som inte åkte.
https://youtu.be/q8uQbN3yPDE

Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
deras egna siffror sry för att inte källan kom med

https://en.wikipedia.org/wiki/Jetline_(roller_coaster)

Det finns ju flera tåg som åker samtidigt, typ 3 skulle jag killgissa. Tänkbara rutter: en lämnar stationen, en är i mitten av banan och en anländer till stationen. Sen snurrar det på sådär hela tiden. När det tar lång tid att lasta tågen så brukar man få sitta i en kö och vänta strax innan stationen där man ska stiga av.
Citera
2023-06-25, 19:46
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hade du varit original sedan 88 så hade skiten rasar ihop för många år sen. Delar byts ut årligen
Inte sätter de på andra hjul som är anpassad för andra banor och chansar "de funkat säkert"

Orginalet hade vagnar med bälte och bygel. På Gröna Lund togs bältena bort i "nya" vagnarna 1997.
https://www.youtube.com/watch?v=yorFd3fW-tA

Jag tror att de hade aldrig fallit ur vagnen om bälte funnits.
Citera
2023-06-25, 19:47
Medlem
En död, tre svårt skadade och sex lindrigt skadade🕊️ Fy fan va hemskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShurrerSozialismus
väldigt många nazister i tråden som försöker skylla på invandring och utländska gästarbetare vad många av er missar är att det varit en otroligt varm sommar klimatmässigt utan nästan några regndagar alls och då blir rälsen varm , det händer i tågtrafiken med.
Nej det är inte ”väldigt många”, då läser du väldigt selektivt. Det har varit många varma somrar förut. Det står också liknande bergochdalbanor i varmare klimat än Sverige utan att det sker någon olycka.

Eller kommer du här och menar att det är klimatförändringarnas fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag antar de som ska reda ut händelsen behöver vara någorlunda ifred och det kanske blir svårt i larmet.

Det är ju såklart ett perspektiv men borde gå att spärra av någorlunda. Det kanske inte är tillräcklig för att få arbeta ostört från nyfikna med kameror och och delning på sociala medier.

Huvudelen av utredningen är nog inte så omfattande och komplext så att det tar längre än en vecka.
Citera
2023-06-25, 19:48
Medlem
ichessys avatar
Anton Schwarzkopfs orginal hade bälte och bygel i vagnarna. 1997 modifierades Jetline av Gröna Lund:

På Knightmare behöll man attraktionen i orginal fram till 2012 då parken stängdes.
https://www.youtube.com/watch?v=yorFd3fW-tA
Citera
2023-06-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Problemet är att flera vittnen sett Balkmannen lämna över en bebis till en kvinna på marken som reaktion på själva olyckan och sedan flugit upp på balken. Men det är möjligt att Balkmannen också kan befinna sig på 2 olika ställen samtidigt, ingenting är väl omöjligt om han lyckades landa på balken när tåget kraschade!!?? :-)

Dessutom så var han blodig i ansiktet också enligt ett vittne, så onekligen är Balkmannen ett mysterium, kan vi verkligen säga att han verkligen var på plats? Skulle han inte kunna vara en illusion?
Det är osannolikt att han skulle klara av att klättra upp dit, varför skulle han göra det?
Ramlat av och lyckats hålla sig kvar på balkarna? Känns inte heller så sannolikt.
Jag tror han satt i en av de bakre vagnarna och blev rädda att de skulle trilla ner så han klättrade ut på balken för att sätta sig i säkerhet. Snart inser han att han inte kan komma ner och sitter kvar, på en video ser man räddningstjänstens lift som är på väg för att hämta honom. Det torde vara mer än en halvtimme efter olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in