2023-06-25, 18:44
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid83
Förhoppningsvis ingen och att man ser det som en tragisk olycka och kanske stänger ner just den attraktionen och ersätter den med någon ny
Ja men någon har ju gått med på att den ska vara öppen och någon som underhåller den ska ju se till så den är 100% säker.

Om inte så sätter man människor till fara för sina liv. Det är liksom ingen liten simpel karusell vi snackar om här!
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Även om det inte händer så ofta så kommer folk att undvika Gröna Lund denna sommaren eftersom ingen vågar åka något när man börjar misstänka att det slarvas med säkerheten. Ett dödsfall är tillräckligt för att folk ska bli oroliga.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Det troliga är väl att de stängt av kalendern eftersom det är kopplat till bokning av biljetter och parken kommer hålla stängt i sju dagar minst.
Tror inte den kommer att öppna någonting mera faktiskt , resterande attraktioner måste gås i genom och kontrolleras. Det tar hela sommaren - fast när det är mer svalka så klart. .
Nuvarande konstruktioner och deras material tål inte hettan - materialet utvidgas i hettan - tyvärr.
Senast redigerad av Massonite 2023-06-25 kl. 18:50.
Citera
2023-06-25, 18:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Som sagt, det dog 13 pers i USA´s nöjesparker bara ifjol.
Det är alltså rätt standard att det dör folk i nöjesparker i USA.

Sverige har haft 4-5 dödsfall i åkrelaterade olyckor. Och det kommer bli fler såklart.
Precis som det kommer bli fler olyckor i trafiken.

Med detta vill jag påstå att ingenting behöver ha gjorts fel enligt protokoll för att denna olycka ska ha skett. Men det kommer visa sig tids nog.

Kan ju vara så att reglementet över hur gammal en åkattraktion faktiskt får vara behöver komma till?
Att ju äldre den är och ju mer timmar den har desto noggrannare service. Precis som i aviator-världen.
Så nu har du gått från fatalism till att vilja öka regleringen? Det gick fort får jag säga. Men det är bra att du är formbar.

Du får gärna länka statistiken du hänvisar till för jag när jag googlar inkluderar de här 13 du talar om personer som dött av t.ex. medicinska orsaker i nöjesparken utan någon relation till åkturerna.
Citera
2023-06-25, 18:45
Medlem
Fortfarande ingen som vet namn på den stackars kvinnan?
Citera
2023-06-25, 18:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Därför att risken för att något liknande ska hända är lika liten imorgon som den var i förrgår och i förrgår (eller idag för den delen) var det ingen som tänkte på det när de åkte.

Därav mitt ordval.
Nu har folk blivit påminda om att det alltid finns en risk med att t.ex. åka bergochdalbana. Jag menar, man åker hit och dit och upp och ner i en mekanisk anordning. Risken är jävligt liten tack vare säkerhetsåtgärder men kan aldrig elimineras, såvida man inte låter bli att åka. Vilket alltså fler kommer att välja att göra nu den närmsta tiden.
Du har ingen aning om hur stor risken är. Men om vi måste gissa hade vi gissat på högre risk idag än vad vi hade gissat på igår.
Citera
2023-06-25, 18:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Där ser man ju mannen med röd tröja klättra ur.

Tror han är redan utslungad på bjälken där, och försöker bara ta sig upp och sitta säkert
Citera
2023-06-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yezzey
Cirkulerar även fakta som är felaktig att en man i röd tröja klättrandes på balkarna ska ha varit en av de skadade ( https://ibb.co/LgrnGL2 ) Flera vittnen på platsen uppger att han var en besökare tillsammans med sin familj och hade nästan kastat ett barn som han höll till en kvinna brevid honom och börjat klättra medans resten av åskådarna antingen sprang eller ställde sig och började filma, hör även på en av filmerna ifrån snapkartan att hans fru skriker till han på Tjeckiska/Slovakiska

Och nu har vi en video där man ser mannen i röd tröja (även kallad balkmannen) när han KLÄTTRAR ur vagnen! Hur förklarar du det? Vilka vittnen är det som beskrivit det du påstår i ditt inlägg?

https://www.tiktok.com/t/ZGJCn36vm/
Senast redigerad av Deslauriers 2023-06-25 kl. 18:50.
Citera
2023-06-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610
Fortfarande ingen som vet namn på den stackars kvinnan?
Är ju sjukt mycket turister i stan nu, kanske är därför det är så tyst fortfarande.
Citera
2023-06-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nu pratar jag om alla nya kommersiella plan i drift. Givetvis finns det skräpplan man inte självmant sätter sig i. Men alla hyfsat moderna plan har extremt bra backup-funktioner och högteknologisk kapacitet att avvärja alla sorters haverier. Men det gäller att piloten vet hur han ska agera också, det var det jag menade i exemplet flight 447 då den yngre piloten manuellt började överstegra planet för att han inte kunde läsa av hastigheten i förhållande till höjden, vilket en erfaren pilot aldrig skulle göra eftersom han skulle vet att sensorn slutat fungera så han hade bokstavligen inte behövt göra något alls mer än att manuellt hålla samma höjd och hastighet som rutten redan hade. Istället höll andrepiloten på att manuellt sänka planet i havet, vilket förstepiloten insåg så fort han kommit ut från sovhytten, men då var det för sent.

Så som jämförelse håller jag med om att man inte ska ha gamla åkattraktioner i drift som dessutom har erkända problem, som Jetline har. Det ska vara modern teknik, moderna sensorer och rätt förutsättningar för att avvärja alla tänkbara olyckor tills det enbart är mänskliga faktorn som kan begå misstag, som i flygbranschen. Mänskliga faktorn här är ju å andra sidan att man kanske är nonchalant och slarvig i underhållsarbetet. Oavsett så har det uppenbarligen begåtts misstag för sånt här händer inte bara av en slump. Dels har man bevisligen använt gamla skramlor som man gjort regelbundna kontroller på, men jag tycker inte det räcker. Det är ju en ren kostnadsfråga, och man har valt att inte byta ut alla komponenter och delar utan istället fokuserat på underhållsarbetet som inte alls utesluter att saker och ting kan gå fel, då attraktionen trots allt har mer än 30 år på nacken. Med tanke på alla de problem som Jetline haft är det såklart ingen slump att det var just Jetline som havererade också.
Mitt favorit program är haverikommersionen. Verkar som att du gillar det också.. Det jag håller med om är väl att attraktionen är lite gammal och på tiden att den borde bytas ut mot något modernare.. Men finns många gamla karuseller som isf borde bytas... Och ah det borde kanske finnas nåt bättre regelverk kring det..och har noll koll på tidigare problem med just denna karusell förutom vad folk skriver idag om skakningar och det tar jag med en nypa salt då alla karuseller jag åkt skakar.. Operatören idag kunde nog inte påverkat denna olyckan iaf
Citera
2023-06-25, 18:50
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbycounty3000
Säkerheten kan ju vara hög trots att en olycka skett, det måste du väl ändå förstå? Du får ju också tänka på alla miljoner varv Jetline kört sen 1988 utan dödsolyckor.

Med din logik så är ju säkerheten hos exempelvis SAS låg, människor dog trots allt på Linateflygplatsen 2003 och folk skadades i Gottröra 1991, det innebär ju inte att SAS säkerhet är låg. Om Linateflighten och Gottröraflighten däremot var de enda flighter som SAS flugit så hade säkerheten absolut kunnat betraktas som låg.

Tänk lite längre än näsan räcker så slipper du framstå som lågbegåvad.

Det går att tänka längre åt olika håll. När det gäller flygolyckor så orsakas de ofta av händelser som inte hade kunnat förutses. Det går därför inte att förvänta sig 100 % säkerhet när man flyger. En berg- och dalbana är en enklare konstruktion där det borde vara möjligt att alltid ha å stora stora säkerhetsmarginaler att det inte kan ske allvarlig olycka på grund av ett tekniskt fel. Ingen ska behöva dö som inte själv gjort något idiotiskt under turen. Att det inte skett en olycka sedan 1988 spelar ingen roll, det är hur säker Jetline var idag som räknas i en diskussion om ifall låg säkerhet orsakat dödsolyckan.
Senast redigerad av Dharmabum 2023-06-25 kl. 18:54.
Citera
2023-06-25, 18:52
Medlem
Borde nog dyka upp fler videor eftersom. Nu vet vi att balkmannen troligtvis satt längst bak i tåget och fått tag på något när han glidit/ramlat ur? Ser dock inte ut som att de lutar så mycket att man måste gå ur så det har väl skett i någon slags rörelse kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in