2023-06-25, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Enligt vittnet ville han bara hjälpa till istället för att som övriga stå och filma medans folk skrek efter hjälp och kroppsdelar låg lite här och var. Jag har ingen anledning att misstro att mannen på balken tagit sig dit för att försöka hjälpa folk. Han kan omöjligen ha hamnat där i samband med olyckan då skulle han ha blivit rejält skadad och fallit ned.

Kroppsdelar låg nog inte "lite här och var"
Citera
Medlem
fnattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Film från Gröna lund på Jetline: https://www.youtube.com/watch?v=46LcTaU-4Dc&t=15s&ab_channel=Gr%C3%B6naLund

”vi ses i nangiala” säger han i början av videon, passande eller opassande, i den här situationen.
Citera
Medlem
Vet vi vem den avlidne kvinnan är?
Citera
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndyz
Dela med dig!

https://www.youtube.com/shorts/5vi5ZcB8ZQU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
På en vuxen person når bygeln inte längre än lårens början. Hittade en random bild där man ser hur lågt bygeln faktiskt sitter.

https://imgur.com/gallery/cqLRln4

Precis, byglarna fyller knappt sin funktion vid normalfärd och än mindre vid olycka. Vore märkligt om det inte uppdateras till en anordning som även håller överkroppen på plats.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Såhär säger man:

https://www.folkbladet.nu/2023-06-25/sa-fungerar-sakerheten-pa-nojesfalt-6eeaa
Säger inte ett piss, självklart räcker det inte med besiktning en gång per år.
Min bil besiktas också en gång per år. Sätter jag mig och kör min besiktade bil och kör trots att jag vet att ett hjul är löst och har ihjäl någon kommer jag självklart få stå till svars för det.
Bara för något gått igenom en besiktning för 10 månader sedan betyder det inte att ägaren slipper ansvar.
Uppenbarligen var något fel med attraktionen och ägare borde ha uppfattat detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var journalisterna i koma eller! Inte en vettig fraga..

"Hur gammal är den här banan"

Någon man kan lära sig med 5 sek googling. Patetisk journalistik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Alltså, vad hade ni förväntat er av en presskonferens som var helt meningslös ifrån första början? Den är enbart symbolisk. Det finns inga frågor att få svar på just nu, ganska korkat att tro att ni skulle få alla svaren på en presskonferens
Kanske dom ska "se över sina rutiner"?
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Stäm skiten av ägaren. Finns hur mycket somhelst i skadestånd att vänta. Alla åkattraktioner ska vara säkra.
Nja. Om det var i USA så hade den avlidnes anhöriga återhämtat sig i en nybyggd lyxvilla på Hawaii.
Citera
2023-06-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Många har känt att just jetline känts ostabil och farlig att åka.
Gröna Lunds personal ville ju inte ens teståka just därför.

Vissa äldre berg- och dalbanor gör just det. Det har sin charm enligt vissa. GLs personal behöver inte teståka för att testa säkerhetssystemen utan detta görs utan personal.
Citera
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Stämmer det att Jetline stannade runt 10:30 och strax före 22:00 igår? Stämmer det att Jetline stannade 30 minuter innan katastrofen idag? Vad gjorde man åt saken, varför stannade den och varför fortsatte man köra?

Stämmer det att även andra attraktioner stannat i helgen och att man fixat dem lite snabbt för att få igång dem så enkelt som möjligt?

Finns det något samband mellan olyckan och att personal svimmat under veckan, något som de får slush och popcorn eller chips för att hantera?

Varför ansvarar gymnasieelever för att köra Gröna Lunds attraktioner? Vad har de för erfarenheter och krav för att upprätthålla säkerheten?

Vilken sorts inspektion gör Gröna Lund av sina attraktioner? Hur ofta utförs de, vem genomför dem och vad tittar man efter?

Jag kan fortsätta…
Det märks att du inte är en "utbildad journalist"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Vad tänkte/trodde du att hon skulle säga?

Något mer än bara en massa inövade floskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in