2023-06-25, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttenskruv
Det är det här jag menar. Detta skulle kunna skapa kaos och det sprids felaktig information. HUR vet vi att hon talar sanning? Hur vet vi hur hon menar med sönder? Detta kan vara ett trick för att få fler tittar eller skapa drama eller liknade. Klart man kan lyssna och ta till sig informationen men att lyssna och tro att det är sant, nä gör inte det.
Jag säger inte att hon ljuger men hon skulle kunna göra det. Jag känner bara att om hon nu visste att den var så sönder, så utsätter ju hon andra för fara också varför gjorde hon inget åt det ? Men det är inget hon säger att hon gjorde eller inte gjorde. Därför kan vi häller sätta ord på det.

Jag tror på henne för så många säger samma sak om just jetline.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meterologen
Känner flera betongingenjörer som uteslutande aldrig skulle sätta sin fot på Lisebergsbanan pga ovan.

Och jag känner flertalet - varav en är professor på Chalmers - och alla besöker och åker utan några invändningar även Lisebergsbanan.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
I grund och botten är det vinstintresse och misskött underhåll.

Såvida det inte handlat om någon form av sabotage, men slirande med kostnader för underhållet är det troligaste

Korrosion isåfall.
Citera
2023-06-25, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Nej det låg inte kroppsdelar någonstans och mannen föll och hamnade på balken 2m ner
Jo ho du - jag såg allt ett ben med fot sitta fast i rälsen ..
Citera
Medlem
fendadens avatar
Det jag spontant tänker på är om värmen som hållit i sig ett tag nu på något sätt påverkat bultar/spåret/mekanismerna? Det vill säga att felet inte nödvändigtvis ligger hos de som drev berg- och dalbanan för dagen utan att det är en kombination av konstruktion/värmepåverkan? Blir väl indirekt ett konstruktionsfel i så fall antar jag.

Sedan tycker jag man borde stresstesta liknande attraktioner oftare, speciellt de man har kvar från 80- och 90-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordnatkaos
Han föll några meter och greppade balken. Mina söner satt i vagnen före som nödbromsades innan plattformen.

Såg dina söner hela förloppet alltså?
Kan du inte beskriva det för Flashback i såna fall, så slipper vi gissningslekar.
Citera
Medlem
Vart kan man se presskonferensen?
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Ta mig på orden nu. Jet line kommer börja rulla inom ett par dagar när pengarna skall dras in igen.

Blir farfars bilarna i fortsättningen för min del
Den som åker Jet Line och känner till olyckan ska ha spöstraff. Då är man inte ämnad att leva.
Citera
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag skulle säga att det är långtifrån bara folk som är med sina barn som åker. Man kan ju faktiskt tycka det är kul även som vuxen.

Så med andra ord exakt det jag sa.
Citera
Avslutad
Girighet blev tösens död, jakten på pengar har prioriterats framför 'onödigt slösande' på underhåll man ändå inte ser.

- Så resonerar de, ägarna till Parks & Resorts Scandinavia AB. Vi såg samma sak i Furuvik när man passade på att skjuta schimpanser som vore det safari i Afrika. Och nu, en bristfälligt underhållen attraktion - rena dödsfällan enligt tekniker - som trots flera varningssignaler i närtid ändå inte stoppades för en grundlig översyn.

Här är alla girigbukarna som solidariskt bär ansvaret för tjejens död och de skadades trauman:

https://www.allabolag.se/5566962493/befattningar

7 personer sitter i styrelsen för bolaget som omsätter 1,6 miljarder per år med en generös marginal.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Men jag förstår inte hur folk kunde ramla ut? Satt de inte fast med säkerhetsbygel? Ingen vagn har ju fallit på marken

Det finns dokumenterat (nåja, youtube videos) att säkerthetsbyglarna på Jetline varit opålitiliga i mer än 5 år.

Sannolikt har krafterna och vikten av passagerarna när vagnen tappade hjulbogey och hoppar till, fått bygeln att lossna och några av passagerarna har slungats ut och fallit handlöst en sådär 10 meter till marken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmilton
Vad hjälper det att gripa VD’n för nöjesparken på ren spekulation? Varför skulle han vara den som tystar ner eventuella brister istället för säg arbetsledare och mekaniker längre ner i hierarkin. Vi griper inte VD’n för Arlanda express när det spårar ur. Vi griper inte heller VD’n för ett kollektivtrafiksbolag för att en buss orsakar en dödsolycka. Det visar sig i utredningen som sen görs om det finns brister i tillsynen. Inte ens då och med en olycka som orsakar dödlig utgång är det speciellt troligt att någon får skaka galler.

Naiviteten lyser igenom i ditt inlägg, det finns oändliga exempel där företag tystar sin personal för att rädda sig själva från åtal/stämningsansökningar. Arbetsledare och mekaniker får alltid order uppifrån när det handlar om större summor pengar som måste läggas ned på underhåll. De får inte bestämma själva när och hur saker skall underhållas eller vilka resurser som skall läggas på det. Inget ovanligt i verkstadsmiljö att kontorsnissarna skjuter upp underhåll för att det måste "produceras", kvittar hur mycket verkstadsmekanikerna varnar kontorsnissarna för de vet alltid bäst och sedan går allt åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in