2023-06-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurt365
Är det någon som vet hur länge dem kommer ha stängt

Biljettförsäljning till imorgon är öppen vad det verkar..
Citera
2023-06-25, 15:33
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Blir nog att planera om resan till Liseberg istället, aldrig mer Grönan.
Liseberg har också haft minst en allvarlig olycka
Citera
2023-06-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Tack. Det har undgått oss alla. Tills du kom
Ja, jag gick och tänkte att "det vore väl ok" men nä. Hade fel.
Citera
Medlem
Skurt365s avatar
Hur har folk slungats iväg för man sitter väl fast på midjan men det som säkerhetskollar rycker bara lite i sätet
Citera
Medlem
Man måste öppna gröna lund så snabbt som möjligt eftersom det kommer bli dyrt att betala skadestånd till offrets familj. Den här kvinnan hade inte räknat med att dö jävla mördare.
Citera
Bannlyst
Sånt här sker i Sverige för nån aldrig ställs till svars.
Hade hänt i USA skulle nöjesparken fått betala ut miljarder i skadestånd och gått i konkurs.
Här i Sverige blir det max lite böter och sen business as usual.
Citera
2023-06-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Du har rätt i sak, men betänk att vissa beståndsdelar har varit där sedan 1988. Sedan genomfördes en delvis renovering 2000. Nu 23 år senare sker det här.

Oavsett så har vissa delar varit i drift en väääldigt lång tid, järn slits och mer där väder och vind gör sitt, och slitningar påverkar självklart materialet med.

Det finns alltid någon faktor som är "den svaga länken".

Kanske var det fästet (stålet) som höll hjulpaketet som tillslut gav vika efter alla år. Kan ju funnits sprickor som bildats t.ex. som åter år efter år slits..

Totalt omöjligt att sia om, här och nu. Kan lika gärna vara en (relativt) ny del som gav vika. Även fast du bytte hjul på bilen igår kan det explodera idag och du kör av vägen och dör. Det går inte att skydda sig helt och hållet mot ren OTUR, fysikens lagar, mänskliga faktorn eller någonting för den delen. Du kan givetvis förbättra dina odds, underhåll/besiktning med mera men ibland hjälper inte ens det.

Min poäng var just det att ingenting blir helt riskfritt vare sig det är nytt eller gammalt, besiktigat eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Rykten säger att det är en kvinna i 35 årsåldern som avlidit. Frågeställning: vad i helvete gör en vuxen människa med barnens leksaker? Varför var hon där? Är hon inblandad i detta? Hoppade hon ut självmant?
Vad menar du? Jag är äldre än 35 och har en passion för bergochdalbanor och varje gång jag reser någonstans reser jag så jag kan besöka ett nöjesfält. Bara för att åka just bergochdalbanor.
Citera
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Liknande fel med dödlig utgång och samma konstruktör:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mindbender_(Galaxyland)

Mindbender accident
Date June 14, 1986
Type Rollercoaster derailment
Deaths 3
Non-fatal injuries 1 critical; 19 treated
Property damage Faulty wheel assembly; rear roller coaster car that slammed into a pillar
On the evening of 14 June 1986, the fourth car of a train travelling midway along the course derailed before encountering the third and final loop.[6] Its wheel assembly had become detached from both the track and car itself, causing the car to sway back and forth across the tracks.[6] The car became damaged, and the lap bar restraints unlocked and released, throwing all four of its passengers to the concrete floor below. The train continued to move along the track and into the final loop, but friction from the car's derailment slowed the train and prevented it from clearing the loop. As it rolled backward down the loop, the detached car crashed into a concrete pillar about midway down, stopping the train abruptly. Three of the four passengers thrown from the ride died, while the fourth was left critically injured with permanent, life-altering effects. The remaining passengers were safely evacuated and treated at a nearby hospital with minor injuries. An investigation later determined that four cap screws holding the wheel assembly together failed, which were likely the result of design flaws and unsatisfactory maintenance routines.
Får hoppas att det inte var samma design på hjulhusen och att liknande design inte existerar på andra åkattraktioner i drift runtom i Europa. Empirisk data finns nu att tillgå avseende livslängden på dessa...
Citera
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Då jag tidigare arbetat hos DNV (Det Norske Veritas), vill jag iaf inflika att det sjukaste av allt är när aktörer, då de fått körförbud på prylarna, kläcker ur sig följande:

”—Jaha. Till nästa gång kommer vi att anlita ett annat besiktningsorgan, som både prismässigt och bedömningsmässigt är mer gynnsamma för oss.”

Fundera nu över detta, om det verkligen är så smart att avreglera en besiktningsbransch som arbetar med säkerhet av ABSOLUT karaktär.
Citera
Medlem
Enligt Expressen är d3n döda en kvinna i 35 års åldern.
Citera
2023-06-25, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Två personer föll ur Jetline, en av de var en kvinna i 35 års åldern som också är bekräftad död. Jag tänker direkt på om det var en mamma och hennes barn som åkte i samma vagn, och då har vi även ett barn som fallit till marken. Vi kan mycket väl gå en familjetragedi till mötes.

Personen som klättrat ur och satt sig på en balk såg oskadd ut enligt video och bilder.

källa på att det är en 35 årig kvinna som är död??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in