2023-06-25, 13:26
Medlem
Hestapos avatar
Jobbar räddningstjänsten i Stockholm lika amatörmässigt, som de i Göteborg vid hissolyckan, så kommer dödsfallen och antalet skadade stiga.

Några har skrivit att det kan vara ett sabotage, det kan ju vara möjligt men i vilket syfte är oklart. Olyckan kan bero på att ungdomar anställs för ansvarsfulla arbetsuppgifter som de ej har utbildning för, allt för att hålla lönekostnader nere, undrar vilken fackförening som företräder de anställda på Gröna Lund?

Video med åkattraktionen Jetline när den fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=vk-1zgLQNSs

Fakta
Jetline är en berg- och dalbana med branta backar och skarpa kurvor. Attraktionen har ungefär en miljon åkare varje säsong.
Premiär 1988 och renoverad till säsongen 2000.
Tillverkare: Schwarzkopf/Zierer/BHS.
Hastighet: 90 kilomneter i timmen.
Höjd: 30 meter över markytan.
Banans längd: 800 meter.
Minsta längd för att få åka: 140 centimeter.
Senast redigerad av Hestapo 2023-06-25 kl. 14:00.
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Överdriv inte. Det talas redan om att man får stänga juni ut, till att börja med.
Det är bara 5 dagar kvar av juni dock...
Citera
Medlem
Det var redan strul med Jetline i höstas. Jag fick vända i kön efter att ha väntat ca 30 minuter pga tekniskt problem.

Jag tror mao att det här är ett fel som man har känt till länge men blundat för.
Citera
2023-06-25, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Extremt tragiskt. Trodde personligen att de gamla trotjänarna skulle vara de som är mest välbyggda och hållbara.

De är de säkraste om underhållet sköts av kompetent personal men ägarna till Parks and resorts är lika giriga som friskoleoligarkerna och då offras barn om de kan få loss några extra tiotusen i fickan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Final Destination på riktigt...

Min första tanke. Jag kollade på en youtube-video för typ en vecka sen om olyckor och hamnade genom algoritmen på den scenen från final destination.

Man tror fan inte det är sant. Jag har inte så bra koll på Gröna Lund. Men jag har ju tänkt att den nöjesparken och Liseberg är de säkraste i Sverige.
Citera
Medlem
Varför är SVT så slappa? De säger att folk sitter fast medan annan media säger att alla är evakuerade.

Reportern på plats är en trött hipster… ”har du pratat med någon funktionär?” ”Näe..”
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cmonthrough
Attraktionen har haft problem sedan en vecka. Problem med hjulen och rälsen. Den svenska mekanikern som var där igår fixade det snabbt och slarvigt för att hinna hem o supa på midsommar.
Det är väl inte helt omöjligt att någon "snabbfix" gjorts om det var problem så att de kan hålla öppet och tjäna pengar...
Citera
Medlem
jackflashs avatar
Min teori som jag är relativt säker på:

Tror att ett hjul lossnar och att vagnen börjat skaka så pass mycket att de gamla byglarna fallerat och att folk åkt ur. Tippar på två som åkt ur vagnarna. En har slagit i marken och dött. Den andra lyckades klamra sig fast i en balk och skadats.

Övriga skadade sitter kvar i vagnarna och har skadats av kraftiga skakningar, typ wiplash.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ytterligare ett tecken på hur havererat detta landet är, för 10-20 år sedan var en sådan här olycka otänkbar.

Vad snackar du nu om? Både Rainbow och Lisebergsbanan spårade ur för ca 15 år sedan med allvarliga personskador som följd...
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmonthrough
Han ljuger såklart ditt pucko. Attraktionen har haft problem sedan en vecka. Problem med hjulen och rälsen. Den svenska mekanikern som var där igår fixade det snabbt och slarvigt för att hinna hem o supa på midsommarfesten.
Midsommarafton var i fredags, inte igår. Oklart om han var slarvig ändå dock eller om det var fel på vagnen som inte han kunde påverka.
Citera
2023-06-25, 13:28
Medlem
Undrar om det skulle kunna vara så att någon lyckats resa sig upp trots låst bygeln, tyngdpunkten blir ju då högre upp och påfrestningar på hjulen skulle ju då bli större än om alla sitter ner, men om detta hänt så borde vittnesuppgifter dyka upp.
Citera
2023-06-25, 13:28
Medlem
Ingen vet eller har koll på nånting. Varför är det så svårt att delge fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in