2023-06-24, 19:32
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Har du inte alls gjort, du är en intellektuell amöba.

Försöker igen, huvudman måste ha utgivningsbeviset. Är det så svårt att begripa?
Inte så svårt, föreningen sköter hemsidan, Sara är utgivare. Bidragen som finansierar journalistiken går till ett AB vilket kan tyckas märkligt. Skulle kanske behövas förtydligande därav, just då man ska bidra. Varför det är så vet jag ej, föreningen kanske inte kunde få konto för oklarheter angående styrelsemedlemmarna i styrelsen. Men bokför man det i ABt och alla pengarna överförs till föreningen kan jag inte se att någon felaktighet i det.

Däremot är jag förvånad att Sara är godkänd som ansvarig utgivare, jag hade för mig att man måste vara klanderfri för att bli det.
Citera
2023-06-24, 19:34
Medlem
Citat:
Har du inte alls gjort, du är en intellektuell amöba.

Försöker igen, huvudman måste ha utgivningsbeviset. Är det så svårt att begripa?
Lugn och fin nu så du inte får en stroke. Jag har svarat dig och länkat korrekt info om Dumpens utgivningsbevis, klarar du att leta själv tro? Följer med spänning..
Citera
2023-06-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Inte så svårt, föreningen sköter hemsidan, Sara är utgivare. Bidragen som finansierar journalistiken går till ett AB vilket kan tyckas märkligt. Skulle kanske behövas förtydligande därav, just då man ska bidra. Varför det är så vet jag ej, föreningen kanske inte kunde få konto för oklarheter angående styrelsemedlemmarna i styrelsen. Men bokför man det i ABt och alla pengarna överförs till föreningen kan jag inte se att någon felaktighet i det.

Däremot är jag förvånad att Sara är godkänd som ansvarig utgivare, jag hade för mig att man måste vara klanderfri för att bli det.
Är ingen förening som sköter hemsidan. Det är Dumpen Media Group. Och dom har inte något giltigt utgivningsbevis.
Citera
2023-06-24, 20:32
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Är ingen förening som sköter hemsidan. Det är Dumpen Media Group. Och dom har inte något giltigt utgivningsbevis.

Har för mig jag läste att dumpen Media Group ägs av föreningen
Citera
2023-06-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Du är lovligt korkad. Dumpen Media Group är ett aktiebolag och ägs till 100% av P.
Citera
2023-06-24, 21:39
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Oväsentligt vem som äger aktierna, Sara sitter i styrelsen för både föreningen och AB, tror inte föreningens uppdrag är överfört till AB, bara att pengarna konstigt nog går dit. Sara sitter i styrelsen i båda så fine, om uppdraget förts över till AB måste detta meddelas myndighet.
Citera
2023-06-24, 22:12
Medlem
Citat:
Du är lovligt korkad. Dumpen Media Group är ett aktiebolag och ägs till 100% av P.
Spelar ingen roll pruteluttis. Det här är kriterierna för mediasajters utgivningsbevis:
Citat:
Kriterier för utgivningsbevis
För att kunna få ett utgivningsbevis måste webbplatsen eller databasen uppfylla följande kriterier:

Den är tillgänglig för allmänheten.
Den tillhandahålls på särskild begäran, det vill säga att besökaren aktivt söker upp den.
Den är väl avgränsad och framstår som en sammanhållen produkt, exempelvis genom enhetlig formgivning.
Den kan inte ändras av någon annan än redaktionen.
Den har ett namn som innehåller ett domännamn.
Dessutom måste webbplatsen eller databasen även uppfylla följande:
Den ska ha anknytning till Sverige, till exempel genom att redaktionen finns i här.
Den ska ha en ansvarig utgivare.
Den ska ha ett namn som inte kan förväxlas med någon annan databas som finns registrerad hos oss.
https://www.mprt.se/

Enda skyldigheterna innehavaren av utgivningsbeviset har:
Citat:
Den som har ett utgivningsbevis har även skyldigheter
Verksamheten ska ha påbörjats inom sex månader från den dag utgivningsbeviset utfärdades.
En ansvarig utgivare ska alltid finnas.
Databasens namn, tillhandahållare och utgivare ska publiceras i alla de tillhandahållanden som beviset gäller för (såsom webbplats, applikation eller pushtjänst). Uppgifterna ska vara lättillgängliga, tydliga och anges i anslutning till varandra.
Om exempelvis databasens namn, tillhandahållare eller utgivare ändras ska detta meddelas till oss.
Innehållet i databasen ska endast kunna ändras av den som driver verksamheten. Om det finns delar som kan ändras av någon annan – till exempel kommentarsfält, chattar eller diskussionsforum – måste dessa tydligt avskiljas från resten av innehållet.
Allt innehåll som publiceras ska dokumenteras och behållas i sex månader efter att det tagits bort från databasen.
Citera
2023-06-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Spelar ingen roll pruteluttis. Det här är kriterierna för mediasajters utgivningsbevis:

Enda skyldigheterna innehavaren av utgivningsbeviset har:
Du har fel som vanligt, är legio.
Huvudman måste ha utgivningsbeviset.
Är det svårt att greppa?
Citera
2023-06-24, 23:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Saknar angiven ansvarig utgivare på Dumpen.

Föreningen finansieras helt och hållet av gåvor står det, numera är det medlemsavgifter också.

"Databasens namn, tillhandahållare och utgivare ska publiceras i alla de tillhandahållanden som beviset gäller för (såsom webbplats, applikation eller pushtjänst). Uppgifterna ska vara lättillgängliga, tydliga och anges i anslutning till varandra."

För en förening ska det framgå tydligt hur man blir med i föreningen och andra förbehåll för att vara med i föreningen.

Finns inte på hemsidan.

Framgår inte att det är föreningen som driver sidan (är väl tillhandahållare), då bidragskontot går till ett AB är det extra förvirrande. Till ett AB med liknande namn.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-06-24 kl. 23:14.
Citera
2023-06-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Saknar angiven ansvarig utgivare på Dumpen.

Föreningen finansieras helt och hållet av gåvor står det, numera är det medlemsavgifter också.

"Databasens namn, tillhandahållare och utgivare ska publiceras i alla de tillhandahållanden som beviset gäller för (såsom webbplats, applikation eller pushtjänst). Uppgifterna ska vara lättillgängliga, tydliga och anges i anslutning till varandra."

För en förening ska det framgå tydligt hur man blir med i föreningen och andra förbehåll för att vara med i föreningen.

Finns inte på hemsidan.

Framgår inte att det är föreningen som driver sidan (är väl tillhandahållare), då bidragskontot går till ett AB är det extra förvirrande. Till ett AB med liknande namn.
Är en soppa utan like. Det kommer resultera i deras förfall.
Citera
2023-06-24, 23:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Är en soppa utan like. Det kommer resultera i deras förfall.
Tror att ex.v. Facebook sidan måste ha hänvisning till ansvarig utgivare, kanske räcker med att ange dumpen.se som utgivare så man kan kolla där. Tror det är ett krav för utgivningsbevis.
Citera
2023-06-25, 00:07
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:

Sluta hålla på o kalla folk en massa nedsättande termer
Det gynnar varken dig själv eller ngn annan

Jag har bara för mig att jag läste att i föreningens stadgar så står det att dumpen Media Group ägs av föreningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in