Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeeman
Bra info, tack. Hur många hade gamla BW som mest anställda? Jag antar att det är mindre idag men har ingen aning.
Och har dom nu flyttat en del fokus till ev privata uppdrag eller är dom fortfarande mest contractors till USA?
Dom hade väl sin peak i Irak om jag förstått det hela rätt. Med Haliburton som tross (oväntat med Cheney som vice president...).
Men efter det har åtminstone inte jag hört så mycket av dom förutom att dom bytte namn. Men jag är ju långt ifrån denna bransch.
Exakt anställda vet jag inte då de som ex. Dyncorp var väl största Amerikanska företaget de hade tusentals. Aegis,KBR, Olive Group, Hart, CRG etc hade flera hundra anställda runt om i världen. BW hade också stor verksamhet i USA med egen utbildningsanläggning. Men de skyddade många militära generaler, ministrar etc. De var över 100 i Baghdad och säkert likamånga till som man inte såg.
Ett företag som jag jobbade för hette Compass de hade 3000 man i Afghanistan 90% var Nepalesiska Gurkha soldater utbildade av britterna och 10% västerlänningar som teamleaders och managers.