2023-06-24, 17:32
Medlem
Skvistens avatar
Vilken av dessa privatarmeer är starkast?
Wagner består väl mest av kåkfarare och Black water av riktiga legosoldater som skolats rätt.
Men vem är störst/starkast.
Black water borde ju ha mkt modernare och effektivare vapen?
Hur många soldater har respektive företag?
Citera
2023-06-24, 17:37
Medlem
triptykens avatar
Dom heter inte Blackwater längre https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company)
Citera
2023-06-24, 17:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Dom heter inte Blackwater längre https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company)

Om du sitter inne på vad de heter nu vore det kanske lämpligt att delge i tråden.
Citera
2023-06-24, 17:50
Medlem
Ichwills avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om du sitter inne på vad de heter nu vore det kanske lämpligt att delge i tråden.
Constellis Holdings

Academi, formerly known as Blackwater, is an American private military contractor founded on December 26, 1996,[2] by former Navy SEAL officer Erik Prince.[3][4] It was renamed Xe Services in 2009, and was again renamed to Academi in 2011, after it was acquired by a group of private investors.[5] In 2014, Academi merged with Triple Canopy to form Constellis Holdings
Senast redigerad av Ichwill 2023-06-24 kl. 17:52. Anledning: .
Citera
2023-06-24, 19:17
Moderator
Chantres avatar
Brott och brottsbekämpning --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2023-06-24, 19:34
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Mer info:

WikiCorporates: Constellis Holdings Inc
Constellis is a privately-held American defense and security company, formed as a partnership, which is not a tax-paying entity for US tax purposes. The firm operates in 40 countries, providing advisory, security, risk management and mission support services to govts, multinational corporations, and international organisations worldwide. Services include background investigations, social intelligence tools, advanced training, logistics and life support, UAV and K9 services, and crisis response mitigation.

Constellis earns the majority of its revenues from the US Federal govt, directly as a prime contractor, or indirectly as a subconstractor, including several significant contracts with the United States Department of Defense and United States Department of State.
Citera
2023-06-24, 20:06
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Tips: Ska du posta en länk så postar en som fungerar när man klickar på den!

https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company))

De kallar sig Constellis och ägs av riskkapitalbolaget Apollo
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Global_Management
Citera
2023-06-24, 20:16
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
De kallar sig Constellis och ägs av riskkapitalbolaget Apollo
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Global_Management

Inte 100% korrekt:
Ownership

Eagle LM5 LLC, a portfolio company of "certain funds affiliated with Apollo Global Management LLC, together with its consolidated subsidiaries and affiliates, along with other investors including Constellis's CEO and President, certain other members of management, and a group of existing co-investors", Forte Capital Advisors, Manhattan Strategic Ventures,ref,ref OC, reg. Delaware
WikiCorporates: Constellis Holdings Inc: Ownership
20161618: AP VIII Eagle LM5 Holdings, L.P.; Constellis Holdings, LLC

Date August 19, 2016
Transaction Number 20161618
Acquiring Party AP VIII Eagle LM5 Holdings, L.P.
Acquired Party Constellis Holdings, LLC
Granting Status Granted
Acquired Entities
Constellis Holdings, LLC
Federal Trade Commission: 20161618: AP VIII Eagle LM5 Holdings, L.P.; Constellis Holdings, LLC
Citera
2023-06-24, 21:03
Medlem
HRTs avatar
Det går inte att jämföra dessa 2 företag.
Först (gamla BW) som drevs av Erik Prince var ett av ca 100 västerländska säkerhetsföretag verksamma globalt men framför allt i Irak o Afghanistan.
BW på sin tid var ett OIF/ISAF qoalition security provider till bl.a. US DoD
De hade licenser och tillstånd (var enda PMC företaget) som hade egna helikoptrar.
De jobbar enbart defensivt dvs skyddar, bevakar och utbildar.
De jobbar inte offensivt då legoknektverksamhet varit förbjuden sedan tidigt 90 tal via UN.

tittar man på wagner, så har de inga licenser, inga tillstånd, inte registrerade ens.
De åtar sig offensivt arbete dvs deltar i strider för att ryssland inte skrev på UN avtalet.

Ska vi titta på vilka som faktiskt jobbade i BW så var det ex Delta, Gröna Baskrarna, Navy Seals, olika polisiera Swat enheter etc..så de var alla erfarna soldater.
Sen får man inte glömma att BW var i strid 160 gånger och startade oftast själva fighten ca 100 gånger av 160. De förlorade inte en enda skyddsperson. Dock var de skjutgalna som de flesta företagen i Irak men de var pga den höga risken.
Jag träffade dem flera gånger i Irak och blev vän med en av chefsrekryterarna de hade dock ett krav Amerikanskt medborgareskap. Så alla som ljugit ihop historier att ha jobbat för dem o inte är amerikaner är lögnare

Wagner? Kriminellt slödder, aidssjuka, psykopater

Säger en hel del.
Citera
2023-06-24, 21:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det går inte att jämföra dessa 2 företag.
Först (gamla BW) som drevs av Erik Prince var ett av ca 100 västerländska säkerhetsföretag verksamma globalt men framför allt i Irak o Afghanistan.
BW på sin tid var ett OIF/ISAF qoalition security provider till bl.a. US DoD
De hade licenser och tillstånd (var enda PMC företaget) som hade egna helikoptrar.
De jobbar enbart defensivt dvs skyddar, bevakar och utbildar.
De jobbar inte offensivt då legoknektverksamhet varit förbjuden sedan tidigt 90 tal via UN.

tittar man på wagner, så har de inga licenser, inga tillstånd, inte registrerade ens.
De åtar sig offensivt arbete dvs deltar i strider för att ryssland inte skrev på UN avtalet.

Ska vi titta på vilka som faktiskt jobbade i BW så var det ex Delta, Gröna Baskrarna, Navy Seals, olika polisiera Swat enheter etc..så de var alla erfarna soldater.
Sen får man inte glömma att BW var i strid 160 gånger och startade oftast själva fighten ca 100 gånger av 160. De förlorade inte en enda skyddsperson. Dock var de skjutgalna som de flesta företagen i Irak men de var pga den höga risken.
Jag träffade dem flera gånger i Irak och blev vän med en av chefsrekryterarna de hade dock ett krav Amerikanskt medborgareskap. Så alla som ljugit ihop historier att ha jobbat för dem o inte är amerikaner är lögnare

Wagner? Kriminellt slödder, aidssjuka, psykopater

Säger en hel del.

Bra info, tack. Hur många hade gamla BW som mest anställda? Jag antar att det är mindre idag men har ingen aning.

Och har dom nu flyttat en del fokus till ev privata uppdrag eller är dom fortfarande mest contractors till USA?

Dom hade väl sin peak i Irak om jag förstått det hela rätt. Med Haliburton som tross (oväntat med Cheney som vice president...).

Men efter det har åtminstone inte jag hört så mycket av dom förutom att dom bytte namn. Men jag är ju långt ifrån denna bransch.
Citera
2023-06-24, 21:48
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Bra info, tack. Hur många hade gamla BW som mest anställda? Jag antar att det är mindre idag men har ingen aning.

Och har dom nu flyttat en del fokus till ev privata uppdrag eller är dom fortfarande mest contractors till USA?

Dom hade väl sin peak i Irak om jag förstått det hela rätt. Med Haliburton som tross (oväntat med Cheney som vice president...).

Men efter det har åtminstone inte jag hört så mycket av dom förutom att dom bytte namn. Men jag är ju långt ifrån denna bransch.

Exakt anställda vet jag inte då de som ex. Dyncorp var väl största Amerikanska företaget de hade tusentals. Aegis,KBR, Olive Group, Hart, CRG etc hade flera hundra anställda runt om i världen. BW hade också stor verksamhet i USA med egen utbildningsanläggning. Men de skyddade många militära generaler, ministrar etc. De var över 100 i Baghdad och säkert likamånga till som man inte såg.
Ett företag som jag jobbade för hette Compass de hade 3000 man i Afghanistan 90% var Nepalesiska Gurkha soldater utbildade av britterna och 10% västerlänningar som teamleaders och managers.
Citera
2023-06-24, 22:04
Medlem
HRTs avatar
Efter att BW fick 4 man dödade och dragna bakom fordon o sen upphängda i Fallujah på en bro
Blev man jäkligt aggresiva och skjutglada det finns filmer där de kör över barn och kvinnor och skjuter rakt in i bilar som de anser ligger för nära.
Ett av de mest kända var attacken mot Paul bremer i Irak- denna film:https://www.youtube.com/watch?v=TlE9ebyBc_c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in