Nu har Lukasjenko kommit fram med en deal med Wagner för att deskalera. Inget kommer hända
Det här är extremt konstigt. Lukasjenko har gett Wagner ett erbjudande som är så bra så att mästerkocken nappar på det?
Står Putin och Shoigu bakom detta erbjudande också? För att det ska vara relevant måste ju båda sidor ta det.
Wagner kan ju inte ensidigt på med på terms and conditions, och om de ändå gjort det i detta läge så är man ju sjukt nyfiken på vad terms and conditions är? Shoigus huvud på ett fat? Prigozhin blir ÖB eller vicepresident?
Motstridiga uppgifter men förhandlingar har skett. Får se om en timme eller så om de faktiskt kom fram till en lösning.
Oavsett är det fortfarande spänt läge och kommer vara så framöver.
han verkar ha tappat förståndet, började ju med uttåget från bakhmut, det verkar ha stigit han åt huvudet.
han vågar inte nämna putin, men shaigo och övriga militära ledningen. Tydligen enligt honom så är det bara två förstörda leopard 2, filmade/fotade i olika vinklar, generlaerna ville bara kriga för att få medaljer, shaigo för att bli marshall
ryska armen är värdelösa, har inga skor, bara tre patroner var...
han missar att nämna vilka som krigat på alla andra fronter, förutom bakhmut där wagner gjorde ett bra jobb, till stora förluster av frivilliga, ca 25 000, men de lyckades. Men problemet för denne galning är ju att fronten är lite större än bakhmut, och wagner är inte akriva nu, ändå fortgår kriget och ryssland avancerar under ukrainas offensiv.
jag tror denne man blir avsatt eller nått strax, kanske en krafit avbön med hänvisning till alkoholproblem, han låter fan inte frisk, och hans ordval är inte heller friskt.
det finsn en 30-minuters film jag letar med översättning, helt sinnesjukt det han säger. Hade jag varit putin hade jag givit nackskottet själv.
det pågår just nu en diskussion i ryssland ang legaliteten av frivilliga samlingar av soldater, som hittills ej ingått i RF befärlsstrukturen, nu måste de skriva kontrakt för att få vara med så att säge, men det ingår även fördelar som sjukvård, lön och sådant.
det som pregozhin säger sig att inte skriva under medans akhmat har gjort och ett 20 tal andra (i förrgår, kan vara fler nu)
han är antingen psyop ett oligarkernas val (USA marionett), det funkar inte med "maidan" (colour revolution i moskva) så de försöker med honom, eller lockar han fram putins fiender och pseudo-patrioter i ryssland ... mycket konstigt är det iallafall
Tvärtom, helt tvärtom. Prigozhin är Putinsteins monster. Det är du och Putin som byggt honom, tillåtit honom, gött honom, använt honom till era syften. Nu har ni spelat för högt.
Deepstate redovisar små frontförändringar.
- Ukrainsk framgång på båda sidor Rivnopil, för tredje dygnet i rad.
- Ukrainsk framgång mot Robotyne, för andra dygnet i rad.
Deepstates defensiva stil gör att senaste dygnens förändringar ofta saknas tillfälligt.
Där är säkert många fler- som vill in i det svarta hålet, ryska statskassan och stoppa blodbadet, jag- är tveksam på att utfallet är positivt... ser inte alls krig som mänskligt utvecklande, typiskt ryskt dock...
"They were going to dismantle PMC Wagner. We came out on 23 June to the March of Justice. In a day, we walked to nearly 200km away from Moscow. In this time, we did not spill a single drop of blood of our fighters. Now, the moment has come when blood may spill. That’s why, understanding the responsibility for spilling Russian blood on one of the sides, we are turning back our convoys and going back to field camps according to the plan."