2023-06-24, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Skum länk som hängde sig, raderar någon klippen eller vad pågår?
Testa denna istället
https://t.me/Politkrem/18341
Citera
2023-06-24, 02:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Kan man inte sätta in internet med satelliter, som man gjorde i Ukraina?

Om du tänker på Starlink så är dom geografiskt låsta, Ryssland tillåter inte Starlink inom landet. Poängen min var dock att Google samlar in realtidsdata från Androidtelefoner och med den datan kan man se om trafiken rör på sig eller inte. Med en så stor kolonn om 400 fordon (Ta det med en nypa salt) så borde man kunna se hur dom rör sig. Den strategin fungerar dock dåligt om Ryssland börjar stänga ner internettrafiken som det har rapporterats om.

Men just nu verkar trafiken på motorväg 4 vara helt blockerad sedan två timmar tillbaka. Strax norr om Shakhty och ner till Rostov-on-Don.
Citera
2023-06-24, 02:31
Medlem
Massiva bombningar i ukraina sägs det på
twitter.
Citera
2023-06-24, 02:33
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Massiva bombningar i ukraina sägs det på
twitter.

Har du länk?
Citera
2023-06-24, 02:34
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1672401399613628416
Citat:
Footage currently circulating right now reportedly showing Wagner vehicles moving south on the M4 towards Rostov. Traffic matches current google traffic data reports.
Senast redigerad av Jack.Elam 2023-06-24 kl. 02:40. Anledning: Tänkte lite fel, lång natt.
Citera
2023-06-24, 02:34
Medlem
brunnsangs avatar
PMC Wagner är inte i Rostov enligt Rostov lokalmedia. Tänk om det är false flag för att gå in mot Kharkov ?

*Edit, Pringlan kanske tagit över mediastation
Citera
2023-06-24, 02:35
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Det här är det mest intressanta och dynamiska som hänt sedan invasionsdagen 24 feb 2022.

Även om Prigozhins alla påståenden om attacker mot Wagner så väl som deras egen position på väg mot Rostov må vara uppblåsta och eventuellt helt påhittade, så är det tydligt att det inte längre är en situation där konflikten mellan Wagner och militärledningen är obefintlig eller fram för allt inte obetydlig

Jag tror att Prigozhin testar vattnet först med sina sista utspel. Vilka generaler är med honom, vilka är mot? Hur lojala är alla Wagners? Jag tror att han i första hand vill få till att den ryska militärledningen rensar ut bland sig själva med slutresultat som är fördelaktigt honom själv. Det här dygnet kommer avgöra om det blir kaos eller om om den ryska militära delen av statsapparaten står stabilt.

Står militärledningen och Ryssland stabilt om 24h så finns det flera alternativa möjligheter:

1. Försoning:
Prigozhin tas in i värmen igen även av hans antagonister. Allt snack om åtal och gripande ersätts med att Putin säger att han "lyssnat på Prigozhin värdefulla konstruktiva kritik och att åtgärder ska vidtas" eller något sådant snömos.

2. Konflikt:
Prigozhin ska fortsatt åtalas och gripas men nu med än mer affekt. I så fall så är det möjligt att Prigozhin testar vattnet ännu mer och faktiskt går mot Rostov för att se om flygvapengeneralerna på riktigt kommer vägra order.

Putin:
Ja Putin sitter lite i en skitsits oavsett vad. Hans maktposition i Ryssland försvagas av att vara den som ger order att Wagner ska bekämpas(ryssar mot ryssar). Hans maktposition i landet försämras om han låter Prigozhin bestämma vilka som ska sitta i militärledningen och vilka som ska skjutas och ramla ut från fönster. Det minst sämsta alternativet av tre dåliga alternativ är att distansera sig från konflikten och låssas som att det regnar och helt enkelt inte ta i den med tång.

Ukraina:
Vi kan i alla fall konstatera att det inte är positivt i närtid för "Team Ryssland". De taktiska fördelarna med att ryska trupper behöver göra förflyttningar och spenderar militära resurser i en intern maktkamp ger ju ett svagare frontskydd. Frågan är om de kan utnyttja detta på ett sätt som inte bara ger en kortvarig uppsida.

Spännande. Trist att jag måste jobba idag. Annars hade jag köpt popcorn.

Vad jag är helt säker på:
Vad vi kommer att få se på twitter de kommande timmarna är mängder av videos som är i stort sätt kolsvarta där man ser spårljus, och det kommer påstås att det är från Rostov. Det kommer antagligen i de flesta fall vara clickbaits från någon gammal konflikt men alla clickbait OSINT:are kommer att retweeta ändå.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-06-24 kl. 03:21.
Citera
2023-06-24, 02:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Vilken sura är det?

Det är från en Hadith förklarade hen.

Det är ungefär lika intressant som att tro på Ragnarök.
Citera
2023-06-24, 02:46
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
När jag analyserar allt djupare så tror jag inte att det blir något större av detta.

Det finns inte manstyrka nog att göra något..

I Ryssland är styrka en betydande faktor, men just vid alla de revolutioner som landet är så bra på, så börjar det alltid på samma sätt med ett stort missnöje och några få som utmanar tanken om att det verkligen är rätt ledarskap på plats. Sen faller allt då "mansstyrkan" byter fot och lojalitet på ett par timmar eller någon dag.

Om Prigozhin har 25k och ryska militärledningen har 2,5 miljoner i mansstyrka klockan 07:35 så bygger en kupp på att Prigozhin har 300k och ryska militärledningen har 200k för att 2,3 miljoner man vägrar ta ställning klockan 19:37 samma dag.
Citera
2023-06-24, 02:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
I Ryssland är styrka en betydande faktor, men just vid alla de revolutioner som landet är så bra på, så börjar det alltid på samma sätt med ett stort missnöje och några få som utmanar tanken om att det verkligen är rätt ledarskap på plats. Sen faller allt då "mansstyrkan" byter fot och lojalitet på ett par timmar eller någon dag.

Om Prigozhin har 25k och ryska militärledningen har 2,5 miljoner i mansstyrka klockan 07:35 så bygger en kupp på att Prigozhin har 300k och ryska militärledningen har 200k för att 2,3 miljoner man vägrar ta ställning klockan 19:37 samma dag.

Jag ska tillägga att jag tror att just nu i denna sekund så utspelar sig dramat mest på internet och genom kommunikation. Jag tror också att det är större chans att vi ser ett antiklimax och att de tillfälligt löser sin beef utanför världens ögon med någon uppgörelse än att vi ser Ryssland falla ihop just i natt.

Men jag tror också att det är ett första tecken på Rysslands kommande kollaps.
Citera
2023-06-24, 02:55
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1672406193925509120
Citat:
Prigozhin: a military helicopter just opened fire on Wagner's convoy and was shot down by Wagner PMC.

Ja då har inbördeskriget startat.
Citera
2023-06-24, 03:02
Medlem
platyzmas avatar
När och var skulle beskjutningen av 2000 Wagnersoldater skett?
Det borde väl synas på satellit/drönarbilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in